português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Nové letiště pro Lisabon

Nárůst počtu návštěvníků Lisabonu, kterému nepostačuje kapacita stávajícího letiště, nutí portugalskou vládu k urychlenému nalezení řešení. Nejpravděpodobnější variantou je výstavba menšího letiště na místě vojenského letecké základny na druhé straně lisabonské zátoky.
 

Lisabonské letiště

Lisabonské letiště

Již mnoho let se hovoří o tom, že Lisabon potřebuje další mezinárodní letiště. Stávající letiště Humberta Delgada přes neustálé úpravy zvyšující jeho kapacitu nedokáže držet krok s narůstajícím leteckým provozem. Prudký rozvoj turistického ruchu vedl ke zvýšení počtu přepravených pasažérů v průměru o 12 % ročně za poslední čtyři roky. V roce 2016 dosáhl počet cestujících 22 miliónů a pro rok 2017 je předpokládáno 25 milionů.

O tom, kde postavit nové letiště, se spekuluje již přes dvacet let. Současná vláda preferuje nikoli stavbu dalšího velkého letiště, nýbrž doplnění stávajícího menším letištěm, které by mělo být určeno především pro lety low cost společností. Jako vhodné místo pro jeho výstavbu je označován areál vojenského letiště Montijo, které se nachází na druhé straně lisabonské zátoky. Koncesionář lisabonského letiště, společnost ANA, nechá v průběhu roku 2017 vypracovat dodatečné studie o možných variantách a jejich nákladech. Již nyní však na politické scéně panuje víceméně shoda ohledně Montija.

Výhodou Montija je směřování přistávací dráhy, které umožňuje bezproblémový paralelní provoz na obou letištích, nižší náklady a rychlejší výstavba vzhledem k již existující infrastruktuře a dostupnost z Lisabonu. Obě lisabonská letiště by měla společnou kapacitu 50 mil. cestujících ročně, což by mělo být dostatečné na dalších čtyřicet let. Konečnému rozhodnutí o výstavbě musí předcházet také posouzení vlivu na životní prostředí, neboť letový koridor by procházel nad přírodní rezervací „Ústí Teja“, které představuje významné stanoviště migrujícího vodního ptactva, což může přinést i zvýšené nebezpečí kolizí letadel s ptáky.

Dle vládních záměrů by výstavba měla začít v roce 2018 a v roce 2022 by letiště mělo být připraveno k provozu. Náklady jsou zatím odhadovány na 400 mil EUR, do kterých však není započítána dopravní infrastruktura pro přepravu cestujících do Lisabonu. Ta by měla být řešena expresní lodní dopravou (s nutností výstavby lodního terminálu) či po zemi přes nejdelší most v Evropě Vasco de Gama. Uvažuje se i o výstavbě lehkého nadzemního metra. Náklady na výstavbu letiště by měl nést koncesionář ANA, který již nyní investuje do rozšiřování a modernizace letiště Humberta Delgada, které potřebuje mimo jiné nový systém řízení leteckého provozu.

Výstavba nového letiště a probíhající úpravy stávávajícího nabízejí příležitosti pro české firmy zabývající se výstavnou letištní infrastruktury, dodávkami bezpečnostních systémů, systémů řízení dopravy a dalších elektronických zařízení.

František Fleišman, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Lisabonu