česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Čína a Malajsie podepsaly dohodu o vybudování nového hlubokomořského přístavu v malajsijském státu Melaka

Dohoda o investici do projektu Melaka Gateway, která byla podepsána za přítomnosti ministra mezinárodního obchodu a průmyslu Malajsie Mustapy Mohameda, ministra dopravy Malajsie Liow Tiong Laie, premiéra státu Melaka Idrise Harona a výkonného ředitele malajsijské investiční agentury MIDA Azmana Mahmuda, je smíšeným developerským projektem malajsijského developera KAJ Development a Powerchina International. Plán prací zahrnuje vybudování nového hlubokomořského přístavu pro nákladní i velké výletní lodě včetně související infrastruktury (překladiště nákladních kontejnerů, vedení pohonných hmot a další). Tato čínská investice v celkové hodnotě 7,3 mld. USD, jejíž výstavba by měla být zakončena v roce 2025, by se měla rozkládat na území tří umělých a jednoho přírodního ostrova v pobřežních vodách města Melaka. Vedle přístavu počítá projekt také s vybudováním luxusních rezidenčních domů, komečních zón a turistických atrakcí. 
 

Projekt je jedním z konkrétních výstupů memoranda o porozumění podepsaného v září 2015 premiérem Melaky Idrisem Haronem a guvernérem Guangdongu Zhu Xiaodanem za přítomnosti malajsijského premiéra Najiba Razaka. Memorandum tehdy stvrdilo spolupráci v oblastech rekultivace půdy, zemědělství, kultury a muzejnictví, dále sdílení poznatků v oblasti obchodu a investic, rozvoje zelených technologií, průmyslových parků a turismu.

Přístav v Melace má pro Čínu strategické postavení. Většina čínských transportů ropy a zemního plynu probíhá skrz Malackou úžinu. Pro Melaku pak nový přístav představuje rozšíření spojení nejen s Čínou, ale také s Evropou. Ve své konečné podobě by se plánovaný přístav měl stát dalším střediskem obchodu v oblasti Malackých úžin.

Vedle vybudování hlubokomořského přístavu pro nákladní lodě a velké výletní lodě projekt počítá také s výstavbou průmyslového parku zaměřeného zejména na elektrické a elektronické výrobky, luxusních rezidencí, zábavního parku (včetně obřího ruského kola „Malaysia Eye“), největšího jachtového přístavu v Jihovýchodní Asii a muzea. Po jeho dokončení se očekává návštěvnost 2,5 milionů turistů ročně a vytvoření 40-45.000 pracovních míst.

Podpis této investiční dohody jde ruku v ruce s dalšími velkými čínskými investicemi v Malajsii v poslední době, jako je projekt rozšíření městské hromadné dopravy v Kuala Lumpur v hodnotě 241 mil. USD, projekt Forest City spočívající ve výstavbě čtyř umělých ostrovů u malajsijského města Johor Bahru v hodnotě 41 mld. USD, a dále investice do smíšeného projektu Bandar Malaysia v Kuala Lumpur v hodnotě 2 mld. USD, který zahrnuje i terminály plánované rychlodráhy mezi Singapurem a Kuala Lumpur, o jejíž výstavbu se Čína také významně uchází. Tento plán je nutné také vidět v kontextu čínské iniciativy „Jeden pás – jedna cesta“;  Malajsie v ní hraje v regionu Jihovýchodní Asie významnou roli, a to jak v její pozemní, tak námořní komponentě. Pro otevřenou a proexportně zaměřenou ekonomiku, jakou Malajsie je, představuje otevření nových obchodních cest významné příležitosti a posílení její konkurenceschopnosti. 

Vojtěch Hromek

Velvyslanectví ČR Kuala Lumpur