Česká zahraniční politika: tři principy, trojí směřování a tři témata
05.12.2006 / 14:58 | Aktualizováno:
Článek ministra Vondry v časopise Mezinárodní politika ze dne 30. 11. 2006
Hlavním cílem zahraniční politiky České republiky je - tak jako je tomu v případě každé demokratické země - prosazování a ochraňování národních zájmů v mezinárodní aréně. Hlavním předpokladem její smysluplnosti je správné vyhodnocení a definování těchto zájmů. Hlavním kritériem její úspěšnosti je pak korektní a realistické zhodnocení možností a omezení, které stát velikosti, hospodářské síly a geopolitického umístění České republiky má.
Zkušenost z dlouhé řady debat o různých aspektech českého
působení ve světě totiž dokazuje, jak snadno mnozí u nás rádi
zapomínají právě na to, jak je naše země ve světě vnímána, na její
reálné možnosti, a především na naše historické zkušenosti, které
by nám měly bránit v opakování některých chyb z minulosti.
Uvedená východiska mě vedou ke stanovení tří základních
principů kvalitní a efektivní zahraniční politiky. V prvé řadě
uveďme stabilitu a kontinuitu. Jedním z hlavních
zahraničněpolitických nástrojů státu střední velikosti, mezi něž
Česká republika patří, je vytváření spojenectví a účast na větších
blocích - v našem případě se jedná především o Severoatlantickou
alianci a Evropskou unii. Abychom působili jako spolehliví a
důvěryhodní spojenci, naši partneři musejí vědět, k jakým hodnotám
se hlásíme a co od nás mohou očekávat, zkrátka abychom byli
čitelní.
To samozřejmě neznamená, že bychom měli být absolutně
beztvářní, nenápadní, ba dokonce neviditelní. Státy a jejich
představitelé, s nimiž spolupracujeme a vytváříme spojenecká
uskupení, dokáží ocenit, když principiálně stojíme za svými
stanovisky a dlouhodobě prosazujeme určité názory. A to i tehdy,
když s nimi ne zcela souhlasí. Co však pověst země ve světě
poškozuje, jsou náhlé skoky ode zdi ke zdi. V této souvislosti mohu
konstatovat, že česká zahraniční politika v posledních letech až na
několik výjimek dodržovala zásady konzistentního jednání na
mezinárodní scéně, a proto nová vláda může celkem snadno navazovat
na dosavadní linii a aktivity české zahraniční politiky. Může se
také opřít o vytrvalý a zásadový postoj v některých zásadních
otázkách.
Druhým principem musí být realismus - tedy racionální
zhodnocení skutečných možností naší zahraniční politiky a stanovení
přiměřeného počtu priorit, jimiž se chceme zabývat. I zde musí také
platit princip kontinuity, tedy že při výběru těchto priorit
nebudeme vycházet jen z krátkodobých hledisek a cílů, které by nám
přinesly body do příštích voleb. Naopak. Je nutné dbát i
dlouhodobých cílů, které přesahují jednotlivá volební období a
vytvářejí jasnou linii. Tento prvek si zaslouží zvláštní důraz,
protože má velice významný bezpečnostní aspekt, a zdá se, že je v
současné evropské politice stále více opomíjen.
Posledním - třetím principem - je zachovávání a posilování
základní konstrukce zahraniční politiky tak, jak byla postavena již
v prvních letech budování demokratického státu po roce 1989. Její
pevnost spočívá na třech základních pilířích - evropském,
transatlantickém a dobrých vztazích se sousedními zeměmi. O každém
z nich lze říci, že se nám daří jej posilovat.
Evropská integrace
S jistou mírou zjednodušení bychom mohli vymezit pět základních
priorit či cílů české zahraniční politiky. Jako první bych jmenoval
Evropskou unii a proces evropské integrace obecně. Jde především o
to, co nejprecizněji vymezit, co chceme v Evropské unii dělat a
prosazovat a kam chceme, aby směřovala. Základním vodítkem pro nás
zůstává návrat k naplňování původních cílů evropské integrace -
tedy návrat k čtyřem základním svobodám: volného pohybu osob,
zboží, kapitálu a služeb. Za zvláštní zmínku stojí čtvrtý bod,
neboť právě v něm se reálná situace nejvíce zpožďuje oproti
očekáváním a příslibům.
