© Zastupitelský úřad ČR v Kuala Lumpur (Malajsie)
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Název státu:
- Republika Kiribati
Vláda:
- Taneti Mamau – Prezident, předseda vlády, ministr zahraničních věcí a imigrace
- Kourabi Nenem – Místopředseda vlády a ministr veřejných sítí
- Tetabo Nakara – Ministr rybolovu
- Tebao Awerika – Ministr životního prostředí a zemědělství
- Alexander Teabo – Ministr školství
- Kobebe Taitai – Ministr zdravotnictví
- Dr Teuea Toatu – Ministr financí a hospodářského rozvoje
- Atarake Nataara – Ministr vnitra a sociálních věcí
- Ruateki Tekaiara – Ministr práce a lidských zdrojů
- Tauanei Marea – Ministr obchodu a průmyslu
- David Collins – Ministr pro ženy, mládež a tělovýchovu
- Natan Teewe Brechtefeld – Ministr spravedlnosti
- Willie Tokataake – Ministr komunikací, dopravy a rozvoje turismu
- Mikarite Temari – Ministr pro rozvoj ostrovů Line a Phoenix
Země nemá žádné ozbrojené složky s výjimkou policie, soudní systém je nezávislý. Je tvořen Nejvyšším soudem, Odvolacím soudem a obvodními soudy. Na každém z 22 obydlených ostrovů působí místní správní výbory. Mají velmi omezené možnosti i financování (místní daně a alokace od centrální vlády).
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Demografické ukazatele:
- Obyvatelstvo: 118 414 – z toho 58 007 můžu a 60 407 žen
- Hustota zalidnění: 146 obyv./km
- Ekonomicky činné obyvatelstvo: 69 181
- Roční přírůstek: 1,73 %
- Míra porodnosti: 21,3/1000
- Kojenecká úmrtnost: 33,2/1000, celková 7,1/1000
- Očekávaná délka života při narození: 58 muži/66 ženy
Věková struktura:
- 0-14 roků: 30,16 %
- 15-64 roků: 65,71 %
- 65 a více: 4,13 %
Etnické složení:
- Mikronésané 99,1 %
- Polynésané 0,9 %
Náboženské složení:
- římští katolíci 55,8%
- protestanti 35%
- mormoni 4,7%
- Baha’i 2,3%
- adventisté sedmého dne 2%
- jiní 1,5%
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
Růst HDP (v %) | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018p |
5,8 | 3,8 | 3,5 | 1,8 | 2,5 | 2,3 |
Zdroj: Asian Development Bank
Inflace (v %) | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018p |
-1,5 | 2,1 | 0,6 | 0,7 | 2,2 | 2,5 |
Zdroj: Asian Development Bank
Kiribati se těší dlouhodobějšímu hospodářskému růstu, který mezi lety 2012 a 2016 dosahoval v průměru 3,2%. Po relativně nízkém růstu v roce 2016 (1,8%) se v roce 2017 růst zrychlil na 2,5%, především díky příjmům z rybolovu, které vzrostly oproti roku 2016 o 2,6%. Vyšší příjmy podpořily vyšší veřejné výdaje, zejména v případě mezd, které se v roce 2017 zvýšily o 14,5%. Růst je navíc i nadále řízen investicemi do infrastruktury podporovanými rozvojovými partnery, které dosahují hodnoty 49,5% HDP. HDP na obyvatele dle odhadu ADB činí 2270 USD.
Veřejné investice financované rozvojovými partnery budou důvodem dalšího hospodářského růstu také v letech 2018 a 2019 a dle odhadů ADB by měl v roce 2018 hospodářský růst dosáhnout 2,3%, Následující roky se pak očekává mírnější růst (1,5%) způsobený i nadále klesajícími výnosy z rybářských licencí, což zatíží také veřejné výdaje a hospodářskou produkci. Nicméně vláda by měla mít v příštích letech lepší předpoklad odolávat tomuto poklesu poté, co velká část přebytku z výnosů z rybolovu posloužila k doplnění fiskální rezervy ve vyrovnávacím fondu (Revenue Equalization Reserve Fund – RERF).
