Již druhým rokem se české vysoké školy zapojují do programu „Posilování kapacit veřejných vysokých škol v rozvojových zemích“
21.10.2021 / 13:28 | Aktualizováno: 21.10.2021 / 13:31
Program „Posilování kapacit veřejných vysokých škol v rozvojových zemích“ vychází z celosvětové agendy Cílů udržitelného rozvoje, zejména navazuje na Cíl č. 4, tj. „Zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat celoživotní vzdělání pro všechny“ a na Cíl č. 8, tj. „Důstojná práce a ekonomický růst“. Program dále přispívá k naplňování příslibů vyplývajících z Evropského konsensu o rozvoji a dále napomáhá naplňovat závazky plynoucí z Akční agendy z Addis Abeby.
Spolu s vyhlášením výzvy na další rok, tedy rok 2022, byli osloveni realizátoři projektů z výzvy současné, aby se podělili o své zkušenosti a úspěchy s realizací aktivit zaměřených na cíle programu:
-
zvyšování kvality a odbornosti vysokoškolského vzdělávání, vědy a výzkumu – posílení udržitelného ekonomického a sociálního rozvoje, bezpečnostní a migrační stabilizace
-
posilování odborných kapacit v České republice
-
posilování bilaterálních vztahů České republiky s prioritními a specifickými zeměmi ZRS ČR.
-
podpora rozvojových priorit dané partnerské země
Projektové aktivity, které směřují k dosažení uvedených cílů jsou:odborné výměny pedagogů z českých a partnerských veřejných vysokých škol, specializované krátkodobé studijní pobyty učitelů i studentů z rozvojových zemí na českých veřejných vysokých školách, předávání českého know-how v oblasti managementu vysokého školství či v odborné publikační činnosti, apod., podpora navazování nových vztahů mezi českými veřejnými vysokými školami a veřejnými vysokými školami v rozvojových zemích., vytipování vhodných kandidátů z rozvojových zemí pro specializované studijní a vědecko-výzkumné pobyty na univerzitě v zemi donora. Program je komplementární k Programu poskytování vládních rozvojových stipendií.
Realizátoři projektů se v tomto roce opět potýkají s omezeními v souvislosti s proti-epidemiologickými opatřeními a měnící se situací v různých zemích. Přesto se jim podařilo, rovněž díky zkušenostem z minulého roku, realizovat plánované aktivity alternativními způsoby, dohánět zpoždění daná pozdějším zahájením částí projektu atp.
Většina seminářů byla pořádána on-line formou, čímž byla zajištěna i větší dostupnost a flexibilita jak pro přednášející, tak pro posluchače, jak shodně popsali zástupci lesnické fakulty Mendelovy univerzity, kteří realizují projekt na na Royal University of Agriculture v Kambodži. Další projekt realizuje Mendelova univerzita v zambijském Copperbeltu – v rámci projektu byl studentům lesnictví poskytnut dron pro výzkumné účely.
-
Dále byly posíleny vazby mezi vzdělávacími institucemi, jako například mezi Právnickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci a Právnickou fakultou Sarajevské univerzity, kterým se podařilo realizovat i fyzické návštěvy a vytvořit dohodu o vzájemném hostování pedagogických pracovníků a studentů.
Problémy spojené s nutností návštěv na místě se nevyhnuly ani projektu Západočeské univerzity realizovanému ve spolupráci s ukrajinskou technickou universitou Vinnytsia National Technical University. Projekt zaměřený na obnovitelné zdroje energie, konkrétně testovací provoz fotovoltaických článků, byl nakonec úspěšně spuštěn a podařilo se realizovat rovněž cestu českých vědců na Ukrajinu.
Fakulta stavební ČVUT úspěšně navázala v roce 2021 na předchozí spolupráci s ATSU Kutaisi společnými aktivitami, zaměřenými na zkvalitnění výuky předmětů týkajících se využití vodní energie v Gruzii.
Tyto zkušenosti mohou být jistě i inspirací pro ty české vysoké školy, které uvažují o účasti v Programu v roce 2022. Termín pro zaslání návrhů projektů je stanoven do 1. prosince 2021.