V souladu s našimi cíli podporujeme všechny reformní trendy
uvnitř Evropské unie, které směřují k větší transparentnosti,
flexibilitě, snižování byrokracie a posilování
konkurenceschopnosti. Je v našem národním zájmu, abychom nejen my,
ale i Unie jako celek dokázali obstát v globální ekonomické soutěži
a získat zpět postavení, které Evropa tradičně měla. A zároveň
bychom měli Unii přiblížit více občanům: nůžky mezi tím, jak o EU
smýšlejí elity a na ní závislí byrokraté na straně jedné, a
normální lidé na straně druhé, jsou až příliš rozevřené.
Že to není vždy hladké a jednoduché, můžeme vidět v
současnosti v občas dosti vypjatých diskusích o harmonogramu
rozšiřování Schengenského prostoru. V této konkrétní záležitosti
musíme trvat na tom, aby byl dodržen původní plán, a současně
musíme dbát na to, abychom ani my, ani naši sousedé nedali odpůrcům
žádnou záminku pro odklad.
Proces přijímání evropské ústavní smlouvy se zastavil ještě
dříve, než jsme mohli jako členský stát zaujmout definitivní
stanovisko. I přes mnohé temné předpovědi se ukázalo, že se
fungování Evropské unie nezhroutilo. To nám všem poskytuje vítaný
prostor k reflexi toho, co EU je a co bychom chtěli, aby byla.
Musím však bohužel také konstatovat, že fakticky se zatím žádná
reflexe nekoná a zamýšlená diskuse, a to nejen v Česku, rychle
ztratila svůj dech.
Vláda, jejímž jsem členem, důsledně zastává názor, že by
Evropská unie měla zůstat otevřena novým kandidátům, především z
oblasti Balkánu, a proces rozšiřování by měl pokračovat.
Podporujeme i budoucí členství Turecka, i když je jasné, že půjde o
dlouhodobý proces. Jedním z prvních kroků této vlády byl mimo jiné
návrh nabídnout Prahu jako sídlo budoucího evropského úřadu, který
bude řídit projekt Galileo.
Velmi seriózně se připravujeme na naše předsednictví EU v
roce 2009. Nejde přitom jen o to, co je zjevné na první pohled,
tedy o technickou přípravu - finanční vybavení, posílení
organizační struktury či jazykovou přípravu státní správy. Důležitý
bude především obsah našeho fungování v čele Unie, jak toto
předsednictví využijeme k prosazení otázek, které nás pálí nejvíce.
Vláda proto musí v nejbližší době definovat základní priority pro
české předsednictví, které by měly být průmětem našich národních
zájmů a povinnou agendou Evropské unie v daném období. V hrubých
obrysech je již dnes zřejmé, že se bude týkat takových tematických
okruhů jako rozpočet a celková revize finanční perspektivy EU,
reforma společné zemědělské politiky, vyhodnocení Lisabonského
procesu, ukončení druhé fáze přechodného období na volný pohyb osob
a samozřejmě naplňování již zmíněných čtyř základních svobod
Evropské unie. Úkolů je evidentně mnoho, a to ještě během našeho
předsednictví proběhnou volby do Evropského parlamentu a volba
nového předsedy Evropské komise.
Atlantický rozměr
Silná transatlantická vazba zůstává jedním z pilířů naší
zahraniční politiky. Tento rozměr je spojen především s otázkou
zajištění bezpečnosti, která se po jistém relativním uklidnění v
závěru minulého století opět dostává do popředí všech
zahraničněpolitických úvah. Musím na tomto místě zdůraznit, že se
pohybujeme ve zcela novém bezpečnostním prostředí - rodí se nová
rizika, nové hrozby a nové konflikty. Současná situace není
bezpečnější než ta, jakou jsme znali v období studené války. Tuto
skutečnost je nutno neustále opakovat a zdůrazňovat, protože mnoho
našich partnerů - především v Evropě - se nechalo ukolébat klidem
předchozích let a často věří tomu, že žijeme v jakémsi novém a
bezpečném světě, který nám dovoluje polevit v ostražitosti.
Současné hrozby se skutečně nepodobají těm, které jsme znali
a s nimiž jsme se již naučili vyrovnávat. Jsou méně viditelné a
méně zřetelné, stírají se tradiční hranice mezi bojištěm a civilním
zázemím. Jak jsme již mohli naplno poznat i zde v Evropě, z pohledu
ideologicky přesvědčeného teroristy takový rozdíl ani neexistuje.
Naše země byla dosud teroristického útoku ušetřena, avšak to nám
nedává právo myslet si, že se nás tato hrozba netýká. Nechci se zde
pouštět do detailního rozboru, mohu však jen stručně říci, že
zkušenost ukazuje, že teroristé se rádi zaměřují na země, které
nebezpečí podceňují, na případný útok se dostatečně nepřipravují a
žijí ve falešném pocitu bezpečí.
