Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Karel Schwarzenberg: Chci přimět některé zaměstnance odejít

 

Rozhovor redaktorů Jany Havligerové a Ivana Záruby s ministrem Karlem Schwarzenbergem v deníku E15 z 16.8.2010.

Bylo čtvrteční odpoledne a šéfovi české diplomacie nebylo zpočátku moc do řeči. Možná se už – po měsících vypjatých politických debat, několika zahraničních cestách a „úklidu“ úřadu – viděl na dovolené. „Já vám něco řeknu: Dneska večer odjedu, a opravdu nikdy od maturity jsem se na to tak netěšil. Upřímně.“

* E15: Jaký bude postoj české diplomacie k Rusku?

Korektní a realistický.

* E15: Mohl byste to malinko rozvést?

Co k tomu dodat. Máme s Ruskem velmi dobré hospodářské vztahy, ty se vyvíjejí oboustranně dosti uspokojivě, máme korektní politické vztahy, a jsme s tím vším celkem vzato spokojeni.

* E15: Takže o žádné nové strategii – vzhledem k důležitosti energetické bezpečnosti země – se neuvažuje?

Samozřejmě to jsou velice důležité věci, v otázce energetiky, ale to není jev tohoto roku, to už je delší dobu. Tudíž nevidím důvodu stávající politiku vůči nim měnit. Vztahu závislosti jsme si povědomi, ale to není otázka vztahu s Ruskem. To je otázka, jestli jsme schopni si vyjednávat a vybojovat rozmanitost zdrojů. Pokračování » rozhovor str. 14–16 Karel Schwarzenberg: Chci přimět ně které zaměstnance, aby odešli

* E15: Můžete vyjádřit poměr váhy Ruska a euroatlantické vazby?

Samozřejmě, my jsme členy Evropské unie, my jsme členy NATO, to náš postoj určuje, to má svou váhu. Na druhé straně uznáváme, že Rusko je veliká mocnost, i po vývoji v posledních dvaceti letech. Čili máme spoustu vazeb – hospodářských, vědeckých. Je tady bezpočet lidí, kteří umějí ještě pořád dobře rusky a kteří mají radost z dobrých ruských knih, z dobrých ruských filmů… I po roce 1968 si lidé uvědomovali rozdíl mezi ruským vedením a těmi nebohými ruskými vojáky, kteří sem přijeli. Takže ta opravdová nenávist vůči Rusům tady nikdy neexistovala, bohudíky. Ale samozřejmě máme odlišné názory na mezinárodní politiku. A samozřejmě máme zájem na tom, abychom nebyli příliš závislí na jedné zemi, ale to není specifická politika vůči Rusku. Vůči každé jiné zemi bych se pokusil, abychom nebyli závislí.

* E15: Svůj postoj k Rusku hledá i celá Evropská unie. Budete ovlivňovat její politiku vůči Rusku?

Samozřejmě, když je schůzka ministrů zahraničních věcí, samozřejmě že jo. Vyslovujeme jasně svůj názor, ano. Nebudiž o tom pochyby. My jsme vždycky otevřeli hubu včas.

* E15: Existují při uplatňování společné zahraniční politiky EU také specificky české zájmy a preference?

Takové ty zásadní zájmy, ty jsou v souladu s některými jinými státy. My máme zájem v personální politice, aby řekněme ty menší a východnější státy byly rovnoměrně zastoupeny relativně s těmi většími a západními zeměmi. Prozatím to ještě není tak úplně rovné, a o tom také mluvím s kolegy ve visegrádské čtyřce. (Jde o personální věci ve vznikající Evropské službě vnější akce – pozn. aut.).

* E15: Budete politiku visegrádské čtyřky více oživovat, aktivovat?

Ona je teď živější než kdy jindy. Visegrád je takový útvar… Zase se objevuje zpráva, že nemá budoucnost, a ve skutečnosti se aktivita rozjíždí. Máme dost setkání, neformálních, máme společné akce v Bruselu, i jinak se spolupráce velice osvědčuje. Je silnější, ať kvůli visegrádskému fondu či z jiných důvodů, než jsem ještě před několika lety očekával.

* E15: Dá se čekat, že tato spolupráce vydrží i na summitech, kde se státy bijí za vlastní zájmy? Už mnohokrát tomu tak nebylo…

Ono se to nerozpadávalo, to není pravda. My se obyčejně docela zdárně domlouváme. To říkáte vy, že se to rozpadlo. Kdy?

* E15: Několikrát to tak bylo.

Konkrétně!

