česky  українською 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: www.pixabay.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Západní Ukrajina jako budoucí centrum výroby elektromobilů

Ukrajina se zapojuje do rozvoje a výroby vozů využívajících elektrický pohon. O možnosti výroby elektromobilů na svém území hovoří dva regiony na západě země – Lvovská a Zakarpatská oblast.

Na jednání Lvovské městské rady v listopadu 2020 bylo vydáno rozhodnutí zhodnotit možnost vybudování závodu na výrobu elektromobilů v průmyslových zónách Sihnivka nebo Rjasne-2 na severozápadním okraji Lvova. Město by chtělo nabídnout případným zájemcům o výrobu elektromobilů ve Lvově za zvýhodněných podmínek pozemek s připravenými inženýrskými sítěmi a komunikacemi.

Během léta 2020 se objevily informace, že elektromobily by mohly být vyráběny také na závodě Eurocar v Solomonovu nedaleko Užhorodu v Zakarpatské oblasti. Závod, který má kapacitu až 80 tis. vozů ročně, v současné době montuje automobily české značky Škoda. Jeho výrobní kapacity však nejsou naplněny.

Výroba elektromobilů na západní Ukrajině se těší podpoře místních představitelů. Z pera zakarpatského poslance ukrajinského parlamentu Roberta Horvata (pan Horvat je zároveň spolupředsedou poslanecké skupiny pro meziparlamentní vztahy s ČR) pochází dva návrhy změn daňových a celních zákonů, které by napomohly rozvoji výroby elektromobilů či elektrobusů na Ukrajině. Navrhované změny by osvobodily do 31. prosince 2028 zařízení a komponenty pro výrobu elektromobilů od platby cel a DPH, dále by do 31. prosince 2033 osvobodily prodej elektromobilů, elektromotorů, baterií a nabíječek od daně ze zisku. Při koupi elektromobilu by bylo možné až do roku 2030 využívat slevy na dani z příjmu fyzických osob. V případě nákupu vozidel v rámci veřejných zakázek by podíl elektromobilů měl představovat minimálně 30 %. Přijetí zákonných změn podpořili starosta Lvova Andrij Sadovyj a bývalý gubernátor (a nynější předseda oblastní rady) Zakarpatské oblasti Olexij Petrov, ale také představitelé ukrajinských automobilek. Oba návrhy byly začátkem září schváleny ukrajinským parlamentem v 1. čtení.

Oba regiony mohou budoucím zájemcům o výrobu elektromobilů dále nabídnout kvalifikovanou pracovní sílu a především možnost exportu produkce na trh Evropské unie (Lvov se nachází 80 km od polských hranic), Solomonovo pak leží jen kousek od hranic se Slovenskem a Maďarskem. S oběma zeměmi je závod propojen železnicí evropského rozchodu.

Automobilový průmysl na Ukrajině je poměrně rozvinutý, přestože pamatuje mnohem lepší doby. V posledních letech dosahují objemy výroby velmi nízké úrovně. Dle ukrajinské statistiky bylo v roce 2019 v zemi vyrobeno 6254 osobních automobilů (o 10 % více než v roce 2018, všechny byly vyrobeny závodem Eurocar), 136 nákladních automobilů (o 3 % více) a 875 autobusů (o 5 % více). Celkově pak jsou kapacity ukrajinských výrobců využity jen z 2 %. Za prvních 11 měsíců roku 2020 bylo na Ukrajině vyrobeno pouze 4429 vozů.

Mezi výrobce automobilů na Ukrajině patří Zaporožský automobilový závod (ZAZ), výrobce legendárních záporožců a tavrií, který následně produkoval licenční zahraniční vozy a nyní vyrábí autobusy. V roce 2020 zahájil výrobu vozidel skupiny Renault. Dalšími výrobci jsou koncern Bohdan Motors (autobusy, nákladní vozy), Kremenčucký automobilový závod (nákladní vozy), lvovská společnost Elektron (autobusy, elektrobusy, pracovní vozy) nebo výše uvedený zakarpatský Eurocar.

Samotné elektromobily se těší na Ukrajině relativně dobrému zájmu. V prvním pololetí roku 2020 tvořily elektromobily 4 % v zemi nově registrovaných vozů, naprostou většinu z nich však představovaly ojetiny dovezené z EU nebo USA. V roce 2019 bylo na Ukrajině zaregistrováno více jak 7 tis. elektromobilů.

Vladimír Kadlec, ekonomický konzul, Generální konzulát České republiky ve Lvově