Podobně uvažují i ti, kteří se pokoušejí rozkládat spojenecké
svazky. Pokud nás vytipují jako slabý článek bezpečnostního
řetězce, nebudou nás šetřit, ale naopak zesílí svůj tlak proti nám.
Tato situace volá po vytváření nových strategických koncepcí v
rámci severoatlantických vazeb. Nejsme velká země s dlouhou
vojenskou tradicí a naše prostředky jsou nutně omezené. Je proto
přirozené, že mnohé svazky, do nichž vstupujeme, nejsou symetrické.
To nás však nezbavuje povinnosti učinit vše, co je v našich silách.
Již jsem zde použil příměr o řetězu - jeho síla nezáleží tolik na
velikosti jednotlivých článků, ale na jejich individuální pevnosti.
I na našem postoji vůči potenciálním bezpečnostním rizikům
závisí do budoucna ochota Spojených států udržovat silnou
atlantickou vazbu. Musím připomenout skutečnost, kterou mnozí rádi
zapomínají: svoboda, bezpečí a prosperita západní poloviny
evropského kontinentu v průběhu studené války byla jen a pouze
výsledkem této vazby. I když jsou dnes bezpečnostní rizika jiná, k
obraně proti nim toto spojenectví zůstává stejně klíčové. Bez plné
angažovanosti USA by se Severoatlantická aliance vyprázdnila a
stala pouhou byrokratickou skořápkou. Jako bývalý velvyslanec ve
Spojených státech mohu potvrdit existenci izolacionistických
tendencí v některých amerických politických kruzích i trvalé
porovnávání významu pacifického a atlantického prostoru. Je v našem
zájmu zabránit prohloubení americké frustrace z neochoty některých
evropských států přispět k řešení světových bezpečnostních rizik. V
době, kdy společná evropská zahraniční politika zůstává v plenkách,
však na světě neexistuje reálná síla, která by mohla s Američany
nést břemeno odpovědnosti za světovou bezpečnost.
Stále probíhající bouřlivá debata o případném umístění
amerického protiraketového systému naplno odhalila jisté slabiny v
uvažování některých segmentů naší politické scény. Prapodivné
resentimenty a ideologické vazby v nich vítězí nad realistickým
zvažováním argumentů pro a proti. Celá tato diskuse se nezrodila z
čistého nebe, ale v rozličných koncepčních podobách tu probíhala
již řadu let a podíleli se na ní i někteří z těch, co dnes vedou v
předkládání iracionálních tvrzení. Osobně se domnívám, že nejlepší
by bylo, aby se prvky obranného systému rozdělily mezi obě oslovené
země - tedy mezi Českou republiku a Polsko.
Ať se tato situace vyvine jakkoli, můžeme si být jisti, že se
nakonec Evropa budování nějakého podobného protiraketového systému
nevyhne. Narůstá totiž počet zemí s militantními totalitními
režimy, které disponují raketovými nosiči a jednou mohou vlastnit i
nukleární hlavice. Jakkoli se nám to může nelíbit, nezdá se, že by
mezinárodní společenství dokázalo podobný vývoj zastavit. Touto
závažnou hrozbou se dnes zabývá i NATO, které si nechalo vypracovat
studii o proveditelnosti protiraketového obranného systému.
Současně je pravda, že by nám Spojené státy mohly vnitropolitickou
diskusi o obranném systému ulehčit například odstraněním takové
zjevné nespravedlnosti ve vzájemných vztazích, jakou je vízová
povinnost.
Evropské sousedství
Třetí prioritou naší zahraniční politiky jsou vztahy v evropském
sousedství, případně našem východním sousedství. Jde především o
oblast Balkánu a východní Evropy - teritoria, v nichž máme významné
historické vazby a výrazné ekonomické zájmy. Tradiční styky se mimo
jiné projevují i tím, že tyto země jsou hlavním investičním cílem
českých podnikatelských subjektů. I kdybychom odhlédli od těchto
vazeb, ryze praktická úvaha nás vede k zájmu o co největší klid a
dynamický ekonomický rozvoj v těchto regionech. Nedojde-li na našem
kontinentu k žádným zásadním otřesům, měly by se tyto země vyvíjet
dlouhodobě podobným způsobem, jak tomu bylo ve střední Evropě.
Tento zájem nás vede k tomu, že právě v těchto regionech jsme
otevřeli či otvíráme nové zastupitelské úřady.