* E15: Když šlo o přípravu unijního rozpočtu na léta 2007 až 2013, například…

Tam jsme se tak moc nedomlouvali… Tam jsme měli poněkud odlišné zájmy od začátku. Tam, kde jsme se domlouvali, tam ta smlouva držela.

* E15: Ještě ke společné zahraniční politice EU. Nemá například příliš vyjasněn vztah k Blízkému východu, k izraelskopalestinskému konfliktu. Budeme se snažit postoj sedmadvacítky ovlivnit?

V unii jsou dva směry. Jeden, který je k Izraeli velmi kritický, ten má jasnou většinu. Pak je několik zemí, které jsou vůči Izraeli kladně naladěny. Zajisté Česká republika je jednou z těch zemí, které jsou proizraelské, přičemž máme naprosto jasně v povědomí, že to není většinové stanovisko.

* E15: Budeme se dál účastnit humanitárních projektů na palestinském území?

To už ale děláme celý čas, nesmíte zapomenout, že jsem tam ty projekty sám navštívil. Máme velký zájem na těchto projektech, a doufám, že se v rozpočtu najdou peníze, abychom v nich mohli pokračovat. Říkám, že patříme k přátelům Izraele, ale to neznamená, že bych byl nepřítel nebo protivník Palestinců. Já si živě umím představit jejich bolest, to všechno je mi jasný, doufám, že tam dojde ke spravedlivému řešení. A dokud ne, budeme v každém případě na obsazených územích – ani nemůžeme jinak – pomáhat.

* E15: O evropskou agendu se váš rezort bude dělit s Úřadem vlády. Už víte, jak konkrétně bude dělba práce vypadat?

Jsme teprve v prvních týdnech, takže to nemůžu říci. Nejsem prorok, ale doufám, že dobře.

* E15: Pokud jde o praktickou reprezentaci – už nemáme ministra pro evropské záležitosti – přechází tato agenda na vás?

Ano.

* E15: Se vším všudy?

Pokud jde o zastupování ministrem, to budu dělat já. Ale jisté věci si ponechává Úřad vlády, respektive premiér.

* E15: Máte už definitivní seznam českých zastupitelských úřadů a konzulátů v zahraničí, které se budou rušit?

Projednává se to, byl jsem u prezidenta, ve středu to přijde do vlády. Diskutuje se o tom, upřesňuje se. Bohužel nějaké tyto kroky budeme muset podniknout, prostě není zbytí.

* E15: Kolem této záležitosti musí být silný lobbing, ne?

No, bude lobbing, což o to. Rozumíte, když jsou opatření, vedoucí k tomu, že se má šetřit, tak je lobbing všude. Třeba na ministerstvu dopravy je ministr vystaven lobbingu všech stavebních firem, které budou chtít dále stavět silnice, dálnice a železnice. Já jsem vystaven tlaku, že ten či onen úřad se nesmí zavřít, protože tam máme obchodní zájmy. To člověk musí vydržet.

* E15: Máte zvláštní pracovní skupinu, která se zabývá výhradně touto záležitostí, tedy rušením ambasád?

Samozřejmě že ano. Na tom se pracuje už čtrnáct dní. Během těch týdnů jsme se dopracovali k různým změnám. Ohromující čísla, která se objevila v tisku, byla úplná pitomost. Poněvadž já jsem na začátku řekl, dělejme to formou brainstormingu. Tedy vezměme všechny úřady mimo ty nejdůležitější. Pak jsme diskutovali, ten počet se scvrkával a scvrkával až k poměrně malému počtu. Takže to byl únik bezobsažné informace.

* E15: Jak velký prostor má v této úsporné strategii myšlenka, že by se některé ambasády sdílely, třeba v rámci Visegrádu?

No veliký. Byl jsem propagátorem této myšlenky ještě před svým působením na ministerstvu zahraničních věcí. Teď jsem mluvil jak s polským ministrem, tak s maďarským, taky u Rakušanů jsem se o tom zmínil. No uvidíme, co se podaří dojednat.

* E15: Třeba Polsko je tomu nakloněno.

Ano, ano. Všichni jsme tomu nakloněni. Problém je v tom, že některé státy, řekněme, nemají moc co nabídnout, Slovensko nemělo mnoho ambasád, tam mnoho nabídek není. Rakušané eventuálně ano, ale také si nejsme ještě jistí. Ono těch nabídek je méně, než jsme čekali. Pokračování na str. 16 Dokončení ze str. 15

*E15: Souvisí myšlenka sdílení ambasád i s bezpečností, s tím, že se zastupitelské úřady budou lépe střežit v určitých zónách?

