česky  english  bahasa indonesia 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Khaanzaa
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Česká čistička dešťové vody dělá v Indonésii radost

Podpora z prostředků programu B2B ve výši bezmála 2 milionů korun a výsledek k nezaplacení. Tak by se dal označit projekt čističky dešťové vody na ostrově Bali, který zde zrealizovala česká firma Khaanzaa. V zemi s kritickým nedostatkem užitné a pitné vody zejména v odlehlých oblastech tak projekt řeší zásadní rozvojový problém a současně přispívá k rozvoji podnikatelského sektoru ve vodohospodářství.
 

Nástroj B2B v gesci České rozvojové agentury je určen českým firmám, které v rámci projektu řeší rozvojové problémy definované v Globálních rozvojových cílech SDGs, a zároveň rozvíjí místní podnikatelské prostředí v průmyslové oblasti, která může jejich know-how potřebovat. Indonésie je zemí s největším počtem vodohospodářských staveb v regionu Jihovýchodní Asie. Většina z nich se koncentruje na Jávě a ostrově Bali. Zatímco na Sumatře, Kalimantanu, Sulawesi a Papue jsou plány na výstavbu čističek teprve v projektové fázi, v Makassaru a Palembangu již probíhají první výstavby. Jakkoliv se na první pohled zdá, že vodní zdroje v zemi jsou bohaté (v IDN se nachází 6 % světových vod, případně 21 % vodních zdrojů IndoPacifiku), odhaduje se, že 24 milionů Indonésanů nemá přístup k nezávadnému vodnímu zdroji a 38 milionů populace nevyužívá hygienických zařízení.

Jakkoliv Japonská rozvojová agentura JICA, UNICEF či Korean Water v Indonésii realizují četné rozvojové projekty zaměřené na oblast sanitace, a vláda neustále navyšuje rozpočet příslušné kapitoly, jde o odvětví s maximálním prostorem pro soukromé investice a uplatnění inovativních řešení. Přesně tohoto prostoru na trhu využila firma Khaanzaa se svým projektem v balijské vesnici Banjar Suradadi v Kabupaten. Pilotní projekt pro sběr, úpravu a zpracování dešťové vody pro užitkový i pitný účel ve spolupráci s místní samosprávou zajistil přenos know-how inovativní technologie, která kapitalizuje na věčném a především bezplatném zdroji dešťové vody, o který dosud Indonésani projevovali jen malý zájem.

 

„Jako řešeni jsme vytvořiliúpravnu dešťovévody vypracovanou dle koncepce českých inženýrů. Zajistili distribuci a prodej balené dešťovky pro místní trh. Vodu tak odebírají i hotely, restaurace a soukromé domácnosti. Místní ohrožená komunita pak dostává balenou vodu zdarma. Projekt zaměstnává dva místní, jež jsou nyní schopni zařízení udržovat a dále provozovat. Mimoto, jsme také v rámci mini-CSR postavili dětské hřiště, a to z výnosů projektu,“ říká Petr Novotný, majitel firmy Khaanzaa.

 

Technické řešení je přizpůsobeno místním poměrům s ohledem na nízké provozní náklady a potřebu klientů. Projekt má navíc celou řadu možných modifikací aplikace dle potřeb zákazníka, ať už z řad soukromého, nebo podnikatelského sektoru. A co dál? Zařízení je díky své kvalitě a oblíbenosti samo sobě marketingovým nástrojem a zdá se, že posloužilo jako showroom nové technologie, o kterou nyní bude zájem i v dalších oblastech ostrova Bali, stejně jako mimo něj.

„Indonésané jsou pracovití a lze je poměrně snadno motivovat. Občas je však třeba bojovat s konzervativním naturelem místních ve vesnických oblastech a produkt jim vysvětlit. Zbytnělou byrokracii lze pak překonat s pomocí silného partnera. Když je k tomu pak navíc produkt či služba kvalitní, pak se uplatní sama a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Významným faktorem je zde početná populace a její kupní síla,“ odpovídá Petr Novotný na otázku týkající se hlavních výzev a překážek.

Zkušenost s nástrojem B2B je v regionu Indonésie dobrá, ať už v oblasti studií proveditelnosti, hydroenergetice, či problematice odpadních vod. Pro více informací o dílčích krocích podání žádosti o dotaci de minimis a harmonogramu se dočtete na Program B2B. Konzultovat pak zejména oborovou relevanci projektového návrhu lze na commerce_jakarta et mzv.cz

 

Mgr. Alena Štojdlová, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Jakartě