english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Shutterstock
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Británie jde vstříc zeleným technologiím

Premiér Boris Johnson představil v úterý 17. listopadu 2020 vládní plán zelené průmyslové revoluce, který má pomoci k dosáhnutí uhlíkové neutrality země do roku 2050 a zároveň k zotavení ekonomiky Spojeného království po covidu. Desetibodový plán má dále za ambici vytvoření 250 tis. pracovních míst, přičemž většina pozornosti bude zaměřena na oblasti severní a střední Anglie, Skotska a Walesu. V rámci podpory zelených technologií jsou příležitosti i pro české firmy.
 

Spojené království bylo první významnou ekonomikou, která se zavázala dosáhnout nulových emisí uhlíku do roku 2050. Británie bude i prostřednictvím příštího summitu COP 26, který se má konat v listopadu 2021 ve skotském Glasgow, apelovat na ostatní státy a instituce, aby se k britské inciativě připojily. Britská vláda vidí v nové reformě vysoký potenciál exportních příležitostí nízkouhlíkových technologií a služeb na globálních trzích. Zároveň se v inovativních zelených technologiích nacházejí i příležitosti pro české firmy na britském trhu. Podpora těchto technologií a snižování uhlíkové stopy jsou v některých případech i podmínkou současných anti-covid programů pro velké firmy.  

Nový desetibodový plán se soustředí na nízkouhlíkovou „zelenou“ ekonomiku, čtyřnásobně zvyšuje závazek využívání větrné off shore energie do roku 2030 na 40 GW, což je dostatečné množství energie pro zásobování všech domácnosti ve Spojeném království. Ve stejném termínu chce mít Velká Británie jedno město vytápěné vodíkem, zároveň bude investovat i do jaderné energetiky. Kromě výstavby velké jaderné elektrárny (s největší pravděpodobností Sizewell v Suffolku), vláda podpoří i vývoj malých modulárních reaktorů. Konsorcium, které se vývojem a následnou výrobou těchto reaktorů zabývá, je vedeno firmou Rolls Royce. O příležitostech pro české firmy vypovídá i fakt, že právě Rolls Royce nedávno uzavřel memorandum s ČEZ, které se týká možného vývoje a produkce malých reaktorů. Investice až ve výši 200 mil. GBP budou také směřovat do vývoje technologií zachycujících uhlík a další emise ze vzduchu.

Kromě energetiky se plán zaměřuje i na podporu elektromobility a alternativních způsobů dopravy. Od roku 2030 bude ve Velké Británii zakázáno prodávat automobily se spalovacími motory, zároveň vláda podpoří dotacemi elektromobily a budování dobíjecích stanic. Prodej některých hybridních automobilů a dodávek bude pokračovat až do roku 2035. . V souvislosti se současnou situací stoupla poptávka po alternativních způsobech dopravy, součástí zeleného plánu jsou také programy na podporu veřejné dopravy, cyklistiky a chůze, ačkoliv zatím nebyly zveřejněny detaily. V Británii působí několik poskytovatelů půjčoven elektrických kol, v několika městech se testuje i půjčování elektrických skútrů. Vzhledem ke snaze diverzifikovat dopravu od vládní po místní úroveň lze očekávat více příležitostí v příštích letech.

Třetím pilířem jsou efektivní budovy – plán počítá se zateplováním veřejných budov, nemocnic i domácností, u kterých to bude znamenat nejen výměnu oken za dvojitá či trojitá skla, ale také výměnu kotlů a zavádění tepelných čerpadel. České firmy mají v tomto ohledu mnoho zkušeností a mohou nabídnout jak know-how, tak samotnou realizaci zakázek.

Zelený plán se setkal s rozporuplnými reakcemi, na jednu stranu jej chválí ekologické organizace, na druhou vyvolal otázky ohledně rozsahu nového financování a plánovaného rozšíření jaderné a vodíkové energie. Náklady programu byly vyčísleny na 12 mld. GBP, přičemž u 8 mld. GBP se jedná o nové finance. Vláda současně očekává investice privátního sektoru až ve výši 42 mld. GBP.

 

Tamara Slate Glässner, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Londýně

Michaela Chrtová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Londýně