Prohlášení MZV ČR k zamítnutí žalob vietnamských žadatelů o dlouhodobá víza
22.07.2010 / 12:26 | Aktualizováno: 16.05.2017 / 16:43
Proti Ministerstvu zahraničních věcí byly podány 3 žaloby vietnamských žadatelů o dlouhodobá víza, kteří se soudně na ministerstvu domáhali náhrady škody za zaplacení poplatku ve výši 53,- Kč za registraci na call centru v Hanoji a poté náhradu škody za zaplacení správního poplatku za dlouhodobé vízum ve výši 4 191 ,-Kč.
Soud žaloby v celém rozsahu zamítl a konstatoval, že systém callcentra, které využíval zastupitelský úřad v Hanoji je v souladu s českou legislativou. Stát má právo regulovat a upravovat systém přístupu žadatelů na zastupitelský úřad a rovněž konstatoval, že vybíraný poplatek za registraci je proporcionální. Stejně tak soud konstatoval, že správní poplatek, který byl v roce 2008 vybírán zastupitelským úřadem v Hanoji je v souladu s právním řádem ČR.
Rozhodnutí soudu je potvrzením správnosti postupu MZV, které v dubnu 2008 zavedlo povinnou registraci žadatelů o dlouhodobá víza prostřednictvím call centra, které v té době provozovala Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Toto opatření bylo přijato s cílem regulovat nečekaný a vysoký nárůst žadatelů o dlouhodobá víza a zabránit vzniku nedůstojné fronty před ZÚ Hanoj.
Systém telefonické registrace v Hanoji byl v únoru 2009 nahrazen internetovým systémem VISAPOINT, který je pro žadatele bezplatný. Ministerstvo plánuje ve střednědobém horizontu využívat tento systém registrace pro žadatele o dlouhodobá víza u všech svých zastupitelských úřadů.