suomeksi  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Anssi Uusnäkki "WHAT STAYS BEHIND"

Od  14. června 2017 do 31. července představuje své dílo v rámci Embassy Gallery mladý finský umělec Anssi Uusnäkki. Část výstava umístěna v Eira parku v blízkosti ambasády.

Anssi Uusnäkki - invitation

Anssi Uusnäkki - invitation

 

Nová geologická epocha, permanentní změny planety Země, masové vymírání druhů rostlin a zvířat. Antropocén. Enviromentální globální problémy se staly hlavním tématem k vytvoření série prací “What Stays Behind” finského umělce Anssiho Uusnäkkiho. Ve svých dílech reflektuje vztah člověka a přírody.

 Autor pracoval s médiem malby, sochy a instalace.

 Materiál k realizaci železných soch získal Uusnäkki recyklací vybavení vepřína, který již dosloužil původnímu účelu a autor jej transformoval na ateliér. Na dřevěné objekty/falické totemy /  Uusnäkki využil základní finský přírodní zdroj - dřevo a pokácel v lese olši, břízu a topol. Konfrontace dřeva a železa znázorňuje marnou snahu zakonzervovat přírodu v původním stavu. Železné řetězy pevně svírají kmeny stromů břízy a topolu, bělostné kmeny stromů jsou škrceny řetězem, zařezaným do kůry jako oprátka na krku. Olše má na svém vrcholu triumfální věž industriálního průmyslu. Příroda v konfrontaci s člověkem. Člověk jako největší nepřítel přírody. Totemy, jako obranní duchové přírody a sřídmosti v centru Helsinek.Totemy vzývající našeho společného prapředka - Matku přírodu. Instalace je místem k odpočinku, přemýšlení a meditaci.

Trubky rozvádějící teplo po vepříně se transformovaly do “nábojových pásů” s nevyřčenou otázkou” Kdo z koho?” Všemu dění přihlíží jediní přeživší, dva železní brouci, pomalu, ale jistě, se šinoucí k sobě navzájem. Červený býk (připomínající Miróovy obrazy) vyzývá kolemjdoucí k souboji. Fearless girl, kde jsi?

Výstava pokračuje v Embassy Gallery - v této části nechal Uusnäkki zvítězit přírodu -  znázorňuje ji jako divokou, neuchopitelnou, nepřekonatelnou, avšak k bytostem pohybujícím se na jejím území vlídnou a vstřícnou. Technika oleje na plátně, vrstvy pastózních barev nanášených nožem, gestičnost, exprese, monumentálnost - to vše umocňuje dojem svobody, nepřemožitelnosti a síly, kterou příroda vládne.

Instalace v Eira parku si klade za cíl zprostředkovat styk se současným uměním mimo prostory galerie. Intervence do veřejného prostoru, která může zasáhnout   vnitřní prostor každého z nás.


Barbora Kachlíková / kurátorka