Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Zmocněnec pro krajany se setkal s vyslaným učitelem češtiny ke krajanské komunitě v Argentině

 

V pátek 10. února 2023 se uskutečnilo pracovní jednání zvláštního zmocněnce Jiřího Krátkého s vyslaným učitelem ke krajanské komunitě v severo-argentinské provincii Chaco, panem Petrem Táborským.

Krajanský zmocněnec se při setkání zajímal o současný stav české diaspory v Argentině a o její vývojové trendy. Především se doptával na to, jak tato velmi početná komunita, tradičně zvyklá na osobní kontakt při spolkové činnosti, nyní obnovuje v regionu své aktivity po dlouhém omezujícím období covidových opatření.

V kontextu příprav nové krajanské koncepce MZV, ve které by se mělo objevit více regionální specializace v podpoře a rozvoji nástrojů, se zmocněnec zajímal o osobní zkušenosti učitele po jeho dvouletém působení v místě. P. Táborský má širokou geografickou působnost v provincii Chaco s městy Sáenz Peňa, Resistencia a Pampa del Indio a s rozšířením aktivit rovněž do provincie Misiones a měst Las Breňas, Villa Ángela, Oberá. Geografická rozlehlost krajanských území v Argentině přirozeně klade velké nároky na práci a osobní nasazení vyslaného učitele. V této souvislosti proto bylo pro zvláštního zmocněnce velmi zajímavé vyslechnout si osobní svědectví učitele o jeho nahlížení na jednotlivé aspekty, které se promítají do osobního prožívání krajanství členů našich komunit v Argentině v posledních letech. V širším kontextu dlouhodobého problematického vývoje sociálně hospodářské situace v Argentině se zvláštní zmocněnec zajímal o reálné podmínky života Čechů v místě. Obrovsky rychlá inflace, sice relativně pravidelná, ale vždy zpožděná valorizace platů, činí život obtížnější každým rokem především tím, že činí téměř nemožným jakékoliv dlouhodobější plánování v životě jednotlivce a rodin. Všechny tyto vnější faktory mají přímý vliv na aktivity spolků. Zájem o českou identitu je však přesto velký. Z důvodu potřeby znalostí praktického fungování aktivit podporovaných státem zajímaly zmocněnce také konkrétní témata ze života vyslaných učitelů a jejich vzájemné spolupráce (2 učitelé v Argentině, tj. Buenos Aires a Chaco a 2 učitelé v Brazílii, tj. Sao Paolo a Bataypora).

Velmi potěšující byla informace, že v komunitě se v po-covidové době projevuje konstantně stoupající zájem o výuku češtiny (např. počet 45 žáků v Sáenz Peňa odpovídá již větším českým krajanským školám v Evropě). Ještě více potěšující zprávou je, že o výuku se nově, více než dříve, zajímá mladá generace. Konstantní navyšování zájmu o český jazyk je nejen výsledkem samotného vysílání učitelů z ČR, ale je také nepochybně spojeno s vhodným propojováním gramatické výuky se zajímavými sociálními tématy a aktivitami, které rezonují u mladé generace. To se velmi dobře dařilo především oběma posledním učitelům v oblasti. Zmocněnec se proto také zajímal o širší sociálně-kulturní aktivity krajanů a propojující roli učitelů.

Petr Táborský se naopak dotazoval zmocněnce na možnosti zvyšování motivace studentů dalším napojením výuky jazyka krajanů v místě na studium v ČR. Náklady na krajanské cesty mezi Evropou a Argentinou jsou pro všechny potenciální účastníky krátkodobých kurzů příliš vysoké. Vzhledem k hospodářské a cenové situaci v Argentině, kdy není např. možné nákup letenek na kreditní kartu, je už jen nákladná cesta zásadně odrazujícím faktorem, který snižuje naději mezi mladými lidmi se takových příležitostí účastnit. Pokud se to přece jen podaří, je to obvykle cestou finanční půjčky za cenu velkého rodinného zatížení s dodatečným splácením takového mimořádného výdaje.

V zastoupení krajanů-studentů se učitel informoval o možnostech vyřízení PPKK (příslušnost ke krajanské komunitě) u vysokoškolských studentů přímo v Praze v době jejich studia. V této věci zvláštní zmocněnec přislíbil zohlednění skutečnosti, že takový žadatel má důvod pro podání žádosti přímo v Praze vzhledem ke svému dlouhodobému pobytovému titulu v ČR z důvodu studia.

Protože vyslaný učitel se fakticky stává v zahraničí důležitým pilířem podpory krajanského dění v komunitě, týkal se další rozhovor rovněž ostatních faktorů, které z pohledu učitele zvyšují motivaci krajanů v rozvoji činností v místě. Sem patří především pozornost krajanům věnovaná ze strany českého velvyslanectví nebo během návštěv zástupců českých státních institucí. V tomto ohledu byl rok 2022 podle učitele úspěšný. Po sérii on-line debat se zvláštním zmocněncem MZV, které právě vyslaní učitelé pomáhali organizovat, navštívil opakovaně oblast osobně také velvyslanec Lubomír Hladík a na jaře loňského roku rovněž slovenský předseda Úřadu pro Slováky v zahraničí Milan Ján Pilip. S ohledem na obrovskou rozlohu země
a rozvoj početných aktivit, nabízejí dnes vyslaní učitelé ke krajanským komunitám často sami pomocnou ruku krajanům v přímém spojení s českými institucemi. Učitelé tak dnes např. velmi výrazně pomáhají krajanským spolkům s organizací akcí, sestavováním ročního programu
a administrativním zpracováním krajanských darů. P. Táborský tuto svoji misi pojímá velmi odpovědně, komplexně a s osobním nasazením, o čemž měl zvláštní zmocněnec možnost se v minulosti osobně přesvědčit, a za což učiteli zmocněnec při této příležitosti jménem MZV poděkoval.

.