english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Československé perutě Královského letectva

Činnost příslušníků československého letectva v jednotkách britského královského letectva Royal Air Force (RAF) během druhé světové války hrála velmi důležitou roli v boji proti německému nacismu. Celkem čs. perutěmi RAF prošlo přibližně 2500 mužů.

Po porážce Francie byla dalším cílem agrese nacistického Německa. Velká Británie a britská vláda hledala každého, kdo by byl ochoten za ni bojovat. Českoslovenští piloti byli díky svým zkušenostem, schopnostem a zapálení vítanou posilou Královského letectva. Dne 25. října 1940 byla uzavřena čs.-britská dohoda, která se zabývala vojenským působením čs. pozemních jednotek i letectva. Letci vytvořili samostatné jednotky a stali se součástí tzv. Dobrovolnické zálohy RAF. V srpnu 1940 bylo ve Velké Británii téměř 1000 čs. letců, kteří byli postupně zapojováni do výcviku na britských letounech, a přicházeli další. Postupně vznikly následující československé perutě:

310. československá stíhací peruť RAF

Znak 310. československé stíhací perutě 

Založena 12. července 1940 v Duxfordu. Jejím heslem bylo anglické: We fight to rebuild – „Bojujeme za obnovu“. Československým velitelem byl ustanoven major Alexander Hess a britským spoluvelitelem S/L George Douglas Blackwood. První bojový vzlet se uskutečnil 26. srpna 1940 a do akcí dále zasahovala nad jihovýchodní a východní Anglií především v době slavné Bitvy o Británii (viz dále).

311. československá bombardovací peruť RAF

Znak 311. perutě

Založena 29. července 1940 v Honingtonu. Jejím heslem bylo „Na množství nehleďte“. Prováděla noční nálety na střediska německého průmyslu, 23. září 1940 zaútočila poprvé na Berlín. Svoji činnost prováděla až do dubna 1942, kdy pro ztráty a nedostatek záloh byla z bombardování stažena a pověřena hlídkovou činností nad Atlantikem, při níž napadala a ničila německé lodě a ponorky a vykonávala doprovod dopravních plavidel. Největšího úspěchu dosáhla v prosinci 1943, kdy se osádce 311. perutě na letounu B-24 Liberator podařilo potopit německou loď Alsterufer s důležitým nákladem surovin z Dálného východu. Tohoto náletu se přímo účastnil žijící čs. veterán, genmjr. Oto Schwarz.

312. československá stíhací peruť RAF

Znak 312. československé stíhací perutě

Založena 5. září 1940 v Duxfordu. Jejím heslem bylo latinské: Non multi sed multa – „Ne mnozí, ale mnoho“ (tj. nikoli mnoho mužů, nýbrž mnoho činů). Jednotka vznikla především z českých stíhacích pilotů, působících ve francouzském letectvu, kteří po prohrané bitvě o Francii postupně odpluli do Velké Británie. Zpočátku byly velitelské funkce zdvojeny a kromě československých je zastávali i britští důstojníci. Prvním čs. velitelem se stal S/Ldr Ján Ambruš a mezi piloty se spoustou bojových zkušeností a desítkami sestřelů např. byli Alois Vašátko, František Peřina či Josef Stehlík. Do bitvy o Británii peruť zasáhla spíše okrajově. Byla nasazena u Liverpoolu, který byl častým cílem německých bombardérů a dále se zúčastňovala bojových akcí nad Francií a také ve Skotsku a Walesu.

313. československá stíhací peruť RAF

Znak 313. československé stíhací perutě

Založena 10. května 1941 v Cattericku. Heslem perutě bylo „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“. Svoji slávu si vydobyla za velmi dobré provádění výškového zajištění útočících svazů nad okupovanou Francií. V této době operovala z letišť na jihovýchodě Anglie. V počáteční fázi měla peruť dva velitele. Jednoho československého a druhého britského. Prvním velitelem byl S/L Josef Jaške, jeho britským protějškem byl S/L Gordon L. Sinclair, DFC. Někteří letci ho znali jako velitele A letky 310. čs. stíhací perutě v době Bitvy o Británii. Funkci „squadron leadera“ zastával rovněž František Fajtl  dne 27. dubna 1942 se jako první Čechoslovák stal velitelem britské perutě. K jeho hrdinským činům patří také to, že po sestřelu nad Francií v květnu r. 1942 uprchl nacistům a přes neokupovanou Francii a Španělsko se vrátil do Velké Británie.

Mimo těchto československých perutí sloužili čs. vojáci např. i v následujících britských a jedné polské peruti:

  • 1. stíhací peruť RAF, v peruti se vystřídalo na 30 československých letců, mimo jiné proslavený Karel Kuttelwascher (18 sestřelů, 5 dalších pravděpodobných).
  • 68. noční stíhací peruť RAF, založena 7. ledna 1941 na základně Catterick. Jedna z jejích dvou letek byla československá a její příslušníci vybrali znak perutě (sovu jako symbol nočního lovu a heslo „Vždy připraven“). Z jejich řad pocházel i první velitel kapitán Veselý. Československá letka B vznikla 20. ledna 1942. Autorem jejího znaku je žijící veterán Zbyšek Nečas-Pemberton.
  • 111. stíhací peruť RAF byla ve Skotsku působící peruť, vyzbrojená letouny Hawker Hurricane. V peruti se proslavili mimo jiné letci J. Mansfeld, O. Kučera a další.
  • 122. stíhací peruť RAF, působící z letiště Hornchurch, měla za úkol se svými Spitfiry mj. doprovázet britské a americké bombardéry při náletech ve Francii, Belgii a Nizozemí. Ke známým letcům zde patřili Otto Smik, T. Kruml a František Fajtl.
  • 138. (výsadková) peruť RAF, založená již roku 1918, roku 1941 (po založení oddělení SOE – Special Operations Executive) byla v Newmarket přeformována na jednotku s účelem provádět záškodnické akce v zázemí nepřítele. Byla to tato peruť, která provedla výsadek čs parašutistů do Československa v prosinci 1941 s účelem atentátu na Heydricha.
  • 122. stíhací peruť RAF, kde působil např. O. Smik.
  • 303. polská stíhací peruť RAF zřízená na letišti Northolt 1940 jako polská jednotka RAF. Na začátku Bitvy o Anglii byla nejúspěšnější perutí RAF. Z mnoha československých letců, kteří zde bojovali, byl nejznámější Josef František, který s počtem 17 jistých sestřelů německých letadel a jednoho pravděpodobného se stal nejlepším spojeneckým pilotem celé Bitvy o Británii.
  • 250. noční stíhací peruť RAF
  • 96. noční stíhací peruť RAF
  • 601. stíhací peruť RAF, známá také jako County of London. Po určitou dobu u ní sloužil Jiří Maňák.
  • 198. stíhací peruť RAF

Někteří další letci sloužili v jednotkách Maintenance unit a Ferry Pool, jejichž úkolem bylo přelétávat s opravenými letadly z dílen k jednotkám. Ve velitelství Ferry Command jehož úkolem bylo přelétávat s letadly z Kanady a USA sloužilo jako létající personál 10 československých pilotů, navigátorů a telegrafistů.