español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Expansion, 2019
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Mexiko: Nová dohoda s USA a Kanadou přináší velké změny v automobilovém průmyslu

Automobilový průmysl je pro Mexiko naprosto klíčové odvětví. Podílí se přibližně 3 % na HDP země a představuje 20 % jeho veškeré výroby. Mexiko je v současnosti 7. největším producentem osobních automobilů a 4. největším exportérem vozidel na světě, přičemž 75 % vývozu míří do USA. K čilé obchodní výměně na severoamerickém kontinentu značně přispěla Severoamerická dohoda o volném obchodu (NAFTA), která byla v loňském roce novelizována a pod novou zkratkou USMCA (španělsky T-MEC) by měla nabýt účinnosti v roce 2020. Jednou z oblastí, ve které novela přináší zásadní změny, je právě automobilový průmysl, kde se citelně zvyšuje povinný podíl severoamerického původu zboží. Z hlediska česko-mexické spolupráce, je automobilový sektor jedním z klíčových v rámci vzájemného obchodu, podílí se téměř z poloviny na celkovém obratu s Mexikem.

Automobilový průmysl je pro Mexiko naprosto klíčové odvětví. Podílí se na přibližně 3 % ročního HDP země a představuje 20 % jeho veškeré výroby. Toto odvětví je také největším příjemcem zahraničních investic. Jen v loňském roce přímé zahraniční investice v automobilovém průmyslu představovaly 7,72 mld. USD. Celkem automobilový průmysl zaměstnává napřímo 824 000 lidí (nepřímo až 1,9 milionů lidí). V roce 2018 Mexiko vyprodukovalo 3,9 milionů vozů a zařadilo se tak v celosvětovém žebříčku automobilové výroby na 7. místo, v rámci Latinské Ameriky na 1. místo. V rámci vývozu automobilových součástek se nachází celosvětově na 4. místě. Přibližně 80 % celkové produkce směřuje na export – 75 %  směřuje do USA, zbývajících 5 % do Kanady, Německa, Brazílie, Kolumbie, atd.

Obr. Srovnání světových producentů v automobilovém průmyslu

Zdroj: MEXICONow

Díky zpomalující se světové i mexické ekonomice ale v říjnu letošního roku zaznamenal prodej na domácím trhu pokles o 8,92 % a vývoz dokonce o 19,52 % ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku. Celkově automobilová výroba vykázala k říjnu 2019 pokles o 16,35 %, což je největší pokles za posledních 30 let.

 

Mexická automobilová produkce

V současné chvíli na mexickém trhu působí ve 14 státech federace 21 výrobních závodů, mj. Volkswagen/Audi, Mercedes-Benz, BMW, Ford, Toyota a Kia. Většina produkce je tak situovaná buď na severu, nebo ve středu země. Nejoblíbenějšími destinacemi pro automobilové společnosti jsou státy Guanajuato, Estado de México, Chihuahua a Coahuila. Tyto společnosti se v období 2000 – 2017 podílely na přímých zahraničních investicích 60 mld. USD. Největším výrobcem automobilů v Mexiku byl v roce 2018 General Motors (Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac) s 834 414 vyrobenými vozy, následovaly Nissan (762 408) a Fiat Chrysler (639 022). Dolní místa obsadily Volkswagen (435 373), Kia (294 600), Ford (280 499), Toyota (191 978), Audi (173 098), Mazda (149 589) a Honda (147 158). Jedničkou v prodejích na domácím trhu je Nissan s 20,4 % trhu, následovaný General Motors s 15,8 %, Vokswagenem s 10,9 %, Toyotou s 7,9 % a Kiou s 7,4 %.

 

Obr. Umístění jednotlivých automobilek v Mexiku

Umístění jednotlivých automobilek v Mexiku

Umístění jednotlivých automobilek v Mexiku

Zdroj: Mexico Automotive Meetings

 

Dopady nové severoamerické dohody o volném obchodu na automobilový průmysl

Mexiko je otevřený trh, úzce navázaný na USA, kam míří přes 80 % mexického vývozu, a i pro USA je Mexiko hlavním obchodním partnerem. K čilé obchodní výměně na severoamerickém kontinentu značně přispěla Severoamerická dohoda o volném obchodu (NAFTA), liberalizující od roku 1994 obchod mezi Kanadou, Mexikem a Spojenými státy americkými. Ta byla v loňském roce novelizována a pod novou zkratkou USMCA (španělsky T-MEC) je nyní v procesu ratifikace a měla by nabýt účinnosti v roce 2020.

