english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Aktuální informace o plánech na rozvoj městské hromadné dopravy v Kalifornii – možné příležitosti pro české exportéry

Byť v USA včetně Kalifornie nadále platí, že 90% pracujících dojíždí do zaměstnání automobilem, permanentně kritický strav dopravy spolu s ekologickými důvody a tlaky na snižování emisí CO2 vedou k plánům na další rozvoj městské hromadné dopravy a to i Los Angeles, považované za „Car Capital of the United States“.  Některé plány přitom počítají i s renesancí tramvají, což by mohlo být perspektivní pro potenciální české dodavatele kolejových vozidel či souvisejících technologií.
Zdejší trh může být potenciálně zajímavý i pro české subdodavatele technologií zaměřených na elektromobilitu, CNG či hybridní soustavy, které by hledaly partnery mezi americkými výrobci vozidel MHD. Právě tyto technologie jsou s ohledem na šetrnost vůči životnímu prostředí preferovány před dieselovými motory, které jsou postupně z kalifornských měst stahovány. Generální konzulát ČR v Los Angeles je připraven českých firmám v propagaci jejich výrobků v této oblasti aktivně napomoci.
 

Los Angeles se dlouhodobě snaží profilovat jako „nejzelenější město USA“, nicméně v oblasti MHD jsou patrné značné rezervy, které si vedení města uvědomuje a to i v souvislosti s kandidaturou na letní olympijské hry 2024 i předpokládaným nárůstem populace o 750 000 osob v dalších dekádách.

Město proto připravilo návrh plánu rozvoje infrastruktury LA včetně MHD, který počítá s dalším výstavbou podzemní dráhy či příměstské vlakové dopravy (heavy-rail) a rychlodrážních tramvají (tzv. light-rail).

LA má již dnes mezi americkými městy suverénně největší flotilu výhradně CNG autobusů přičemž poslední dieselový autobus byl vyřazen již v roce 2011.

Zvažována je i výstavba 4 míle dlouhé tramvajové trati v centru města (LA Streetcar). To by znamenalo návrat tramvají do Los Angeles po více než 60 letech. Tramvaje se mohou vrátit i do města Santa Ana (Orange County), kde je připravován projekt OC Streetcar se 4,1 mil dlouhou trasou spojující downtown Santa Ana s novým přepravním uzlem Garden Grove.

Mezi dalšími připravovanými projekty v oblasti Los Angeles je i dlouho očekávaná výstavba bezpilotní nadzemní dráhy na 2 ¼ míle dlouhé trati spojující mezinárodní letiště LAX se stanicí metra na budované trase Crenshaw LAX.

San Francisco je naopak město s nejextensivnější městkou hromadnou dopravou v Kalifornii zahrnující sít tramvají (včetně historických), trolejbusů, autobusů, příměstských vlaků a metra, kterou využívá pro své cestování polovina obyvatelstva. V listopadu 2016 bude v rámci místního hlasování rozhodováno o financování plánu rozvoje MHD v dalších dvou dekádách (iniciativa SF Transportation 2030 – viz http://sftransportation2030.com/), který zahrnuje zejména nákup nových autobusů a příměstských vlaků a rekonstrukci kolejových tratí. V současné době probíhá obnova vozového parku tramvají, trolejbusů a autobusů. V případě autobusů jsou podobně jako v Los Angeles vyřazovány dieselové motory a přechází se na kombinaci biodiesel-hybrid.

Sacramentu v srpnu 2016 přidělený státní grant 30 mil. USD oživil projekt 3,3 mil dlouhé tramvajové trati v centru města (Downtown Rivertown Streetcar, http://www.riverfrontstreetcar.com/) spojující Capitol, Golden 1 Center arénu, Memorial Auditorium, železniční stanici a Old Sacramento.  V případě zajištění potřebných finančních fondů se předpokládá zahájení výstavby již v roce 2017 s dokončením do roku 2021. 

Městská hromadná dopravy v San Diegu je postavena na síti autobusů, příměstských vlaků a rychlodrážních tramvají. V roce 2011 byl přijat plán rozvoje MHD resp. dopravní infrastruktury 2050 Regional Transportation Plan, který obsahuje projekty rozvoje silniční, vlakové a autobusové dopravy za více než 214 mld. USD v následujících čtyřech dekádách. V nedávné době byl obnoven vozový park rychlodrážních tramvají s tím, že se připravuje další rozšiřování tratí. Mezi lety 2012 – 2017 probíhá projekt nahrazení 95% dieselových autobusů autobusy na CNG.

Jakkoliv městská hromadná doprava zatím zůstává ve stínu zájmu veřejnosti preferující individuální automobilovou dopravu, objevuje se v Kalifornii řada příležitosti, které by neměly být českými firmami opomíjeny.    

 

Marino Radačič, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Los Angeles