english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ©Skoda Nederland
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Prodej vozů v Nizozemsku v roce 2021 klesl kvůli globálnímu nedostatku čipů

Prodej osobních automobilů v Nizozemsku byl v roce 2021 o téměř 10 procent nižší ve srovnání s rokem 2020. Podle klíčových organizací, působících v místním automobilovém průmyslu, BOVAG a RAI Automotive Industry NL, byl tento sektor negativně ovlivněn zejména celosvětovým nedostatkem polovodičových čipů. V důsledku toho výroba automobilů klesla a dodávky nových vozidel byly zpožděny. Sekundárním důvodem pak byla globální pandemie koronaviru, která zvýšila míru nejistoty mezi zákazníky a měla tak negativní vliv na prioritizaci nákupů. Mezi elektromobily se však udržela na jednom z předních míst automobilka Škoda se svým modelem Enyaq iV. Značka Škoda se zároveň dlouhodobě drží v první desítce značek aut, prodávaných v NL, a její podíl na trhu se pohybuje okolo 5%.

V roce 2021 bylo v Nizozemsku nově zaregistrováno celkem 322 831 osobních automobilů, což byl výrazný pokles oproti roku předchozímu (356 051 vozů). Prodejci automobilů sice doufali ve skokový nárůst prodejů za poslední měsíc roku, zejména u leasingu elektromobilů z důvodu nadcházející změny ve zdanění firemních elektromobilů používaných pro osobní účely, nicméně k očekávanému oživení bohužel nedošlo. V prosinci 2021 bylo naopak zaregistrováno pouze 35 708 nových vozů, tedy o téměř 16 procent méně než předcházející rok.

Kvůli narušenému dodavatelskému řetězci polovodičových čipů se loni vyrobilo a zákazníkům plošně dodalo také výrazně méně elektromobilů. Odvětví napočítalo celkem 64 027 nových elektromobilů, přičemž nejprodávanějšími modely se v tomto roce staly Škoda Enyaq iV a KIA Niro (v r. 2020 se přitom prodalo celkem 72 858 elektromobilů). V obou posledních letech tak v Nizozemsku představovaly elektromobily zhruba pětinu trhu s osobními automobily. Pokud jde firmu Škoda Auto a.s., její různé modely jsou na místním trhu dlouhodobě velmi oblíbené. Škoda tu byla v r. 2021 devátou nejprodávanější značkou s tržním podílem téměř 5 procent, přičemž nejpopulárnějším modelem byla Škoda Octavia (více než 6 000 prodaných kusů).

Jak BOVAG, tak i RAI Automotive Industry NL ve svých odhadech a předpovědích na následující rok uvedly, že jsou obecně velmi opatrné. Prozatím předpokládají, že by se v r. 2022 mohlo prodat celkem až 390 000 nových vozů, což by byl 21procentní nárůst oproti roku 2021. Zároveň upozornili, že nedostatek čipů ještě není u konce a že změna daňových pravidel může táhnout dolů i celkové tržby. To také znamená, že mnoho lidí, kteří v loňském roce nedostali svůj objednaný nový elektromobil, by mohlo nechtěně čelit vyššímu propadu svého příjmu. Obchodní asociace se obávají dopadu, který by to mohlo mít na důvěru v trh s novými vozy a na ochotu pořídit si v budoucnu elektromobily namísto vozů s klasickým pohonem.

Existuje však také pobídka, která může zákazníky v Nizozemsku povzbudit k nákupu elektromobilů. Soukromé osoby mohou v roce 2022 využít státní dotaci ve výši 3 350 euro na nákup jednoho elektromobilu, což je pro tradičně velmi ekonomicky smýšlející Nizozemce poměrně zajímavý argument. Další, byť již ne tak silnou motivací, pak může být očekávaný nárůst počtu nových modelů, které v tomto segmentu mají v letošním roce být uvedeny na trh a rozšířit tak již teď relativně bohatou nabídku elektromobilů. BOVAG i RAI proto odhadují, že podíl elektromobilů na nizozemském trhu se proto i letos zřejmě bude pohybovat v rozmezí 20 - 25 procent, nejpravděpodobněji pak někde uprostřed mezi těmito hodnotami.

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl Nizozemska stále představuje komplexní hodnotový řetězec, a to počínaje dodávkami surovin až po dodávky automobilových komponentů, lze i přes výše uvedené konstatovat, že zde stále existují významné obchodní příležitosti pro české firmy, působící v oblasti automobilového průmyslu. A to nejen z pohledu subdodávek výrobního zařízení, ale také v oblasti software, smart mobility nebo e-mobility.

Stanislav Beneš, obchodně-ekonomický rada, Velvyslanectví ČR v Haagu