česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výstavba železnice na Luzonu dostala zelenou

Jižní část největšího filipínského ostrova Luzon se dočká nové železniční tratě. Ministr dopravy Arthur Tugade schválil dlouho slibovaný modernizační projekt na výstavbu 380 km tratě v hodnotě 2,7 miliardy USD. Jedná se o první fázi ambiciózního infrastrukturálního projektu, který by po dokončení měl spojit Manilu s městem Sorsogon ležícím v Bicolu, nejjižnějším regionu ostrova Luzon.
 

Tatra Tram Manila

Tatra Tram Manila

Aktuálně schválená fáze propojí 380 kilometry železnice město Calamba v provincii Laguna s městem Daraga v provincii Albay. Výstavba tratě, která bude procházet přes 39 měst, zahrnuje stavbu 23 železničních nádraží, 230 mostů, deseti tunelů a vlakového depa na ploše sedmdesáti hektarů ve městě San Pablo. Stavební práce, které by měly začít již v prvním čtvrtletí 2022, zaměstnají až 5000 osob a potrvají do roku 2024.

Aktuální fáze představuje význačnou část celkového plánu výstavby železnice na jižním Luzonu, která by po ukončení měla dosahovat délky 565 kilometrů. Trať je projektována na provozní rychlost 160 kilometrů v hodině pro osobní vlaky, čímž dojde ke zkrácení přepravní doby mezi Manilou a Sorsogonem ze současných dvanácti hodin po silnici na pouhé čtyři hodiny. Předpokládá se, že nákladní vlaky budou po trati jezdit maximální rychlostí 100 km/h. Prvních 360 km by mělo být podle ministerstva dopravy v provozu již v roce 2025 a celá 565 km dlouhá trať hotová v roce 2027. Ukončení projektu by představovalo významný příspěvek k délce provozuschopné železniční sítě na Filipínách, která v době své největší slávy přesahovala 1100 km, ale postupem času upadla na necelých 130 km.

Realizátorem projektu bude společný podnik China Railway Group Ltd. a China Railway Engineering Consulting Group Co. Ltd. Zakázka s čínským konsorciem zahrnuje projekční, konstrukční i elektromechanické práce. Filipínská vláda nyní ještě jedná se svým protějškem v Pekingu o podmínkách mezivládní půjčky, která zajistí financování projektu v rámci čínské rozvojové pomoci.

Příležitost pro uplatnění českých firem v projektu by mohla existovat v pozici subdodavatelů. Česká kolejová vozidla mají na Filipínách dobré jméno a vozy české provenience spolehlivě jezdí na jedné ze tří manilských kolejových tratí již déle než dvě desetiletí.

Maroš Guoth, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Manile