česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ©Bulletin Mutiara
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Penang položil základy pro posílení kolejové dopravy

Vláda malajsijského státu Penang nedávno zrevidovala hlavní územní plán dopravy, ve kterém zřídí novou lehkou dráhu, která bude sloužit jako páteř veřejné dopravy v Penangu. I přes dotovanou cenu benzínu a nafty tak Malajsie dává vážně najevo zájem o zelenou tranzici. Takto významný krok přinese mnoho příležitostí pro výrobce kolejových a elektrických vozidel a dalších dodavatelů v železničním průmyslu. Nadto, nově zvolená vláda Malajsie znovu veřejně mluví o otevření zmraženého projektu rychlodráhy do Singapuru. Že by to znamenalo tolik očekávaný posun k většímu využití elektromobility?
 

Jedním z klíčových projektů je linka Bayan Lepas LRT, která bude sloužit jako páteřní dopravní koridor. Navrhovaná lehká dráha propojí hlavní destinace, jako je letiště, zóna volného obchodu, Universiti Sains Malaysia, veletržní centrum SPICE, rezidenční koridory v Jelutongu a Komtaru či státní administrativní centrum. Napojení však proběhne i na příměstské a meziměstské železniční  linky, včetně jedné spojující Butterworth a George Town, i když to je stále v raných fázích plánování.

Další příležitost pro české výrobce a dodavatele elektrických a kolejových vozidel by byla konektivita poslední míle pro elektrobusy, trolejbusy či tramvaje, po které volá mnoho expertů, včetně poradenských firem, jako je PDS Consultancy Group, dodávající konzultantské služby veřejné správě v Malajsii.

To, že takováto změna územního plánu přinese příležitosti nejen pro výrobce kolejových vozidel, je zřejmé. Napojení na stávající i vytvoření nové infrastruktury, přinese poptávku po signalizaci, inteligentních řešeních i po technologiích tzv. „chytrých měst“.  Ostatně, stavba obchvatu Penangu  – 6 km dlouhé silnice se čtyřproudovou vozovkou, začala již v únoru 2021 a postup prací dosáhl 29 %.

 

Plán trasy

Plán trasy

 

Preference Penangu využít kolejových systémů při budování nových infrastrukturních projektů je důkazem vnímání výhod, které z takovéhoto druhu dopravy plynou, i odrazem zájmu o tranzicí (byť pomalou) směrem k hromadné a ekologicky šetrné dopravě.

Autonomní tramvaje, které se mimochodem vyvíjejí i v Plzni, jsou taktéž skloňovány jako preferovaný dopravní systém. Odpadla by tak náročná stavební část projektů, jako je usazení kolejnic anebo zdvižení masivní konstrukce sloupů a nosníků pro vyhrazené trasy. Ve spojení s rychlodráhou by tak šlo o velice efektivní způsob hromadné dopravy. Změna hlavního územního plánu je tak prvním předpokladem pro další pokrok při transformaci Penangu po vzoru takových měst, jako je Singapur.

 

Milan Dostál, obchodní rada, Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur