česky  по-русски 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: © Google
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Good Bye, Lada! - AvtoVAZ odchází z evropského trhu

Firmа s 35.000 zaměstnanci se doma potýká s klesající poptávkou, bohatá klientela si jejich vozy nekoupí a chudší začíná šilhat po čínských modelech. Rusko je pátý největší automobilový trh v Evropě, ročně se v něm prodá 1,6-1,8 mil. nových vozidel. Škoda Auta se v Rusku drží na 5.-7. místě podle prodejů.

Společnost AvtoVAZ oznámila, že na evropský trh, kam dosud prodávala modely Vesta, Grant a Niva 4x4, přestane své vozy dodávat. Hlavním důvodem je nemožnost splnit ekologickou normu EURO-6, která má platit od 1. 1. 2021. Zatímco norma stanovuje maximální limit emisí 95 g CO2/1 km, Lada Niva jich na kilometr jízdy vypustí 216. Vesta a  Grant jsou sice na tom s ekologií o dost lépe, na splnění EU normy by to ale stejně nestačilo. Firma oznámila, že by se jí investice do vývoje motoru s takto nízkými emisemi nevyplatily a proto byla březnová dodávka vozů evropským dealerům vůbec poslední.

I když byl evropský trh pro AvtoVAZ ve srovnání s domácím trhem spíše doplňkovým, čerpal z přítomnosti na něm marketingové body. Modely Vesta a Grant se držely na konci čtvrté desítky nejprodávanějších vozů v Evropě, v loňském roce dokonce prodeje Lady oproti roku 2018 vzrostly o více než třicet procent. Celkem loni AvtoVAZ v Evropě prodal 5.300 vozů. Důvodem byla hlavně jejich nízká cena, čtyřkolka Niva měla zase velice dobré jméno mezi těmi, kdo za málo peněz potřeboval vozidlo, které hodně vydrží. Ruský Internet je plný fotek evropských lesníků, lovců, zemědělců nebo studentů, kteří od vozu požadují nízké náklady na provoz a dlouhou výdrž. Na Facebooku je několik diskuzních fór a skupin fanoušků populární ‚Boty‘, jak zní jedna z mnoha lidových přezdívek této čtyřkolky.

Nejde ale jen o ekologii. Ruští manažeři v sídle firmy v Toljatti také musí respektovat vedení aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kam ruský výrobce patří. Podle informací z továrny za tímto rozhodnutím stojí hlavně francouzští manažeři, kteří zodpovídají za značku Dacia, která byla často s Ladou v přímé konkurenci. Dacii se v Evropě daří a Francouzi prý nechtějí, aby se tříštily síly na marketing, prodej a logistiku, protože Dacii a Lada se prodávaly různými prodejními kanály a bojovaly o stejné zákazníky. Další lekci z globalizace dostal AvtoVAZ loni na konci roku, když se General Motors rozhodl odejít ze společného podniku, ve kterém měl poloviční podíl, protože se vedení firmy rozhodlo soustředit síly jinam.

V Rusku jsou Lady jednoznačně neprodávanějšími modely. Ruská výroba je chráněná vysokými ekologickými poplatky, které se musí za automobily z dovozu platit. Tím se dovoz běžných užitkových modelů stává nerentabilní. Z Evropy se tedy vyplatí dovážet pouze dražší modely, za které si zákazníci připlatí. To je příklad i naší Škodovky, která se v posledních letech drží stabilně na 5. - 7. místě nejprodávanějších značek v Rusku. Jinak na to jdou Číňané, kteří na ruský trh hlavně vozy nižší třídy, na které je poptávka i poté, co jejich cenu zvýší Ruskem vyžadovaný ekologický poplatek.

V Rusku se ročně prodá mezi 1,6 – 1,8 milionu vozů, což z něj dělá pátý největší evropský trh. Před krizí v roce 2015 se ale aut v Rusku prodávalo daleko více, běžně přes dva miliony osobních aut ročně.

Prodeje aut v Ruské federaci

Prodeje aut v Ruské federaci

Letošní rok bude pro ruský autoprůmysl těžký. Ministerstvo průmyslu a obchodu čeká pokles prodejů nových vozů o 15-30 %, lidé z branže berou pokles o třicet procent za téměř jistou věc. Podle informací z MPaO RU se o nějaké formě úlevy pro spotřebitele např. formou šrotovného neuvažuje, finanční podpora nakupujícím by mohl stát nabídnout spíše na podporu prodejů nákladních automobilů. Vláda plánuje přenést na letošní rok nákupy služebních vozidel střední třídy, se kterými rozpočet počítal na roky 2021-22.

AvtoVAZ se tak dostává do pasti – z Evropy se stáhnul, domácí trh klesá a navíc se na něj tlačí Číňané se svými levnými vozy. Bohatá domácí klientela si Ladu nekoupí a ukončení vztahu s GM znamená přerušení vztahů a získávání zkušeností od jednoho z největších světových výrobců. Postavení v alianci Renault-Nissan-Mitsubishi také není nijak silné, jak ukazuje nucený odchod z Evropy kvůli Dacii. To může způsobit ještě větší tlak na lokalizaci konkurenčních značek, aby do výroby v Rusku musely investovat velké prostředky. S očekáváním, že někdo to vzdá a trh opustí. Prodejní koláč se nezvětší, když ale na něm zůstane méně hráčů, připadne jim z něj větší podíl.

Tomáš Hart, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Moskvě