česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Akkra
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nový vývoj v automobilovém průmyslu v Ghaně

Trh s automobily je atraktivním odvětvím pro společnosti dodávající automobily do Ghany a do velké míry i do západní Afriky. Očekává se, že nákup vozidel bude v Ghaně růst zdravým tempem. Přibližně 50% trhu nových vozidel tvoří osobní vozidla, 30 % dodávky a 20% nákladní vozidla. Prodej nových osobních vozidel vykázal vzestupný trend z 2 540 nových vozidel v roce 2005 na 4 268 v roce 2018.
 

 

Ghana také otevřela dveře pro automobilové společnosti tak, aby mohly zahájit svou činnost v zemi. To bylo nastíněno v politice nazvané jako „Ghana Automotive Development Policy“. Počáteční oblastí politiky rozvoje automobilového průmyslu v Ghaně je poskytnout nezbytný rámec pro vytvoření montážních a výrobních kapacit. Počáteční výroba vozidel, která má být zahájena v rámci této politiky, zahrnuje  nová osobní vozidla, SUV a lehká užitková vozidla.

Vláda vyhlásila daňové prázdniny až na 10 let, které by podle navrhované politiky rozdělily výrobce automobilů zapojených do montáže na Semi Knocked-Down (SKD), kteří by měly nárok na pětileté daňové prázdniny a automobilky zapojené do kompletní montáže Knocked-Down (CKD) způsobilé pro desetileté daňové prázdniny. Byl rovněž předložen návrh zákazu dovozu vozidel starších než 10 let.

Tržní podíl evropských značek vozidel je v Ghaně velmi nízký (pod 2%). Potenciální klienti v Ghaně kvůli své cenové citlivosti raději dováží nebo kupují levné neevropské značky, zejména asijské. Existuje zde také všeobecně silný trh pro prodej a dovoz ojetých vozidel, kdy ojeté vozy tvoří 80%podílu prodaných automobilů.

 

Robert Hrubý, DEK, ZÚ Akkra