english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Briefings for Britain
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Británie zpřísňuje pravidla pro nákladní řidiče

Spojené království zavádí od 6. 4. 2021 testovací povinnost pro řidiče TIR v rámci pobytu na území Británie. Není povinností mít negativní test před příjezdem do země, testování probíhá během pobytu v Británii - testovací intervaly závisí na délce pobytu řidiče v Británii (2., 5. a 8. dle délky pobytu). Negativní test je také nutný pro opuštění země, resp. pro transit přes Německo a Holandsko, pro vstup do Francie není pro řidiče TIR negativní test nutný. Británie také odložila náběh hraničních a celních kontrol na druhou polovinu roku, plně začne systém platit od 1. 1. 2022 (pro produkty živočišného původu od 1. 10. 2021). Stále však platí, že celní dokumenty je nutné doložit do 6 měsíců po importu.  Pro odjezd z Velké Británie přes Eurotunel či přístav Dover je také nutné si zajistit tzv. Kent Access Permit pro průjezd hrabstvím Kent.
 

V rámci omezení pohybu osob v souvislosti s koronavirem Velká Británie od 6. 4. 2021 zpřísňuje podmínky pobytu přepravců zboží na své území. Nově je nutné mít negativní test 2., 5. a 8. den dle délky pobytu, při každodenních cestách je nutné se nechat testovat každé tři dny. Testy jsou dostupné v rámci komunitního testování, středisko v okolí lze najít na webu britské vlády. Dále jsou k dispozici oficiální testovací místa pro řidiče kamionů. Testování je zdarma. Pokuta za nedodržení testovací povinnosti je až 2 000 GBP.

Řidiči musí vyplnit tzv. Passenger Locator Form pro příjezd do země, řidič nemusí mít negativní test pro vstup do země. Řidiči se však musí izolovat ve své kabině po dobu pobytu v Británii (karanténa je v délce 10 dní) s výjimkou zajištění základních potřeb (jídlo, zdravotní a akutní péče, užívání mycích zařízení, zajištění bezpečnosti a provozuschopnosti vozidla a nákladu). Pokud vozidlo nemá prostor pro spaní, může řidič využít služeb hotelů či penzionů, britští residenti se mohou izolovat doma.

Pro odjezd ze země, resp. pro transit přes Holandsko a Německo, pro vstup do Francie není negativní test pro řidiče TIR nutný. Více na o tranzitu přes konkrétní země rozcestníku MZV ČR nebo na Get a coronavirus (COVID-19) test if you’re an HGV or van driver - GOV.UK (www.gov.uk).

Dohoda mezi EU a Spojeným královstvím zaručuje evropským dopravcům přístup na britský trh, stejně tak i přístup britských firem na trh evropský. Evropští dopravci mohou při své cestě na území Velké Británie uskutečnit až dvě kabotážní operace navíc. Zajištěna je také možnost transitních cest, např. při dopravě zboží do Irska přes území Velké Británie.

Británie odložila náběh nového celního systému až na druhou polovinu roku, stále platí, že dodání celních prohlášení je možno odložit u většiny zboží až o 6 měsíců po importu. Plně začne nový britský hraniční systém s kontrolami platit od 1. 1. 2022 (pro živá zvířata a živočišné produkty od 1. 10. 2021). Více o nábehu kontrol na webu Velvyslanectví ČR v Londýně, podrobné informace o novém hraničním systému lze také dohledat v Border Operating Model, který obsahuje i zvláštní pravidla pro určité druhy zboží.

Nová pravidla budou také platit při odjezdu z Velké Británie, a to zejména při využití Eurotunelu a přístavu Dover. Pro nákladní auta nad 7,5 tuny bude při odjezdu z Velké Británie přes Eurotunel a přístav Dover nutno si zajistit tzv. Kent Access Permit (KAP), povolení na průjezd hrabstvím Kent. Cílem je zajistit, aby vozidla, která míří k přístavu a tunelu měla zajištěna všechny náležitosti pro odjezd ze země a vyhnout se tak hromadění dopravy v Kentu. KAP je nutný pro každý průjezd hrabstvím Kent, platí 24 hodin a je nutné vždy znovu zajistit po opuštění Velké Británie (lze žádat předem, vozidlo musí v rámci platnosti povolení projet hrabství a opustit zemi). KAP je nutné mít i tehdy, pokud vozidlo jede bez nákladu. Systém Check an HGV je elektronický, KAP je bezplatný. Pokuta za porušení povinnosti si zajistit KAP je 300 GBP za každý přestupek.

Pro využití jiných cest a pro vozidla pod 7,5 tuny není povolení nutné, stejně tak není povolení nutné, pokud hrabstvím Kent pouze dopravce projíždí, ale nesměřuje k hranicím pro mezinárodní přepravu. Pro zjištění, zda má vozidlo náležitosti pro opuštění země je možno také využít systém Check an HGV, není to však povinností.

Británie také v listopadu 2020 otevřela informační kanceláře pro dopravce, které jsou umístěny na klíčových dálničních čerpacích stanicích a stanovištích pro nákladní vozidla napříč britskou silniční sítí. Kanceláře nabízejí dopravcům individuální školení – zde je možné individuálně projít všechny potřebné dokumenty a postupy, které musí dopravce splnit, aby mohl i nadále poskytovat služby jak ve Velké Británii, tak napříč Evropou a aby mohl zejména překračovat hranice. Otevřené kanceláře tak doplňují příručku Haulier Handbook (pokyny pro dopravce a komerční řidiče), která je také dostupná v českém překladu. Pokyny shrnují klíčové informace a rady o přepravě zboží po 1. 1. 2021. Kanceláře nabízí i školení o nové službě Check an HGV“. 

Michaela Chrtová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Londýně