português  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Wikimedia Commons
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Strategie „Železnice 2020“ přináší významné investice do portugalské železniční sítě

Portugalsko disponuje velmi rozvinutou silniční sítí, která byla vybudována i s pomocí evropských fondů po jeho vstupu do EU v roce 1986.  Rozvoj železniční dopravy však dlouho zůstával v pozadí zájmu. To se nyní v souladu s moderními dopravními trendy mění a do výstavby a modernizace železniční sítě bude v příštích letech investováno přibližně 2 mld. EUR.
 

Portugalská železniční síť čítá celkem 2544 km (ČR 9463 km), z nichž je však pouze 1630 km elektrifikováno. Využití sítě komplikuje skutečnost, že pouze 610 km tratí je dvojkolejných. Relativně dobrý je stav propojení ve směru severojižním, tedy mimo jiné spojující dvě hlavní populační a ekonomická centra Lisabonu a Porta. Závažným infrastrukturním problémem Portugalska však zůstává zejména  nedostatečné železniční propojení se sousedním Španělskem a návazně s dalšími evropskými zeměmi.

Za účelem intenzivního rozvoje železniční infrastruktury přijala portugalská vláda strategii „Železnice 2020“, která zahrnuje řadu modernizačních, ale i zcela nových projektů. Napojení na Španělsko by mělo zlepšit dobudování dvou koridorů vedoucích na východ. V případě mezinárodního severního koridoru jde o modernizaci s investicemi ve výši 715 mil. EUR. V případě jižního koridoru je nutné přibližně 100 km dlouhý úsek z Evory na španělskou hranici od začátku postavit. Ve spojení s modernizací stávajících úseků jižního koridoru se jedná o investice ve výši 663 mil. EUR.

Modernizací projde i severojižní koridor spojující město Valenca na severní hranici Portugalska s Lisabonem. Zde se investice ve výši 300 mil. EUR soustředí na zvýšení kapacity a modernizaci zabezpečovacích zařízení. Na řadu přijdou i tzv. doplňkové tratě, které budou rovněž modernizovány a elektrifikovány. Celkem je naplánována elektrifikace 610 km železnice.

Na Strategii „Železnice 2020“ naváže již nyní připravovaný infrastrukturní plán zvaný „Národní plán investic 2030, v jehož rámci je zatím diskutováno přibližně 40 investičních projektů, z nichž se více než polovina věnuje právě železniční dopravě.

Portugalsko je zemí s velmi rozvinutým stavebním sektorem, přičemž mnoho velkých stavebních firem expandovalo i do zahraničí. Vzhledem k dosavadní neexistenci větších projektů v oblasti železniční dopravy však ani velké firmy nemají s  touto oblastí téměř žádné zkušenosti, což ve spojení s rozsáhlostí plánovaných investic bude velkou výzvou pro jejich schopnosti se těchto prací úspěšně zhostit.

Strategie portugalské vlády pro rozvoj železniční sítě tak přináší příležitost i pro české společnosti, které nabízejí produkty a služby v této oblasti, ať již se jedná o výstavbu nových tratí či modernizaci a elektrifikaci těch stávajících.  České firmy se mohou uplatnit zejména jako subdodavatelé portugalských společností, které vzhledem k znalostem místních podmínek mají velké šance uspět v průběžně vyhlašovaných konkurzech na realizaci plánovaných investičních akcí.

František Fleišman, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Lisabonu