Samozřejmě. Ne že bychom se toho tolik obávali, ale jsou města, která jsou nebezpečná, marná sláva. Například udržovat si jednu budovu nebo ji přebudovat tak, aby byla bezpečná, to jsou hrozné částky. Tudíž je rozumnější, když to dají takové menší státy dohromady, poněvadž ty náklady nejsou pak o tolik větší a spousta peněz se ušetří. Ale roli hrají především bezpečnostní a potažmo finanční důvody.

* E15: Pokud jde o tento palác, o toto ministerstvo, je něco, co nefunguje a rád byste to změnil?

Já vám něco řeknu. Teď budeme muset dělat velké kroky z prostého důvodu, protože musíme šetřit penězi. A budou to velmi tvrdá úsporná opatření. To znamená snížení personálu, prostředky pro mzdy budou sníženy o deset procent, což bude mít své následky. Ale já bych nechtěl snížit platy, nýbrž pokud možno přimět některé zaměstnance, aby odešli někam jinam. To bude prostě složité, ale budeme muset rušit místa. To není veselý job. Už jsem to jednou dělal, je to velmi nepříjemná věc.

* E15: Nemůžete udělat mix úsporných opatření, třeba snížit platy a některá místa zachovat?

Nesmíte zapomenout, že zaměstnanci tohoto ministerstva jsou v porovnání se zaměstnanci jiných ministerstev jedni z nejhůře placených. To je blbá tradice dob bývalých. Argumentovalo se tím, že zaměstnanci ministerstva zahraničí mohou být hůře placení, poněvadž si to nahradí výjezdem. Jenže časy se změnily a ten rozdíl mezi platy v zahraničí a zde už není tak veliký. Venku ve většině zemí podražilo, takže to, co bylo ještě před jednou generací možné – že si lidé venku našetřili – bohužel už není. Je to falešná zásada, ale jsme momentálně hůře placeni než ostatní.

* E15: Máte spočítáno, kolik lidí může odejít, aby se neohrozila akceschopnost rezortu?

Lidé budou muset odejít, i s rizikem ohrožení. Nemám na výběr.

* E15: Nedá se škrtat v jednotlivých agendách rezortu?

Copak mzdy jsou jediné, kde šetříme? Všude je to seškrtané. V reálných penězích máme skoro o třetinu méně než před deseti lety.

*E15: Není jednou z cest rozprodej majetku?

Uvažujeme o tom, nicméně nesmíte zapomenout, že bych z toho nic neměl. Když se dneska prodá státní majetek, jde to do všeobecné pokladny, ne že by z toho mělo něco ministerstvo, že by si něco mohlo strčit do kapsičky. Prdlajs. To sebere Kalousek.

* E15: Je pravda, že by váš tým měl posílit pan poslanec Tomáš Chalupa ze zahraničního výboru?

Ne.

* E15: Když už jsme zašli do podrobností, mají se na ambasády posílat politici, kteří dosloužili?

Jsem toho zásadní odpůrce. Poněvadž je to nedobré tady, pro mužstvo, pro kariérní diplomacii. Když se jim na nejlákavější místa vždycky hodí přes noc nějaký politik, považuju to vůči nim za neférové jednání. Proč se to zrovna stává na ministerstvu zahraničí? Nikde jsem nečetl, že by se bývalý politik chtěl stát přednostou nádraží v Přerově. Všichni chtějí být velvyslanci! Já bych byl pro spravedlivé rozdělení (smích)… Nevidím důvodu, proč by se neměli ucházet, i o toho přednostu nebo předsedu zemědělského družstva.

* E15: Už se těšíte na dovolenou?

Strašně! Nikdy od dob, kdy jsem maturoval, jsem se netěšil na prázdniny nebo na dovolenou tak jako teď. Měl jsem tu operaci, pak jsem nemohl jít na rehabilitaci, protože jsme zastávali předsednictví. To skončilo a šlo se do voleb. Nastal volební boj, trval devět měsíců, pak přišlo koaliční jednání, a teď jsem musel dostat do formy tento barák, do toho práce – do večera i hluboko do noci. Já vám něco řeknu: Já dneska večer odjedu, a opravdu nikdy od maturity jsem se na to tak netěšil. Upřímně.

* E15: Kolik budete mít volna?

Čtrnáct dní na každý pád. A pak už bojuju každý den. Ale možná to budu muset nakrátko přerušit, uvidíme.

.