Zaměstnanost
Počet ekonomicky aktivních osob činil podle posledních dostupných údajů z roku 2016 pouze 69 tis. pracovníků. Značná část ekonomicky aktivního obyvatelstva je však zaměstnána jen částečně (až 70 %) a s nízkým věkem povinného odchodu do důchodu (50 let). Celková nezaměstnanost je dle statistické zprávy ADB z roku 2017 ve výši 30,6%. Zhruba 27 % obyvatel je zaměstnáno v zemědělství, zbytek ve službách a průmyslovém sektoru.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
Státní rozpočet | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Příjmy | 93,2 | 143,4 | 157,6 | 112,6 | 132,2 |
Výdaje | 83,8 | 118,8 | 114,6 | 108,6 | 141,1 |
Saldo | 9,4 | 24,6 | 43,1 | -4,0 | -8,9 |
Zdroj: Asian Development Bank (% HDP)
Rozpočet na rok 2018 byl vypracován na základě cílů Kiribati Vision 20 a Rozvojového plánu státu Kiribati pro roky 2016-19 (KDP), jehož cílem je zvýšit hospodářský růst a zmírnit chudobu, zlepšit standardy vzdělávání a zdravotní péče, zmírnit dopady globálních změn klimatu a zlepšit životní prostředí, umožnit větší transparentnost a odpovědnost ve správě a zlepšit infrastrukturu pro všechny ostrovy Kiribati. Kiribati Vision 20 tyto cíle posiluje, avšak se zvláštním zaměřením na cestovní ruch a rozvoj rybářství.
Rozpočet i nadále počítá s největším objemem finančních prostředků do budování infrastruktury a sektorů zdravotnictví a školství. Novou a hlavní položkou rozpočtu na rok 2018 je také zvýšení platů státních zaměstnanců s platností od 1. ledna 2018. Důležitým zdrojem státní pokladny je fond RERF, který slouží k vyrovnávání přechodných výpadků rozpočtových příjmů. Tento fond disponuje více než 500 mil. USD.
Zahraniční finanční pomoc z EU, Austrálie, Nového Zélandu, Taiwanu, agentur OSN a v menší míře dalších států (USA, Kanady apod.) představuje zhruba 20-30 % HDP. Kiribati je řazeno mezi nejméně rozvinuté země (LDC – Least Developed Countries), nicméně již potřetí za šest let Kiribati splnilo kritéria pro postup do vyšší kategorie rozvojových zemí. Komise pro rozvojovou politiku OSN v březnu 2015 ve své revizi odložila rozhodnutí o změně statusu Kiribati z nejméně rozvinuté země až do další revize v roce 2018 z důvodu zranitelnosti ekonomiky a pochyb o udržitelnosti současné úrovně státních příjmů.
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
Bilance běžného účtu | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
19,6 | 53,0 | 47,4 | 18,9 | 13,8 |
Zdroj: ADB (% HDP)
Zahraniční dluh | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
14 | 14 | 36 | 45 | 52 |
Zdroj: ADB (mil. USD)
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Kiribati nemá centrální banku, používanou měnou je Australský dolar. Jedinou komerční bankou je Bank of Kiribati Limited (ze 75% vlastněná australskou ANZ)
1.7. Daňový systém
Daň z příjmů fyzických osob | |
příjem | sazba daně |
4 001-15 000 | 20% |
15 001-30 000 | 25% |
nad 30 000 | 30% |
(v AUD)
Daň z příjmů právnických osob | |
příjem | sazba daně |
0 -25 000 | 20% |
25 001-50 000 | 30% |
nad 50 000 | 35% |
(v AUD)
Nerezidentní právnické osoby jsou zatíženy jednou daní z příjmu ve výši 30 %. Od roku 2014 byla zavedena daň z přidané hodnoty ve výši 12,5 %. Sazebník daní je k dispozici zde.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Kuala Lumpur (Malajsie) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR