česky  english  türkçe 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Turecký automobilový trh opět roste

Turecký automobilový průmysl je aktuálně nejdůležitějším tureckým průmyslovým odvětvím v zemi, které svým podílem na exportu v posledních letech nahrazuje tradiční textilní a oděvní produkci. Přes loňský celkový pokles, zaznamenává tamní automobilový průmysl již 5 měsíc výrazný nárůst, který je v některých odvětvích až dvojciferný. Výrobci vozů a sektoru automotive z České republiky nadále zvyšují svůj zájem o spolupráci s tureckými partnery.
 

Podle OSD (Asociace automobilového průmyslu v Turecku) byl vzhledem ke krizi v turecké ekonomice zaznamenán v roce 2019 pokles v celkové výrobě v automobilovém průmyslu. Zatímco u vývozu většinové části automobilových produktů (např. osobní auta) došlo k poklesu, u vývozu autobusů, minibusů nebo midibusů byl zaznamenán dvojciferný nárůst.  I v případě automobilů je však pokles limitován pouze první polovinou roku, protože za poslední 3 měsíce roku 2019 bylo prodáno stejné množství automobilů jako za předchozí část roku a tento trend pokračuje i v roce 2020. Pro srovnání od roku 2002 automobilový trh za 15 let narostl téměř 6x. Co se týká objemu exportu automobilů, se Turecko drží ve světě na 14. až 15. příčce. Podle zprávy OİB (Sdružení vývozců automobilového průmyslu) činil vývoz automobilového průmyslu za celý rok 2019 30,6 miliard USD.  Ohledně celkového vývozu Turecka byly země EU na prvním místě s podílem 74,3 % (1 miliarda 890 milionů USD). Vývoz do zemí EU vzrostl na konci roku o 3,5 %. Vývoz se zvýšil i do ostatních evropských zemí o 50 %, do Afriky o 12 % a do zemí Blízkého východu a SNS o 18 %.

Významnou českou stopou v zemi jsou např. značky Tatra nebo Škoda Auto, prodávají se zde také vozidla Hyundai z Nošovic a vozidla z továrny TPCA z Kolína. Turecký trh s více než 80 miliony spotřebiteli patří k významným obchodním partnerům naší země, což potvrzuje i objem vzájemné obchodní výměny. Vzájemný obchodní obrat v roce 2018 přesáhl 85,2 miliardy korun, přičemž Česko si zachovalo pozitivní saldo obchodní bilance (10,2 mld. Kč), které je nejvyšší v rámci exportu do zemí mimo EU. Největší položkou vzájemného obchodu je právě automobilový sektor. České firmy vyvážejí do Turecka především automobily, traktory nebo náhradní díly. Zejména subdodavatelský sektor představuje pro české exportéry velkou příležitost se uplatnit na tamním trhu. Minulý rok se Ankara rozhodla, že brzy uvede na trh vlastní elektrický vůz. I to může být jistou výzvou pro české firmy, které již zabývají nebo plánují začít s výrobou komponentů do elektrických aut.

Co se týká výroby i distribuce vozů je z dlouhodobého hlediska Turecko nadále pro zahraniční automobilky lukrativní destinací. V žebříčcích mezinárodních finančních institucích porovnávajících růst HDP se Turecko umisťuje mírně nad první desítkou zemí a prognózy naznačují do budoucna další růst. Podíl obyvatelstva řadícího se ke střední třídě se od roku 2002 více než zdvojnásobil a demografická situace je naznačuje pozitivní ekonomické výhledy do budoucna. Turecká společnost více bohatne, nicméně téměř 3/4 domácností stále nevlastní automobil. To jsou faktory, které mohou upoutat pozornost českých firem a investorů. I přes ekonomické problémy, se kterými se Turecko potýká, je automobilový průmysl sektorem s velkým potenciálem, což mohou doložit i obří automobilky jako Fiat, Renault, Toyota, Ford nebo Hyundai, které mají v zemi výrobní základny již řadu let.    

David Cihlář, stážista, GK Istanbul,

Jan Ondřejka, Ekonomický diplomat, Generální konzulát Istanbul