česky  по-русски 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Newsroom českého leteckého průmyslu: www.aerospaceinczech.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

MAKS-2019: Česká republika a Rusko projednaly na leteckém veletrhu možnosti spolupráce při vývoji nového letadla L-610

Devět českých firem z oblasti leteckého průmyslu se představilo na Mezinárodním veletrhu letecké a kosmické techniky MAKS-2019 v Moskvě. V rámci veletrhu se uskutečnila panelová diskuze „Let 2030. Jak se vyvíjí česko-ruská spolupráce v oblasti letecké výroby?“, během které zástupci českých a ruských společností projednali možnosti spolupráce obou zemí v oblasti leteckého průmyslu. Panelovou diskuzi připravilo jako projekt na podporu ekonomické diplomacie Velvyslanectví ČR v Moskvě ve spolupráci s partnery, tj. Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Asociací leteckých výrobců ČR. Česká republika se prezentovala jako jedna z mála zemí na světě, která je díky úplnosti svého dodavatelského řetězce schopna vyrobit letadlo „in house“, zajišťuje servisní služby po dobu životnosti a poskytuje letecký výcvik.

Během diskuze se hovořilo mimo jiné o vývoji nového čtyřicetimístného letounu na základech modelu L‑610, rozvoji letectví sloužícího zemědělským účelům a spolupráci při vývoji a výrobě leteckých motorů a pomocných energetických jednotek. Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Marian Piecha, který vedl českou delegaci na MAKS, během jednání popsal pravidla poskytování finanční podpory perspektivním projektům ze strany specializovaných programů České republiky a Evropské unie.

V současné době jsou v ruských regionech ve velkém využívána letadla L‑410, která jsou schopna přepravit až devatenáct cestujících. Jak v úvodu diskuze poznamenal ředitel odboru leteckého průmyslu ruského Ministerstva průmyslu a obchodu Dmitrij Lysogorskij, „prakticky veškeré regionální letectví v Rusku je de facto české“. Pro ruskou vládu je rozvoj regionální letecké přepravy jednou z hlavních priorit, a z tohoto důvodu bylo přijato rozhodnutí o zahájení vývoje nového letadla, které bude postaveno na základech dalšího úspěšného českého stroje – letounu L‑610. Vývoj tohoto typu letounu, který je schopen přepravit naráz až čtyřicet cestujících, probíhal již v 80. – 90. letech 20. století ve společnosti Let Kunovice, avšak později byl zastaven.

„Společný česko-ruský projekt vývoje nového typu letounu podporujeme, zároveň ho vnímáme jako kontinuální, tj. projekt by neměl končit zahájením sériové výroby L-610, ale měl by následně pokračovat dalšími inovacemi,“ zdůraznil Marian Piecha s tím, že důležitá je pro Českou republiku také otázka lokalizace výroby jednotlivých komponent a program pro certifikace. Ruské ministerstvo se domnívá, že L‑610 má také dobré vyhlídky z hlediska exportu. Aktivní zájem o projekt již dnes projevila například Republika Kazachstán.

Diskuze se krom jiných zúčastnili zástupci českých společností, které aktivně působí na ruském trhu. Jednalo se o společnost Jihostroj, která vyrábí komponenty pro letecké motory za využití vlastních technologických řešení, podnik PBS Velká Bíteš, který se zabývá vývojem a výrobou proudových motorů, pomocných energetických jednotek a klimatizačních systémů pro letecký a kosmický průmysl, společnost UNIS, dále jeden z největších výrobců sportovních letadel na světě firma Czech Sport Aircraft a také společnost GE Aviation Czech, která je českou odnoží koncernu General Electric a jejíž zástupci ohlásili první dodávky zemědělského práškovacího letounu Thrush 510G, osazeného českými motory GE H, ruským zákazníkům.

Dalším bodem programu Mariana Piechy na veletrhu pak bylo jednání s náměstkem ruského ministerstva průmyslu a obchodu Olegem Bočarovem. Ten potvrdil, že ruské ministerstvo má o pokračování spolupráce s Českou republikou dlouhodobě zájem, a to jak v projektu vývoje letounu L‑610, tak v oblasti výroby a další modernizace strojů L-410 a jejich exportu do třetích zemí. Z jednání obou náměstků dále vyplynulo, že ruská strana hodlá zahájit práce na přípravě projektu nového letadla v průběhu příštího roku s tím, že dokončeny by měly být v roce 2023.

David Vojtíšek, Velvyslanectví ČR v Moskvě za přispění Anny Uljačenkové, spolupracovnice Asociace leteckých výrobců ČR

Galerie


MAKS-2019