Jednou z oblastí, ve které novela přináší zásadní změny, je právě automobilový průmysl, kde se citelně zvyšuje povinný podíl severoamerického původu zboží. S cílem ochránit automobilový trh zemí USMCA bude muset být 75 % všech komponent a součástek automobilů vyrobeno na území Severní Ameriky. To je o 12,5 % více, než v rámci dohody NAFTA. Dalším zpřísněním je stanovení podílu hodnoty vozu tvořené prací s minimální mzdou 16 USD na hodinu na 40 % u automobilů a 70 % hliníku a oceli musí mít regionální (severoamerický) původ. Automobily, které nebudou splňovat nová pravidla o původu, budou předmětem celních tarifů. Pro Mexiko je uzavření dohody dobrou zprávou, nervozita, která její dojednávání provázela, se odrazila i v tomto prosperujícím odvětví loňským poklesem investic o 20 %.

Tyto změny postihnou v rámci severoamerického regionu zejména mexickou automobilovou výrobu a její dodavatelské řetězce. V současnosti totiž 32 % mexické výroby aut nové požadavky nesplňuje a přechodné období 5 let je pro řadu výrobců příliš krátké. Společnosti, které si chtějí nadále udržet možnost bezcelního vývozu na severoamerický trh, hledají cesty, jak nová pravidla regionálního původu splnit. Již ale bylo také oznámeno, že mexická výroba některých modelů se zastaví nebo nebude určena pro severoamerický trh. Jiní výrobci zase zvažují rezignaci na splnění pravidel pro bezcelní prodej a úhradu 2,5 % cla. Investice, které provázejí adaptaci na nové podmínky, se pravděpodobně projeví i zvýšením cen automobilů, a tedy nižší globální konkurenceschopnosti regionální produkce. Zároveň tyto investice nejvíce zasáhnou menší a střední dodavatele, kteří nemají kapitál na provedení potřebných změn. Nicméně i pro velké firmy se jedná o nepříjemný zásah do financí, jelikož jim zbyde méně prostředků pro investice do vývoje. A to je v době nastupující elektrifikace a automatizace potenciálně velkým hendikepem vůči jejich asijské nebo evropské konkurenci.

Nejlépe připravené na přechod na nová pravidla jsou v Mexiku vyrábějící americké společnosti (Fiat Chrysler, GM, Ford) plus Honda a Toyota, nejhůře naopak noví hráči jako Hyundai, BMW, Volvo, ale i Volkswagen. Posledně jmenovaný například v Severní Americe, v závislosti na modelu auta, vyrábí jen mezi 30 a 57 % součástek.

Nelze proto vyloučit, že díky tomuto zpřísnění nebudou schopny evropské firmy na trhu splnit přísné požadavky na původ zboží, a dohoda USMCA tak bude mít dopady na evropské investice v Mexiku, které jsou závislé na dovozech určitých komponentů z EU. ČR patří v kontextu EU mezi přední dodavatele Mexika v automobilovém sektoru. Z hlediska česko-mexické spolupráce, je automobilový sektor jedním z klíčových v rámci vzájemného obchodu, podílí se téměř z poloviny na celkovém obratu s Mexikem. USMCA ale s velkou pravděpodobností povede k markantnímu poklesu hodnoty našeho vývozu v tomto sektoru do Mexika, už nejistá situace v roce 2018 vedla k poklesu exportu v automobilovém sektoru o 14%.

Obecně ale v automobilové branži v Mexiku panuje optimismus – v dlouhodobějším horizontu se očekává zvýšení zahraničních investic z důsledku přesunu výroby  autodílů a součástek z Evropy a Asie do Severní Ameriky a zvýšení mezd v automobilovém průmyslu. Asociace výrobců autodílů (INA) odhaduje, že obrat mexických výrobců automobilových dílů vzroste z 90 miliard USD v roce 2018 na 100 miliard USD v roce 2021.

 

Autorky: Daniela Sedláková, Zuzana Stiborová