tiếng việt  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Vietnam: bouřlivý rozvoj automobilového průmyslu – příležitost pro české firmy ve vývozu i outsourcingu

Údaje o prudkém růstu výroby i spotřeby v segmentu osobních a nákladních automobilů ve Vietnamu a očekávaný další dynamický vývoj jsou výzvou pro české firmy v oboru jednak ve vývozu i v dovozu.  Výhled  snižování dovozních cel na hotové výrobky i náhradní díly v rámci FTA EU-Vietnam, plánované masivní investice místních firem do sektoru a dynamický růst populace  a její kupní síly jsou předpokladem dlouhodobého odbytu českých výrobků nebo naopak garancí dlouhodobých dodávek vietnamských komponentů do globálních hodnotových řetězců.
 

Rozvoj automobilového průmyslu ve Vietnamu za poslední roky je velmi bouřlivý. V roce 2015 se v zemi prodalo 245 tis. automobilových prostředků (osobní, nákladní vozy a autobusy), což je nárůst o 55% oproti předchozímu roku. Výsledky prodeje za rok 2014 s objemem 158 tis. automobilů byly o 43% lepší než v roce 2013. A výhled? Za leden – duben 2016 se prodalo téměř 80 tis. automobilů, nárůst o 38% oproti stejnému období roku 2015. Zhruba 55% tvořily osobní vozy, zbytek nákladní a autobusy.  Předpovědi renomovaných ratingových společnosti hlásí v roce 2020 prodej 400 tis. automobilů a v roce 2035 dokonce 1,5 milionu automobilů. Tento trend odpovídá populaci Vietnamu, která v tomto roce dosáhne 95 mil. obyvatel a její kupní síla dynamicky roste.

Současné vysoké celní zatížení a navíc spotřební daň uvalená zejména na osobní vozy, nahrává situaci, že většina automobilů a zejména osobních vozů se ve Vietnamu montuje. Vietnam Automobile Manufacturers´ Association, která sdružuje místní i zahraniční výrobce z Japonska, Koreje, Evropy a USA, z celkového objemu prodaných vozů v roce 2015 v objemu 209 tis. vykázala 75% smontovaných ve Vietnamu (CKD).

Situace se ale v blízké době změní díky smlouvám o volném obchodu, jichž je Vietnam účastníkem. Od roku 2018 se v rámci FTA států ASEAN má dovozní clo smontovaných vozů (CBU) dostat na nulu, ale u náhradních dílů bude v určité podobě pokračovat. Zde místní firmy vidí nebezpečí zejména v podobě dovozů CBU z Thajska a Indonésie.

Obdobný scénář, který je pro vietnamské výrobce hrozbou, ale např. pro evropské a české firmy příležitostí, je v roce 2018 očekávaný vstup v platnost smlouvy o volném obchodě mezi EU a Vietnamem (EVFTA).  U malých a středních vozů, kde nyní ve Vietnamu dovozní clo činí 70-78%, bude do 10 roků sníženo na nulu, u vyšší kubatury vozů nad 3 litry do 9 roků, u nákladních vozů (nyní clo 65%) bude clo eliminováno do 10 roků. Náhradní díly pro automobily budou mít progresivnější postup a clo bude zrušeno do 7 roků. Stejně tak smlouva o volném obchodě Trans Pacific Partnership umožní snadnější dovozy automobilové produkce z Japonska a USA.

Vietnamská vláda se snaží částečně eliminovat očekávané propady v příjmech do státního rozpočtu z cel zvýšením spotřební daně např. u luxusních vozů, ale v dlouhodobém výhledu se bude muset smířit s liberalizačními procesy, k nimž se zavázala. Pozn.: mimochodem místní HSP píší o Vietnamu jako o jednoznačném vítězi z jednání o TPP a potvrzují to i nezávislí zahraniční odborníci.

Vietnamští výrobci se na změněné podmínky připravují již dnes a příkladem je firma THACO (Truong Hai Auto Corporation), která plánuje investovat 1,38 mld. USD do rozvoje svých kapacit v automobilovém průmyslu s cílem prodat v roce 2018 150 tis. vozidel s celkovým příjmem 4,35 mld. USD.  Součástí tříletého plánu je investice v objemu 934 mil. USD do automobilového průmyslového parku Chu Lai v provincii Quang Nam ve středním Vietnamu, kam chce firma přivést vyspělejší partnery z ASEAN a s jejich pomocí vybudovat technologie, které umožní dostat vietnamské výrobky do globálního hodnotového řetězce.

Projekt zahrnuje novou výrobu vozů Mazda s roční kapacitou 100 tis. vozů a s obdobnou kapacitou výroby nákladních vozů. Výroba autobusů a minibusů přinese integraci některých operací a dosáhne mezinárodních standardů. Řetězec podpůrných odvětví zajistí komponenty pro vlastní montáž i pro prodej na místním i zahraničním trhu. Současně je plánován masivní dovoz materiálu a komponentů, které se do průmyslové zóny dostanou prostřednictvím budovaného kanálu z nedalekého přístavu. Firma zainvestuje dalších 446 mil. USD do rozvoje distribuce a maloobchodního prodeje.

V roce 2015 firma THACO prodala 80 tis. vozidel s příjmem 2,1 mld. USD a dosaženým čistým ziskem 315 mil. USD, který z větší části reinvestovala. V roce 2016 plánuje prodej 112 tis. vozidel a příjem 3,2 mld. USD. V segmentu osobních vozů bude mít 28%-ní podíl na trhu. Firma má jako jediná v zemi 3 výrobní linky na osobní a nákladní vozy a autobusy. Místní lokalizace práce je v rozmezí 16-50%, u náhradních dílů 46%. Vyrábí vozidla značek Kia, Mazda, Peugeot.

Výhled automobilového průmyslu ve Vietnamu je příležitostí a výzvou pro české firmy v tomto oboru. Jednak je příležitost pro vývoz vlastních komponentů pro kompletaci vietnamských výrobců a na druhou stranu v rámci outsourcingu je možno využít investiční aktivity např. největšího domácího výrobce automobilů firmy THACO, která plánuje část své produkce komponentů vyvážet. Pozn.: již nyní se z Vietnamu do ČR dováží díly pro automobilový průmysl. Konkrétně v roce 2015 se dovezly převodovky a airbagy za 31,4 mil. USD.

 

Milan Vágner

ekonomický rada

ZÚ Hanoj