español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: © http://www.thebluediamondgallery.com/wooden-tile/e/export.html (Creative Commons 3)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Jak exportovat na Kubu

Pro českého exportéra se Kuba zdá být zajímavým novým trhem. Z pohledu ze vzdálené Evropy se jeví jako plný příležitostí, s nízkou nabídkou a vysokou poptávkou v podstatě po čemkoliv. V této souvislosti je ovšem nutné si uvědomit, že je také jedním z nejsložitějších trhů v navázání solidních obchodních vztahů, importní firmy jsou státní a mají velmi špatnou platební morálku. 

Kuba je centrálně plánovaná ekonomika a zahraniční obchod probíhá pouze prostřednictvím akreditovaných státních firem, obdoby našich podniků zahraničního obchodu v dobách socialismu. Každá z nich se specializuje na určité odvětví a má svůj pevně daný okruh zákazníků a také rozpočet, se kterým může disponovat. Prvním krokem pro zájemce o vstup na trh je tedy správné vymezení cílového sektoru a registrace u odpovídajících importérů. 

Koho kontaktovat

Velmi nápomocná při prvním kontaktu s kubánskou stranou je Kubánská obchodní komora (Cámara de Comercio de la República de Cuba), která případné zájemce nasměruje a zprostředkuje jim kontakty na importní firmy, případně pomáhá s prezentací výrobků apod. Na tomto místě je nutno upřesnit, že Kubánská obchodní komora není (na rozdíl od české praxe) zájmovým sdružením, ale řídícím státním orgánem, jenž má nad státními podniky přímou pravomoc. Pro českou firmu, která má zájem na Kubu exportovat, je proto nejlepší kontaktovat přímo Kubánskou obchodní komoru, kontaktní osobou pro Českou republiku je paní Belkis Barnet Izquierdo (releor@camaracuba.cu). Adresu obchodně-ekonomického úseku našeho zastupitelského úřadu (havana.commerce@mzv.gov.cz) prosím vždy uvádějte do kopie případného emailu.

Registrace firmy

Před prvním dovozem zboží na Kubu je nutné se u importní firmy zaregistrovat. Samotný proces registrace může trvat i několik měsíců a doporučujeme jej zahájit až ve chvíli, kdy se dojednává konkrétní obchod. V opačném případě importní firma registraci nemusí věnovat
náležitou pozornost a proces může skončit i neúspěchem. Zaregistrování u dovozce ovšem ještě automaticky neznamená objednávky. S kubánským partnerem je proto nutné pravidelně komunikovat, nejlépe osobně a ve španělštině, a nabízet své portfolio výrobků. Registrovaným importérem se firma stává až po přidělení tzv. identifikačního čísla MINCEX, které firma získá s první zakázkou.

Spolupráce se soukromým sektorem

Kubánské státní importní firmy zajišťují dovoz i pro nově vznikající soukromé subjekty tzv. MIPYMES. Tyto manufaktury a obchodní  společnosti malého a středního rozsahu mohou se zahraničním partnerem komunikovat napřímo, ale dovoz i v tomto případě prakticky podléhá monopolu státu a bez importní firmy tento soukromý subjekt nemůže realizovat dovoz zboží ani výrobních prostředků. Pro zájemce o spolupráci přímo s konečným klientem, doporučujeme sledovat stále se rozrůstající počet nových MIPYMES, viz. přehled na stránkách https://www.negocioscuba.cu/. 

Založení pobočky

Na Kubě je možné zřídit pobočku nebo obchodní zastoupení. Nedávno zveřejněná pravidla zjednodušila proces jejich zřízení a fungování. Pro zájemce, kteří s Kubou již obchodují, doporučujeme obrátit se na Kubánskou obchodní komoru (releor@camaracuba.cu) pro vyřízení praktických náležitostí. Bez registrované pobočky zahraniční firma nemůže oficiálně zaměstnávat kubánské občany. Chce-li mít firma na Kubě stálého spolupracovníka, musí si jej najmout od kubánského státního zaměstnavatele, případně může své obchody svěřit kompletně do rukou státní agentury, která vede veškerá jednání jeho jménem. V této souvislosti je nutné zmínit, že jednání na Kubě jsou ve většině případů vedena ve španělštině, a přítomný zahraniční pracovník musí mít obchodní vízum (velmi důležité, o vízum je nutno požádat na Kubánském velvyslanectví a předložit příslušné náležitosti) a jeho případný tlumočník platnou akreditaci.

Věčná otázka financování

Hlavním úskalím při exportu na Kubu je platební (ne)schopnost kubánské strany. Kuba se dlouhodobě potýká s nedostatkem finančních prostředků a z tohoto důvodu je často běžným požadavkem splatnost 360 dnů (někdy i 720 dnů a více). Na stupnici rizikovosti OECD je proto Kuba zařazena do nejhorší sedmé kategorie. Problém s nesplacenými pohledávkami se bohužel dotýká i českých firem. Česká republika na podporu českého exportu poskytuje možnost pojištění přes exportní garanční a pojišťovací společnost EGAP a financování prostřednictvím  České exportní banky (ČEB), popř. i vybrané české komerční banky. Vždy je však nutno informovat se o aktuálním stavu. Vzhledem ke špatné platební morálce kubánské strany bohužel pravidelně dochází k pozastavení financování prostřednictvím EGAP/ČEB. 

Embargo trvá

V neposlední řadě doporučujeme si také předem ověřit podmínky platného amerického embarga, které firmám, jež spolupracují s kubánskými subjekty ze sankčního seznamu, znemožňuje spolupráci s americkými firmami.

Trpělivost je základní podmínkou úspěchu

Závěrem lze uvést, že zájemci o vstup na kubánský trh musí disponovat zejména trpělivostí. Kuba má svůj rytmus, na vše má svůj čas, a bohužel ani v obchodních vztazích není neobvyklé nerespektování termínů a prodlužování lhůt. Je nutné akceptovat místní kulturu a zvyky, které jsou velmi odlišné od těch evropských. Obchody zde nevznikají v řádech týdnů, ale spíše měsíců, byrokracie je vysoká a míra pracovního nasazení místních úředníků bohužel nízká.

 

Lucie Kovandová, ekonomická specialistka Velvyslanectví České republiky v Havaně
Eliška Carreazo Cuadro, zástupkyně velvyslance České republiky v Havaně