česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Slovinsko: Program rozvoje přístavu Koper v letech 2016 – 2020

Slovinská vláda na posledním červnovém zasedání přijala Program rozvoje mezinárodního přístavu Koper (Luka Koper) v letech 2016 – 2020, který předpokládá výraznější investice do přístavní infastruktury a vybavení v  hodnotě téměř € 300 milionů.
 

Program v další pětileté perspektivě zahrnuje investice do rozvoje přístavní infrastruktury v celkové hodnotě € 290 milionů. Mezi větší investice patří např. prodloužení mola I o 100 m na západ a 150 m na východ (€ 39,6 milionů), výstavba přístavní hráze 12 v bazénu II pro potřeby obecných nákladů (€ 23 milionů), modernizace přístavní silniční infrastruktury (€ 20 milionů), modernizace a prodloužení přístavní železniční infrastruktury (€ 15 milionů), výstavba nové Roll-on/Roll-off přístavní hráze pro přepravu nákladu na kolech v bazénu III (€ 9 milionů), rekonstrukce přístavní hráze 7 a prohloubení východní části bazénu I (€ 8,5 milionů) či výstavba nových skladovacích prostor, rezervoárů a modernizace elektro- a informační infrastruktury (€ 100 milionů). Plánované projekty jsou příležitostí zejména pro stavební, inženýringové či elektroinstalační firmy, společnosti z oblasti metalurgie, informačních systémů apod.

 

Přístav Koper je největším kontejnerovým terminálem v Jaderském moři a druhým největším automobilovým terminálem ve Středozemí. Mezi konkurenčními přístavy se vyznačuje špičkovými zákaznickými službami, což jej staví do pozice strategického hráče pro celý slovinský logistický sektor a má dopady i na jiné segmenty hospodářství (služby, cestovní ruch aj.). Jeho většinovým vlastníkem je Republika Slovinsko (51%).

 

S rozvojem přístavu Koper také úzce souvisí výstavba nové železniční trati na trase Divača – Koper (tzv. drugi tir), která by strategickému přístavu umožnila další rozšiřování celkových kapacit v souladu s dlouhodobými plány. Současná železniční infrastruktura je již nedostačující, místy zastaralá, a dálniční kapacity také dosáhly horní hranice vytíženosti nákladní přepravou. Lze proto konstatovat, že výstavba této trati má klíčový význam pro další rozvoj přístavu Koper.

 

Zdroj:  Tiskové centrum Vlády Republiky Slovinsko

           

Dagmar Šober, Ekonomicko-obchodní oddělení, Velvyslanectví ČR v Lublani

 

Foto výše:

Luka Koper – Kontejnerový terminál

Zdroj: Luka Koper