Jsem rád, že se česká zahraniční politika pečlivě zabývala
vývojem na Ukrajině, který mohl mít podstatný dopad pro nás a naše
okolí. Angažovali jsme se v "oranžové revoluci", ale bohužel po
jejím vítězství jsme zbytečně dlouho váhali s aktivními oficiálními
kroky. Tato skutečnost obzvláště vynikne ve srovnání s tím, jak
tehdy jednalo Polsko. Z této zkušenosti bychom se měli poučit a
příště v oblastech, kde se něco dramatického děje, nejednat
"úřednicky" opatrně, ale zkusit ofenzivně "nastoupit" do
otevírajícího se prostoru. Chceme se angažovat v Srbsku, Bosně a
Hercegovině, Makedonii, Moldavsku a Gruzii či prosazovat
demokratické změny v Bělorusku. Mohli bychom se také zapojit do
řešení některých "zamrzlých" konfliktů v zemích na východ od nás.
Tradičním partnerem pro českou zahraniční politiku zůstává
samozřejmě Rusko. V přístupu k němu však klademe důraz na
vyváženost, pragmatičnost, opatrnost, ale současně i aktivitu.
Nedávný summit G-8 opět připomněl jednu z největších výzev, před
nimiž Evropa stojí, a to energetickou bezpečnost. Ta má mnoho co do
činění s dodávkami surovin právě z Ruska. Jde o velice citlivou
záležitost a je nutné hledat taková řešení, která by vyvažovala
všechna možná rizika a nenahrazovala závislost na jedné zemi
závislostí jinou. Toto téma a jeho dlouhodobé koncepční řešení
zůstává jedním z hlavních úkolů současné české diplomacie.
Ekonomická diplomacie
Tato oblast není prioritní jen kvůli případným ziskům, které
přináší. Spolu s obchodem a ekonomickou spoluprací se totiž šíří i
politické formy a způsob života. Neplatí to samozřejmě všude, ale
posilování vzájemné ekonomické provázanosti může pomoci snižovat
napětí a riziko konfliktů mezi těmi státy, které se na něm
podílejí.
Česká republika navíc na zahraničním obchodu závisí více než
jiné, s námi srovnatelné země. Uzavřeni uprostřed kontinentu a bez
významných surovinových zdrojů generujeme velikou část našeho
hrubého domácího produktu právě obchodní činností. Rozloha naší
země samozřejmě omezuje naši schopnost angažovat se ve světě,
musíme si proto vybrat jen některé regiony, v nichž se budeme
profilovat. Jde především o východní a jižní Asii - například Čína,
Vietnam, Indie, v Jižní Americe je to Brazílie, nezapomínáme však
ani na některé africké státy.
V globalizovaném světě a éře internetu také končí éra
tradiční, utajované, metternichovsky pojaté diplomacie. Naopak
roste úloha veřejné diplomacie a s ní spojená schopnost rychlé a
otevřené komunikace. S tím souvisí i schopnost státní propagace -
tedy systematické budování obrazu České republiky ve světě.
Ministerstvo zahraničních věcí má v této oblasti zásadní
koordinační postavení. Naše země až donedávna těžila z obrazu
pokojné sametové revoluce, popularity střední Evropy a našeho
hlavního města. Dnes se zdá, že toto výsluní, na kterém jsme se
zdarma vyhřívali, pomalu končí. Konkurence v oblastech jako
cestovní ruch je obrovská. Měli bychom proto více investovat do
propagačních aktivit, českého brandingu a lépe koordinovat doposud
hodně roztříštěné a nesourodé aktivity.
Lidská tvář České republiky
Na závěr jsem si nechal nejméně nápadnou, ale přesto důležitou
prioritu MZV, kterou jsem pro nedostatek lepších slov nazval
lidskou tváří. Chceme podporovat šíření demokracie a lidských práv
ve světě, a to nejen z nějakých idealistických pohnutek. Demokracie
totiž spolu válčí jen výjimečně. Naopak země, které potlačují
lidská práva doma, mají tendenci toto zlo vyvážet do ostatního
světa. Pro zemi, v níž si většina obyvatel stále ještě pamatuje,
jaké to je žít v totalitním režimu, a která byla v době vlastní
nesvobody odkázána na pomoc zvenčí, je rozvojová a humanitární
pomoc také morálním závazkem.
Se zlepšováním naší ekonomické situace a s členstvím v
Evropské unii se stále zvyšuje částka, kterou poskytujeme v rámci
zahraniční rozvojové spolupráce. V současnosti jsme v čele nových
členských zemí a toto postavení bychom si chtěli udržet. Bylo
správné, že si MZV pro pomoc stanovilo omezenou skupinu zemí, s
nimiž máme buď tradiční vazby, nebo nás zajímají z jiných důvodů.
To nám umožňuje omezené prostředky vynakládat efektivněji.