česky  dansk  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Kollektiv Trafik Forum
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Modernizace železniční sítě v Dánsku příležitostí pro české firmy

Region Hovedstaden, region hlavního města, investuje půl miliardy dánských korun (1,75 mld. Kč) do modernizace lokální železniční sítě severní části dánského ostrova Zéland. Postupná obnova železničních kolejí, mostů, signalizačních zařízení a v neposlední řadě i regionálních vlakových souprav bude významnou příležitostí pro uplatnění českých firem.

Počínaje rokem 2020 region Hovedstaden investuje půl miliardy dánských korun na renovaci a modernizaci pěti železničních tratí na severu Zélandu, konkrétně Nærumbanen, Lille Nord, Frederiksværkbanen, Gribskovbanerne a Hornbækbanen, přičemž poslední dvě jmenované tratě byly opravovány naposledy v 70. a 80. letech a nutně potřebují rozsáhlou renovaci, včetně položení nových kolejnic.

Mapa lokálních železničních tratí se zvýrazněním podle nalehávosti modernizace

Mapa lokálních železničních tratí se zvýrazněním podle nalehávosti modernizace

Obnovovat a modernizovat se budou nejen železniční koleje, ale i mosty, signalizační zařízení a také železniční přejezdy. Největší změnou pak bude nahrazení starých vlakových souprav RegioSprinter (Siemens-Duewag) na regionálních tratích za nové.

Samotná modernizace má začít v roce 2021 a měla by probíhat do roku 2026. V letech 2021- 2023 region každý rok investuje 100 milionů dánských korun (350 mil. Kč). Nejpozději v roce 2025 pak má být realizována výměna vlakových souprav na trase Nærumbanen.

Stáří až 80 % lokálních železnic v Dánsku se pohybuje mezi 25 a 41 lety (zdroj: zpráva společnosti Struensee & Ramboll z roku 2017 pro dánské ministerstvo dopravy) a v následujících letech bude proto nezbytně nutné přistoupit k jejich obnově.  

Takto rozsáhlým projektem se českým firmám z oblasti železničního stavitelství, bezpečnosti dopravy, či výrobcům vlakových souprav otevírá mimořádná příležitost pro uplatnění svých zkušeností a kapacit v rámci postupně vyhlašovaných tendrů.

Sabina Sigmundová