česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pixabay
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Malajsijský kreativní průmysl má nakročeno k dalšímu rozvoji

Když v březnu 2023 získala herečka malajsijského původu Michelle Yeoh Oskara za film Všechno, všude, najednou, bylo zřejmé, že se jedná o převratnou událost. Vždyť vlastně vůbec poprvé získala prestižní ocenění za nejlepší ženský výkon v hlavní roli herečka s asijskými kořeny. Ačkoli již dlouhou dobu v Malajsii nežije, přišlo se následně na její návštěvu Kuala Lumpur v dubnu 2023 podívat tisíce fanoušků. Nadšení by bylo možné přirovnat s okouzlením hokejem v případě „našeho Nagána.“ Tento stimul je obrovským impulsem i pro další rozvoj filmového a obecně kreativního průmyslu v Malajsii a přichází v době, kdy země přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň.
 

Momentum okamžiku v podobě schopnosti inspirovat herce a další ženy, se naplno promítl i do dalšího potenciálu, často v podobě obchodních příležitostí. A nejen pouze těch filmových, ale napříč několika obory kreativního průmyslu, jelikož si Malajsie plně uvědomuje přidanou hodnotu v podobě zvýšené ekonomické výkonnosti.

Národní úřad pro podporu kinematografie (The National Film Development Corporation) v přímé reakci na nedávný úspěch plánuje další podporu sektoru a finanční injekci prostřednictvím iniciativy Fondu digitálního obsahu (Digital Content Fund).

Generální ředitel NFDC oznámil vládní injekci v přepočtu 100 mil. Kč, která bude rozdělena do čtyř kategorií. Cca 50 mil. jsou určené na pobídky pro hrané filmy, 25 mil. Kč pro začínající amatérské filmaře, 15 milionů pro marketingový a distribuční fond a 5 milionů pro mezinárodní propagační a účastnický fond. Finanční podpora prostřednictvím tohoto fondu je spatřována jako zásadní nástroj v pomoci rozvoje místního filmového průmyslu.

Malajsie je však i významným zdrojem přírodovědných dokumentů, a to díky přírodním zdrojům a bohatství. Nemálo štábů včetně National Geographic vypravuje své filmaře do Malajsie, často i za přispění výše zmíněného fondu. A v tom plánuje Malajsie pokračovat, a to ještě s větším úsilím, k čemuž je motivoval i úspěch slavné herečky. Možná je tou správnou cestou i fakt, že jediné ministerstvo má v portfoliu cestovní ruch, kulturu a umění. Filmové snímky inspirující turisty k návštěvě Malajsie tak mají cestu přeci jen o poznání snazší.

 

Michelle Yeoh

Michelle Yeoh

 

Podpůrný program vlády Malajsie pro zahraniční filmaře se nazývá Film in Malaysia a přispívá filmařům 30% z nákladů na tvorbu díla. Malaysia Digital Economy Corporation je vládní agentura zodpovědná za implementaci digitální tvorby prostřednictvím systému grantů vyhlašovaných během různých výzev. Stěžejní funkci zde pak hraje Ministerstvo komunikací a digitalizace, ústřední orgán místní správy zodpovědný za oblast kreativního průmyslu.

Další kapitolou jsou pak animace a digitální tvorba. Podobně jako v jiných asijských zemích, i zde existují příhodné podmínky pro tento druh kreativního průmyslu. Fenomén influencerů, vlogerů a amatérských produkcí je zde rovněž široce rozšířený. V současnosti dále probíhá projekt digitalizace filmových archívů, rovněž za podpory Fondu digitálního obsahu.

Poslední oblast kreativního průmyslu, kde se skýtají příležitosti pro spolupráci, představuje oblast vývoje her a tzv. e-gamingu. Malajsijská vláda vyčlenila v nově schváleném rozpočtu pro r. 2023 v přepočtu cca 65 milionů Kč na rozvoj odvětví eSportů. Navzdory poklesu federálních grantů o 35 milionů Kč ve srovnání s předchozím rokem se Malajsie stále zaměřuje na to, aby byla vnímána i nadále jako regionální centrum esportů.

 

Milan Dostál, obchodní rada, Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur