english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Geemente Amsterdam
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nizozemsko je lídrem EU na poli elektromobility

(Archivní článek, platnost skončena 13.08.2020.)

Nizozemsko disponuje vysokým počtem registrovaných elektromobilů i značnou hustotou sítě nabíjecích stanic. Zaujímá v EU první příčku co do počtu elektromobilů na obyvatele; v případě počtu veřejných nabíjecích stanic je pak jednoznačným lídrem i v absolutních číslech s podílem 28 % na celkové kapacitě EU. Toto postavení z Nizozemska činí globální centrum elektromobility a atraktivního partnera pro spolupráci v této oblasti.

První akční plán elektrické mobility byl v Nizozemsku vypracován již v r. 2008, tedy v době, kdy se v okolní Evropě ještě jednalo o okrajové téma. Již následujícího roku se stal oficiálním vládním programem, který obsahoval konkrétní cíle pro prodeje elektromobilů i výstavbu nabíjecí sítě. Aktuálně je Nizozemsko na poli elektromobility jedním z hlavních světových hráčů. Vládní podpora sektoru pokračuje formou tržních pobídek, podpůrné legislativy i organizované spolupráce veřejného, privátního a akademického sektoru. Hlavním úkolem je rozvoj nabíjecí infrastruktury, kde pobídky mají zajistit snížení nákladů z titulu inovací; cílem je docílit stavu, kdy veřejná nabíjecí infrastruktura bude schopna vlastního rozvoje bez vládní podpory.

Ke konci r. 2018 bylo v Nizozemsku registrováno 143 000 elektromobilů (z toho 45 000 BEV vozidel, tj. vozidel poháněna výhradně elektrickým motorem). Dle plánu má Nizozemsko do roku 2020 zvýšit počet elektrických vozidel na 200 000, což je v tomto kontextu zcela realistický úkol. S cílem zcela eliminovat emise silniční dopravy budou počínaje rokem 2035 nově registrovány pouze vozy s nulovými emisemi; do roku 2050 by tak vozy se spalovacími motory měly být zcela mimo provoz.

Nizozemsko rovněž v rámci EU disponuje nejhustší sítí nabíjecích stanic: k počtu 100 tisíc soukromých stanic je v provozu také 35 tisíc stanic veřejných (v případě veřejných stanic to představuje plných 28 % všech stanic v EU). Pro srovnání v ČR bylo dle odhadu z ledna 2019 v provozu cca 250 stanic, celkový počet elektromobilů v ČR pak představoval 2 500 vozidel.

Síť elektronického inženýrství, výroba materiálů, inteligentní dopravní inovace a autonomní vývoj vozidel dělá z Nizozemska globální centrum pro inteligentní a elektromobilitu. Přestože Nizozemsko nemá vlastního národního výrobce automobilů, země je průkopníkem nových automobilových a mobilních technologií, které jsou vyvíjeny dodavateli automobilů a vědeckými institucemi.

V případě dodavatelských firem lze uvést společnost NXP, která je nejvýznamnějším producentem automobilových čipů. Firmy NewMotion a EV-Box jsou považovány za světové lídry v oblasti nabíjecích stanic. Firmy Ebusco a VDL jsou nejvýznamnějšími výrobci elektro autobusů, VDL je navíc rovněž dodavatelem elektrických nákladních vozidel. Z vědeckých pracovišť lze namátkou zmínit Delft University of Technology, jednu z nejvýše hodnocených nizozemských univerzit, nebo Eindhoven University of Technology - obě instituce mají speciální programy zaměřené na automobilový sektor. V rámci Helmond's Automotive Campus tamní dodavatelé spolupracují na testování koncepcí automobilové technologie a mobility.

Díky přední pozici Nizozemska na poli e-mobility zde má řada zahraničních automobilových značek své výrobní závody. V Limburgu se vyrábí se např. Austin Mini a BMW X1, v Tilburgu je již od roku 2013 závod Tesla, kde se aktuálně montují oba hlavní modely S a X. Evropská centrála tohoto amerického výrobce má své sídlo v Amsterdamu. E-mobilita se neomezuje pouze na osobní automobily, ale zahrnuje také vozidla pro komerční účely a městské služby. Např. letiště Schiphol v Amsterdamu má ambice se stát nejvíce udržitelným na světě – mezi terminály operují pouze elektrické autobusy a také flotila taxi je výhradně elektrická.

Dle různých prognóz vývoje sektoru lze očekávat, že poptávka po elektrických vozidlech se v horizontu cca pěti let prudce zvýší tak, jak dojde k prolomení tří hlavních limitujících faktorů: omezená síť dobíjecích stanic, omezený dojezd a vysoká pořizovací cena. Existují tak příležitosti pro subjekty, které mohou přispět k překonání těchto limitů. V Nizozemsku aktuálně působí přední společnosti v oboru a je zde tedy prostor i pro české firmy, které by se mohly stát jejich dodavateli.

Pro zájemce o seznámení se s nizozemskou realitou i případnou místní přítomnost lze doporučit region Brainport Eindhoven, klíčový kluster nizozemského high-tech průmyslu. Je zde zahrnut i již zmíněný Automotive Campus, který společně s nizozemskou regionální sítí zelené mobility hraje hlavní roli v rozvoji elektromobility – jedná se mezinárodní podnikatelské centrum v oblasti nových automobilových technologií a smart mobility. Jsou zde přítomni klíčoví mezinárodní hráči oboru; od velkých mezinárodních firem po malé a střední podníky a startupy. Jako příklad lze uvést AutomotiveNL (klusterová organizace nizozemského automobilového průmyslu), VDL ETS (dopravní technologie),  TASS International (dopravní software), Altran Technologies (technologické a inovativní poradenství), aj.

 

Petr Kvaček, ekonomický diplomat Zastupitelského úřadu ČR v Haagu