česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Malajsie vybuduje do roku 2022 přes 600 km dlouhou železniční trať napříč východním pobřežím země

(Archivní článek, platnost skončena 01.03.2022 / 00:15.)

V roce 2017 začne první fáze výstavby železniční tratě spojující přístav Klang na západním pobřeží Malajsie s přístavem Kuantan na východním pobřeží Malajsie. Ve druhé fázi bude Kuantan železničně propojen s hlavním městem malajsijského státu Terengganu, Kuala Terrenganu a v konečné fázi, jejíž konec je plánován v roce 2022, bude tento úsek prodloužen severně do města Tumpat ležícího u hranic s Thajskem. Celý projekt East Coast Rail Link (ECRL) by měl stát 55 mld. RM (1,25 mld. USD) a vedle plánované vysokorychlostní tratě HSR spojující Kuala Lumpur a Singapur se jedná o jeden nejambicióznějších infrastrukturních projektů v regionu Jihovýchodní Asie.

Malajsie hodlá přepsat přepravní trasy v Jihovýchodní Asii. Cílem projektu vybudování přes 600 km dlouhé železniční trati napříč východním pobřežím země a to do roku 2022 je zvýšit ekonomický růst, otevřít nové příležitosti v dosud méně rozvinuté východní části Malajsijského poloostrova, výrazně zvýšit konektivitu tamní oblasti a snížit náklady na přepravu zboží a materiálu.

V Malajsii je pro tento projekt hlavním kontaktním místem Komise pro pozemní veřejnou dopravu (SPAD), který dostupné informace o projektu zveřejňuje na svých stránkách.   

Kontaktními osobami při komisi SPAD byli ustanoveni p. Muhammad Rozif Bin Roslan, e-mail: rozif@spad.gov.my, tel: +603-2726 7294 a pí Roselaily Bte Abd Rahman, e-mail: rozif@spad.gov.my, tel: 603-2726 7249.

Realizace velké většiny tohoto projektu byla udělena státnímu podniku China Communications Construction Co. Ltd. (http://en.ccccltd.cn/) a je z 85% financována soft půjčkami Export - Import Bank of China se splatností 20 let a odkladem splácení pro období prvních sedmi let. V tuto chvíli není zveřejněno, který z výše uvedených subjektů bude vypisovat případné tendry na subdodávky, lze však očekávat, že se tak bude dít na webových stránkách SPAD či China Communications Construction Co. Ltd. Velvyslanectví ČR v Kuala Lumpur bude situaci sledovat a na jejich vypsání upozorní.

Z hlediska příležitostí pro české firmy se nabízí účast na subdodávkách pro celý projekt, zejména řešení pro telematiku a další traťové mechanismy, dále pak práce a služby v oblasti úprav terénu, mostní výstavby a ražby tunelů, přičemž výraznou výhodu budou mít firmy, které již spolupracují se zúčastněnými čínskými podniky či se již podílely na infrastrukturních projektech v Malajsii. 

Ruku v ruce s vybudováním ECRL přichází také projekt na rozšíření přístavu v Kuantanu s výhledem ukončení v polovině roku 2018. Přístav, vlastněný ze 49% čínskou skupinou Beibu Gulf Port Group bude rozšířen o 1 km dlouhé kotviště a doplněn o 4 km dlouhý vlnolam, čímž by se měla jeho kapacita výrazně zvýšit. To, spolu s dobudováním první fáze ECRL, otevře novou přepravní cestu, která umožní obejít Malackou úžinu a Singapur. Přeprava zboží z čínského Shenzhenu do malajsijského přístavu Klang by se tak odhadem zkrátila až o 30 hodin. Rychlejší přeprava a tlaky na snížení cen díky nové konkurenční trase prospějí zejména importérům, včetně českých.

Mapa plánované East Coast Rail Link

Mapa plánované East Coast Rail Link