english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Zastupitelský úřad ČR v Haagu
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nizozemský maloobchodní trh biopotravin

(Archivní článek, platnost skončena 30.11.2020.)

Trh s biopotravinami v Nizozemsku je sedmý největší v rámci EU. Podíl biopotravin na celkových prodejích zde představuje zatím pouze polovinu procentuálního objemu zemí s nejvyšší úrovní (Dánsko, Švédsko), v následujícím období se však očekává jeho významný růst.

V Nizozemsku je více než 4 tisíce maloobchodních prodejen potravin. Přibližně 80 % všech maloobchodních prodejen potravin jsou supermarkety s plochou 500 až 1 500 m2, umístěné v centrech měst a v obytných oblastech. Zbývajících 20 % zahrnuje především obchody typu večerek, které se vyskytují poblíž kancelářských budov, stanic hromadné dopravy a dálnic. Nejvýznamnější dva maloobchodní řetězce potravin, Albert Heijn a Jumbo, mají tržní podíl 55 %. Podíl německých diskontů Aldi a Lidl dohromady vzrostl na 17 %, nezávislé potravinářské obchody stále více opouštějí scénu.

Během uplynulého desetiletí nabízeli holandští maloobchodníci s potravinami rostoucí množství potravinářských produktů, které jsou buď udržitelně vyráběny, nebo získané udržitelným způsobem. Širší škála certifikovaných produktů a měnící se preference spotřebitelů tím, jak je věnována stále větší pozornost udržitelnosti a zdraví, vysvětlují růst spotřeby těchto produktů.

Trh s biopotravinami v Nizozemsku lze z evropského pohledu charakterizovat jako středně pokročilý. V rámci EU se jedná o sedmý největší trh a v r. 2018 představoval hodnotu 1,6 mld. EUR. Organické potraviny a nápoje v Nizozemsku zaznamenaly v roce 2018 meziroční nárůst téměř o 6 %, srovnatelný se zbytkem západní Evropy. Rabobank, nizozemská banka specializující se na zemědělský sektor, předpokládá do roku 2025 zdvojnásobení podílu biopotravin na celkovém objemu trhu s potravinami; aktuálně tento podíl činí 3,5 %.

Většina nákupů se uskutečňuje v supermarketech, především díky větší dostupnosti udržitelných produktů. Nejdůležitějšími dodavateli biopotravin pro maloobchod jsou velkoobchodníci Udea s vlastní sítí prodejen Ekoplaza a Natudis se svými prodejnami Natuurwinkel a Marqt. Největšími společnostmi v prodeji organických balených potravin a nápojů jsou nadnárodní Royal Friesland Campina a Koninklijke Wessanen. Vůdčí holandská asociace organických potravin je Bionext.

Trh nakupování on-line jako procento z celkové maloobchodní prodej potravin je stále malý a představuje pouze tři procenta;  do budoucna tato oblast ovšem slibuje velký potenciál. Dle jednotlivých kategorií mají nejvýznamnější podíl na nizozemském trhu biopotravin maso (27 %), káva a čaj (21 %), brambory, ovoce a zelenina (11 %) a mléčné výrobky (9 %).

Stejně jako na ostatních evropských trzích stoupá i v Nizozemsku podíl trhu s výrobky privátních značek. V roce 2018 to bylo 30 % (srovnatelné s 33 % ve Francii, ovšem nižší než 40 % v Německu, či 53 % ve vedoucím Spojeném království). Privátní značky tak představují pro biopotraviny významný potenciál.

Osvědčeným způsobem seznámení se místní realitou je návštěva veletrhu. V případě biopotravin je jediným specializovaným veletrhem v Nizozemsku veletrh Biobeurs, jehož příští ročník proběhne v lednu 2020 ve Zwolle. V případě potravin obecně lze pak doporučit oborový veletrh Vakbeurs Foodspecialiteiten ve dnech 30. 9. – 1. 10. 2019 v Expo Houten.


Petr Kvaček, ekonomický diplomat Zastupitelského úřadu ČR v Haagu