česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Na Filipínách vznikne obří logistické centrum

Stavbu multifunkčního logistického centra nedaleko Manily připravuje z pověření filipínské vlády společnost All Asia Reclamations and Resources Corp. Součástí projektu je vybudování nového letiště pro osobní i nákladní dopravu, nového přístavu a zvláštní ekonomické zóny s navazjící dálniční a železniční infrastrukturou. Vznikne tak nejen nová brána na rostoucí filipínský trh, ale také jednodušší přestupní bod do turistických center země.

 

Philippine Global Gateway koncepční plán

Philippine Global Gateway koncepční plán

V první fázi dojde k vybudování přístavu, který poslouží mezinárodní námořní dopravě. Vzhledem ke své poloze se bude jednat o přístav pro největší přepravní supertankery v rámci námořní architektury Post Panamax a Post Malacca (označení pro supertankery a možnost překonaní průplavů). Navazující infrastruktura pro dopravu nákladu bude v těsné blízkosti dálničních spojení Cavitex a SLEX-NLEX. Současná kontejnerová kapacita je vysoce nedostačující, kdy se jedná o pouhé 3 mil. kontejnerů v porovnání například s přístavem v Tokyu, jenž obslouží 5 mil. ročně. Dosavadní úložná kapacita manilského přístavu je pouhých 80 mil. litrů, což představuje zásobu paliva pouze na jeden týden. Vzhledem ke špatné navazující dopravní infrastruktuře se cena za způsobené zpoždění odhaduje na 1,4 miliardy USD ročně.

Philippine Global Gateway koncepční plán 2

Philippine Global Gateway koncepční plán 2

V druhé fázi se plánuje vybudování mezinárodního letiště s identickým napojením na dálniční infrastrukturu. Nutnost nového letiště není pouze součástí logistického uzlu, ale zároveň reakcí na kritickou situaci na současném mezinárodním letišti NAIA. Roční kapacita letiště (25 mil. cestujících) v roce 2015 překročena o 11 milionů (36 mil.). V těsné blízkosti letiště také dojde k vybudování exkluzivní ekonomické zóny. V současné struktuře celého projektu se počítá s exkluzivním ekonomickou zónou jako s propojujícím prvkem letecké a námořní dopravy.

Co se týče navazující dopravní infrastruktury, tak se bude jednat o komplexní řešení spočívající především v 18 km úseku navazujícím na současnou dálnici CAVITEX se dvěma novými křižovatkami, 32,5 km kolejové dopravy obdobné tramvajovému spojení a v neposlední řadě 8 km mostu vedoucího přímo do centra logistického prostoru. Především v oblasti navazující kolejové infrastruktury a dopravních řešení se jeví jako potencionální příležitosti pro české firmy. V současné době již na projektu spolupracuje letiště v Kodani a německá společnost Hamburg port consulting. Dosavadní studie proveditelnosti a návazné dodatky zpracovává dánská konzultační společnost Ramboll. Společnost ARRC již projekt představila nové vládě prezidenta Duterteho a momentálně probíhá schvalování ze strany filipínských ministerstev a uzavíraní memorand o porozumění se soukromým sektorem. Video prezentaci lze shlédnout zde.

Benjamin Žiga, Obchodně-ekonomický úsek, Velvyslanectví České republiky v Manile