español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: lawallianz.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Kreativní Mexiko skýtá příležitosti pro české firmy

Kreativní průmysl byl poměrně dlouhou dobu považován za spíše doplňkovou záležitost, nyní ale tento sektor propojující nové technologie, výzkum a vývoj, kulturu i podnikání, dynamicky roste. Vznikají nová odvětví, včetně nových obchodních modelů, primárně založených na službách. Výsledky posledních let také jasně potvrdily potenciál kreativního průmyslu pro ekonomický růst a tvorbu kvalifikovaných pracovních míst v zemi. A to i s ohledem na to, že Mexiko patří k nejvýznamnějším konzumentům zábavního průmyslu vůbec. Lze tak již s jistotou říci, že odvětví kreativního průmyslu jako je hudba, film, herní průmysl, design či software, zaujímají neopominutelné místo v rámci mexické ekonomiky. Protože to jsou zároveň oblasti, ve kterých má silnou pozici i ČR, měl by být mexický trh v hledáčku i českých kreativců.

Důsledkem pandemie se v Mexiku zásadně zrychlil růst e-commerce. Prodejci opouštějí kamenné prodejny a přesouvají se na internet, nebo online prostředí využívají jako další z prodejních kanálů vedle těch stávajících. S tím vzrostla poptávka  IT službách a on-line řešeních. Prokazují to i data průzkumu „Venta Online 2021“, podle kterého vzrostl v roce 2021 zisk z e-commerce prostoru o 81 % oproti roku 2020. E-commerce ve sledovaném roce představoval 9 % veškerého prodeje a do roku 2025 by mělo jít o 24 % tržeb v maloobchodním sektoru. Dle posledních odhadů vzroste do roku 2025 počet maloobchodníků, kteří nabízí on-line prodej, o 165 %. 

On-line prostředí hraje i v zábavním průmyslu významnou roli, což dokládá stabilní růst počtu internetových připojení a navyšování jeho kvality napříč mexickými regiony. Předpokládá se také rozšíření 4G a 5G sítí, čímž by se k rychlému internetu potřebnému ke konzumaci internetového obsahu dostalo více lidí, a tím dále vzrostl potenciál zábavního průmyslu.

Mexický trh je v Latinské Americe lídrem v oblasti služeb OTT (over-the-top), mezi něž patří i streamování. Příjmy z této části sektoru vzrostly jen v roce 2020 o 25 %.Tváří v tvář rostoucí konkurenci na tomto trhu bude pro OTT platformy výzvou vytvářet originální a kvalitní obsah, který osloví spotřebitele. Například Netflix proto posiluje své latinskoamerické ústředí v Mexiko City a vyčlenil 300 mil. USD na lokální a světové produkce točené v Mexiku. Zájem ale není pouze o hrané filmy, ale také o animované filmy. Pozadu nezůstávají ani další odvětví - rozmach zažívá on-line vzdělávání, on-line přenosy divadelních představení, nově se objevují i pokusy o interaktivní prohlídky měst či muzeí.

Dalším velmi nadějným odvětvím mexického kreativního průmyslu je herní průmysl. Mexiko je největším spotřebitelem videoher v Latinské Americe a osmým v celosvětovém měřítku. Videohry jsou v zemi stále populárnější a odhaduje se, že je hraje až polovina obyvatel. V roce 2019 dokonce Mexiko založilo svou oficiální federaci e-sportu a uznalo tak profesionalizaci e-sportu v zemi. V roce 2020 byla v Mexiku firmou Arena ve spolupráci s Univerzitou Anahuac také založena videoherní akademie Arena Academy, která má za cíl přispět k rozvoji mexických talentů, zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti elektronických sportů a také přispět ke snaze o využití videoher pro rozvoj a blaho společnosti. Příjmy z videoherního průmyslu činily jen v roce 2020 přibližně 1,9 miliardy USD. Trh s videohrami stále ovládají zahraniční společnosti, pomalu se ale prosazují i mexičtí vývojáři.

Mexiko má také bohatou tradici v oblasti textilního a oděvního průmyslu. Podle Národní komory oděvního průmyslu v Mexiku (CANAIVE) tvoří textilní a módní průmysl 20 000 podniků, které představují 10 % HDP zpracovatelského průmyslu a 90 % malých a středních podniků. Prosazují se také nové přístupy k oděvní tvorbě, mezi něž patří recyklace oděvu, upcycling a slow fashion. Zvyšuje se poptávka po kvalitnější a udržitelné místní produkci. Jednou z hlavních akcí v této oblasti je Mercedes Benz Fashion Week (Mexico City).

Design je dalším pulzujícím odvětvím mexické kreativní scény, která jen v hlavním městě generuje roční zisk okolo 40 miliard USD. Design a kreativita jsou i důležitou složkou strategie sociálního rozvoje hlavního města. Mexico City získalo v roce 2018 titul oficiálního světového hlavního města designu (Official World Design Capital). Město je proslulé řadou designerských festivalů, jako třeba Abierto Mexicano de Diseño, Design Week Mexico a City Mextrópoli. Město dlouhodobě podporuje propojení inovativních technologií s potřebami megapole. Jedním z příkladů je projekt Mapatón - první veřejný experiment na světě založený na crowd-sourcingu, který pomáhá místní samosprávě mapovat trasy městských autobusů. V rámci projektu, který koordinovala organizace Lab for the City, spojili své síly obyvatelé, akademici a tvůrci her, aby navrhli aplikaci pro mapování veřejné dopravy.

Autor: Jiří Jež, Zuzana Stiborová