česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Kelantan State Government
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Investiční příležitosti pro české firmy v malajsijském státu Kelantan

V souvislosti s výstavbou 700 km dlouhé železniční trati East Coast Rail Link (ECRL), která do roku 2024 spojí celé východní pobřeží Malajsie s prosperující západní částí země, se nabízí investiční a obchodní příležitosti pro zahraniční firmy ve státu Kelantan.

Charakteristika státu Kelantan

Kelantan se nachází na severovýchodě Malajsie, kde na severu sousedí s Thajskem, severovýchodní pobřeží umožňuje přístup k Jihočínskému moři. Rozloha státu činí 14 922 km2 a žije zde 1,76 mil. obyvatel.

Malajsijský stát Kelantan

Malajsijský stát Kelantan

Z ekonomického pohledu se Kelantan na HDP Malajsie podílí z 1,9% a HDP na hlavu činilo v roce 2016 12 812 RM (malajsijský průměr činil 38 887 RM na hlavu a v Kuala Lumpur dokonce 101 420 RM), tedy cca 3278 USD. Ze všech malajsijských států tak Kelantan patří k těm nejméně rozvinutým, avšak plánovaná vlaková trať ECRL slibuje záhy po svém spuštění značné zintenzívnění toků zboží, zvýšení počtu turistů a v neposlední řadě také vytvoření vysokého počtu pracovních míst v oblasti logistiky, cestovního ruchu a návazných oborů.

Podporované sektory pro investice

Státní agentura pro ekonomický rozvoj Kelantanu (PKINK) ve spolupráci s malajsijskou federální vládou nabízí pro zahraniční podnikatele podporu v následujících sektorech:

  • Infrastruktura
    • Silnice/dálnice
    • Stavebnictví (zejména obytné domy)
    • Přístavy
  • Zpracovatelský průmysl
    • Potravinářské provozy
    • Distribuční centra
  • Cestovní ruch
    • Hotely, resorty
    • Kulturní centra
    • Sportoviště a volnočasová zařízení (golfová hřiště, zábavní parky)

Výhodou zřízení pobočky ve státu Kelantan jsou relativně nižší vstupní náklady ve srovnání s podnikáním v rozvinutějších regionech Malajsie při zachování všech výhod usazení v Malajsii, včetně vysokého podílu pracovní síly vybavené znalostí anglického jazyka, stabilního právního a podnikatelského prostředí. Strategická poloha při jihočínském moři je pak výhodná pro ty české firmy, které pro svou činnost potřebují blízkost zbožových toků z Číny a dalších zemí regionu.

Technologické parky a připravované projekty vhodné pro investice

Tok Bali Industrial Park (TBIP)

Úmysl založit tento průmyslový park deklarovala federální vláda v listopadu 2017 a v současné době se projekt nachází ve fázi výkupu potřebných pozemků. Lokace TBIP byla vybrána přímo tak, aby bylo možné využít nově stavěné dráhy ECRL.  Preferovanými sektory pro usazené firmy jsou zejména projekty v oblasti ropy a zemního plynu. Je zde také vyhrazená zóna pro malé a střední podniky, vítaná je např. produkce halál potravin. Je zde také předpoklad synergie s podniky usazenými v sousedních průmyslových zónách Tok Bali Integrated Fisheries Project (rybářství, loďařství, zpracování ryb a produkce potravin) a Tok Bali Supply Base (opravy, údržby a doplňování paliva pro plavidla v sektoru ropy a zemního plynu.

Pro české firmy je možné spatřovat příležitosti v podobě dodávek potravinářských linek, zařízení pro závody chemického průmyslu či dodávek do přístavních provozů.

Pasir Mas Halal Park

Tento průmyslový park se rozkládá na ploše 12,5 hektaru a zaměřuje se na produkci kvalitních halál potravin, výživových doplňků, koření a masných výrobků. České firmy se zájmem o produkci potravin určených pro konzumaci na trzích Malajsie a Indonésie mohou využít již připravenou infrastrukturu včetně certifikovaných skladovacích prostor. V případě subdodávek představují zajímavou příležitost nejen potravinářské linky, ale také zařízení a stroje pro provozy na výrobu výživových doplňků (výroba želatinových kapslí, apod.).

Projekty v oblasti výstavby

Za účelem využití nově budované infrastruktury, tedy nejen železnice ECRL, průmyslových parků, ale také plánované dálnice Central Spine Road, připravuje vláda státu Kelantan několik projektů satelitních měst a městeček, která na předmětné projekty budou navazovat. Přímo při Central Spine Road by tak mělo vyrůst městečko Sungai Terah, dále by měly být vystavěny nové rezidenční a průmyslové zóny v Sungai Bagan. Ve spolupráci s místními subjekty jsou zde příležitosti jak v oblasti dodávek stavebních strojů a materiálů, ale zejména architektonicko-konzultačních služeb. Ve státu Kelantan je poptávka po dostupném bydlení, tudíž je zde prostor pro cenově konkurenceschopné developerské projekty, které budou integrovat moderní prvky, zejména nízkoenergetické charakteristiky staveb.

Závěr

Stát Kelantan se nachází v příhodném období pro zahraniční investice, neboť je možné očekávat poměrně rychlý rozvoj po dokončení infrastrukturních projektů, které umožní zintenzívnit toky zboží a osob mezi Kelantanem, zbytkem Malajsie, potažmo dalšími zeměmi Jihovýchodní Asie. Železnice ECRL by měla zkrátit přepravu zboží z Číny do hlavního přístavu západního pobřeží Malajsie Klang až o 30 hodin. Administrativní a další bariéry vstupu na tento trh sice mohou být vyšší než v oblastech, kde jsou zahraniční investice běžnou praxí, avšak firmy, které zde vstoupí s dostatečnou podporou mateřské společnosti, budou v ideální pozici využít očekávaného ekonomického boomu v oblasti. Zároveň díky vhodné lokaci budou tyto firmy připraveny také na expanzi na další trhy zemí ASEAN.   

Vypracoval: Vojtěch Hromek

Velvyslanectví ČR v Kuala Lumpur