english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Foto: Wills International
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Víno z Moravy na trhu v Kalifornii

(Archivní článek, platnost skončena 01.06.2022 / 14:15.)

Příběh Veroniky Wills, která pochází z rodinného Vinařství Spěvák  z jižní Moravy, je příkladem a inspirací toho, že špičkové produkty vyráběné z kvalitních surovin mohou oslovit i náročného kalifornského zákazníka. Jako studentka Vysoké školy chemicko-technologické v Praze často jezdila na Moravu pomáhat na vinohradu. Později ji studium mikrobiologie zavedlo až do dalekého Baton Rouge v Louisianě, kde se seznámila se svým manželem Deonem – občanem Spojených států. Byl to právě on, kdo přesvědčil rodinu Spěváků, že kvalitní moravská vína patří na americký trh.  
 

Již v roce 2006 začali Veronika a Deon průzkumem trhu a hledáním distributorů vína Spěvák, ale založení rodiny a  profesní kariéry odsunulo jejich snahy na čas na boční kolej. Tuto skutečnost však změnila návštěva Veroničiných  rodičů,  o Vánocích v roce 2019 v Cape Cod, Massachusetts, kde se rodina usadila. Tatínek František Spěvák nelenil a v rámci návštěvy zorganizoval několik řízených degustací pro jejich americké přátelé, aby si udělal přímo na místě svůj průzkum chuťových pohárků typického amerického milovníka vína. Po návratu na Moravu připravil tři speciální kupáže, každé z nich asi 1000 lahví, tak aby se odlišovaly od typické nabídky, ale současně aby oslovily amerického zákazníka.  S podporou celé rodiny v České republice se pak Veronika s manželem  rozhodli založit firmu Wills International, LLC na dovoz a distribuci kvalitních moravských vín  do USA.

Paradoxně i díky pandemii měla Veronika s Deonem  dostatek času zaměřit se na všechny formální kroky související se založením firmy, včetně webových stránek, sociálních médií, návrhu etiket, vypracování marketingové strategie a přípravu všech technických informací. Mezitím  Veronika úspěšně ukončila WSET (The Wine & Spirit Education), kde získala certifikát. Závěrečnou zkoušku složila přesně v den, kdy dorazila první dodávka českých vín speciálních kupáží do Spojených států. Ukázalo se, že  její tatínek měl pravdu – všechna tři vína chuťově apeluji na americké, ale současně i české chuťové buňky. Ty se nyní prodávají pod značkou Moravian White, Moravian Rosé and Moravian Red by Spevak Winery a zcela zaslouženě si vydobíjejí své místo na americkém trhu. U Moravského bílého vína, což je cuvee známého Chardonnay a nové Vesny, překvapí čistota vína a primární charakteristika, jelikož Vinařství Spěvák  u bílých a růžových vín využívá pouze reduktivní procesy (tedy bez přístupu kyslíku) a vyhýbá se tím i použití sudu, čímž vybočuje z hlavního proudu výroby Chardonnay v USA. Více informací o těchto a dalších vínech se můžete dočíst na https://www.willsinternational.com/our-wines/.

Během letošního léta uspořádala Veronika soukromou degustaci pro přátele, a české krajany v mekce vinařství jižní Kalifornie, Temecule. V té době již připravovala druhou řadu moravských vín z Vinařství Spěvák – Hibernal, Muscaris a Ananasové ranné. A díky této příležitosti se seznámila s krajanem a importérem  českého piva Jiřím Kosem z firmy American Suppliers Group, který již nějakou dobu uvažoval o dovozu českých vín do Kalifornie. Vína Spěvák Jiřího oslovila a díky svým zkušenostem s distribucí alkoholu byl schopen velmi rychle zrealizovat jejich převoz do Kalifornie a umožnit jejich prodej již v předvánočním období. E-shop je momentálně v přípravách. Přestože se obchod teprve rozbíhá, Veronika i Jiří věří, že budou schopni vybudovat  distribuční sítě i do dalších států na západě USA.

Veronika a Deon a celá jejich rodina vidí dovoz vína Spěvák jako prostředek k osvětě o České republice a propagaci světových vín, které odtud pochází.  Vína z Čech a Moravy jsou kvalitní, osvěžující  a často pochází z aromatických odrůd, které jsou zatím málo známé na americkém trhu. Posezení nad dobrou skleničkou vína propojuje místní komunity a krajany, je to tradice, kterou stojí za to předávat dál i v USA. A o to se Veronika a Deon snaží.  

Zpracovala: Jana Přikrylová, ekonomický diplomat, GK Los Angeles