english  česky 

rozšířené vyhledávání

Žádost o vydání matričního dokladu k použití v Nizozemsku

Žádost o vydání duplikátu matričních dokladů (rodného / oddacího / úmrtního) listu.

O vydání duplikátu rodného, oddacího, příp. úmrtního listu lze požádat na kterékoli matrice v ČR (tj. na obecním úřadě pověřeném vedením matriky) nebo na konzulárním oddělení našeho velvyslanectví, které žádost příslušné matrice zašle poštou.

To, zda žádost podáte prostřednictvím našeho úřadu nebo prostřednictvím matriky v ČR, nemá vliv na zákonem stanovenou proceduru a náležitosti podání.  Jde jen o volbu podacího místa, matriční doklad bude vždy vydávat ta matrika, u které je matriční událost zapsána v matriční knize (narození, manželství, úmrtí).  

Žádosti o vydání duplikátu matričního dokladu se přijímají pouze v době úředních hodin konzulárního oddělení. V těchto úředních hodinách si pak můžete vydaný matriční doklad převzít.

Náležitosti žádosti

K podání těchto žádostí je vždy zapotřebí prokázat svou totožnost, tedy předložit doklad totožnosti (cestovní pas nebo občanský průkaz).

Doporučujeme předložit též český rodný nebo oddací list; kopie těchto dokladů se připojí k žádosti. To platí zejména pro případ, kdy se žádá o rodný list dítěte, a žadatel má doložit své právní postavení zákonného zástupce (rodiče).

Zjednodušení formalit pro použití rodného, oddacího nebo úmrtního listu v členských státech EU

Od 16. února 2019 není na základě nařízení EP a Rady (EU) 2016/1191 vyžadováno, aby pro použití v členských státech EU byly tyto matriční doklady opatřeny apostilou ani úředním překladem. Pro použití v Nizozemsku tak postačí, aby k matričnímu dokladu byl připojen tzv. vícejazyčný formulář. Vícejazyčný formulář připojí k dokladu příslušný matriční úřad.

Pokud máte rodný, oddací nebo úmrtní list, který byl vydán po 1. lednu 2015, nemusíte žádat o duplikát matričního dokladu. Pro použití matričního dokladu v Nizozemsku postačí, když požádáte o připojení tzv. vícejazyčného formuláře ke stávajícímu dokladu.

Další informace ke zjednodušenému režimu použití některých veřejných listin v rámci EU naleznete na našich webových stránkách zde► .

Lhůty a poplatky

Správní poplatky se hradí v hotovosti či platební kartou při podání žádosti. Aktuální výši poplatku (za vystavení rodného, oddacího nebo úmrtního listu a za vydání vícejazyčného standardního formuláře) naleznete na webových stránkách našeho velvyslanectví v kapitole Konzulární informace - Konzulární poplatky.

Upozorňujeme, že Velvyslanectví ČR v Haagu nemá možnost ovlivnit délku lhůt stanovenou příslušným zákonem při vyřizování jednotlivých potřebných dokladů příslušnými orgány ČR. Žádost se vyřídí obvykle do 60 dnů.