español  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Investice do modernizace přístavní infrastruktury v Guatemale

S rostoucím zapojením Guatemaly do mezinárodního obchodu, a tím i vzrůstajícími exporty a importy, se v Guatemale projevuje čím dál citelnější potřeba modernizace přístavní infrastruktury, která se již nyní blíží hranicím své kapacity a způsobuje tak průtahy v celním řízení a zvýšené náklady pro přepravu zboží.

Jeden z nejdůležitějších kontejnerových terminálů v zemi – Puerto Quetzal – funguje v nezměněné podobě (se stejnou plochou a identickým počtem doků) již více než 30 let. Roční saturace se zde pohybuje nyní kolem 72 %. Guatemalští obchodníci si tak již delší dobu stěžují na pomalé procesy nakládky a vykládky, které s sebou nesou zvýšené náklady a mají negativní vliv na konkurenceschopnost Guatemaly. Náklady na potřebnou modernizaci Puerto Quetzal se budou pohybovat v rozmezí 60 – 100 mil. USD.

Investice do modernizace se však budou v blízké budoucnosti týkat i dalších přístavů v zemi – Puerto Barrios (60 mil. USD), Puerto Santo Tomás de Castilla (20 mil. USD) či suchý přístav Puerto Seco Intermodal Tecún Umán (40 mil. USD).

Kromě nevyhovující infrastruktury se ovšem Guatemala potýká také s všudypřítomnou korupcí i v provozování přístavů a celní správě. Korupce byla hlavním důvodem nedávného vypovězení koncese k provozování přístavu Puerto Quetzal firmy TCB, či zrušení smlouvy o pronájmu Puerto Barrios firmami Ferrovías a Cobigua. Nová guatemalská vláda prezidenta J. Moralese nyní vyjednává o koncesi pro Puerto Quetzal s mezinárodní společností Maersk Group. Řada nedávných korupčních skandálů, týkajících se přímo celní správy v přístavech, také příliš nepřispívá k hladkému chodu přístavů. Nicméně kroky nové vlády zatím směřují ke snaze korupci co nejvíce vymýtit.

Kromě investic státu projevují zájem o investování do infrastruktury i soukromé subjekty, nicméně k tomu by byla potřeba nová jasná politika současné vlády, která by upravovala podmínky a pravidla soukromých investic do infrastrukturních projektů.

Guatemala zdaleka není jedinou zemí regionu, která se soustředí na modernizaci přístavů. Mexiko i řada zemí Střední Ameriky nyní buď plánuje, či již realizuje rozsáhlé investice do budování nových a modernizace stávajících přístavních kapacit. Tyto rozsáhlé projekty by mohly představovat řadu příležitostí pro české firmy, ať už z oboru stavebnictví, strojírenství, či dodavatele různorodých technologií.

 

Petra Krejčová, ALL pro přiakreditované země, ZÚ Mexiko

 

Foto: By Stan Shebs, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51286