česky  по-русски 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: © Sber
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Ruský online vlak se rychle rozjel a mohl by sebou vzít i české firmy

Ruská online tržiště díky technologiím a atraktivnímu vzhledu nemají problém působit téměř jako americký gigant Amazon. Technologická vyspělost, péče o zákazníka nebo používání umělé inteligence jim tak v době pandemie přinesly velký růst objemu prodejů. Rusko ale není Amerika, pokud jde o logistické možnosti a do hry tak více než jinde vstupují přepravní firmy a snahy o co nejrychlejší a nejlevnější dodávky zákazníkům kteří obývají největší stát na světě. Nové příležitosti by mohly zaujmout i české firmy.

Objem e-commerce v Rusku v loňském roce vyrostl na 38 mld. EUR a při pokračování tohoto trendu by do roku 2024 mohl vyrůst na 111 mld. EUR. Ozon, Wildberries, Yandex Market nebo goods.ru jsou největšími hráči ruského online trhu (113 milionů uživatelů Internetu, z toho deset milionu se jich online připojilo v loňském roce), kteří jsou zodpovědní za největší podíl na objemech prodejů a obsluhují největší počet ruských zákazníků. Kromě samotných online obchodníků z bouřlivého rozvoje nákupů, při nichž se místo chození do obchodu za rohem kliká na klávesnici v teple domova, těží i logistické firmy, na kterých ležela odpovědnost včas doručit 883 milionů online objednávek, které se loni v Rusku uskutečnily. Tady hrají prima jména jako CDEK (především v segmentu b2c), Ruská pošta nebo Dělovyje linii (hlavně b2b) nebo nově také Sberlogistika která patří pod zdánlivě bezedný finanční moloch Sber, který okolo sebe buduje ekosystém zahrnující spoustu nových služeb a servisů včetně dodávkových služeb. 

Developeři patří mezi ty, které z růstu poptávky po skladovacích prostorech těží nejvíce. V hlavním městě Moskvě už je trh tak nasycen, že některé firmy jako CDEK se už ani nepokouší v ní získat nějaké silné postavení a místo boje o kousek lukrativního ale velice konkurenčního trhu rovnou míří jinam. Jednou z nejčastějších voleb pro takovou ‘objížďku’ je Petrohrad, který jediný může nabídnout letecké spojení se zbytkem země, které se aspoň částečně blíží tomu, co nabízí Moskva. Velké investice do skladového a logistického zázemí proto směřují právě na severozápad země.

Logistické firmy ve snaze si z peněz z online prostoru dobýt co nejvíce volí různé strategie jak toho dosáhnout. Jedny jdou cestou rozšiřování služeb pro online obchodníky formou nabízení služeb jako fulfillment, kdy prakticky přebírají zodpovědnost za téměř celou cestu objednávky, tedy její převzetí, skladování, kompletaci, balení a dopravu. V Rusku si stále více lidí posílá balíky mezi sebou (c2c), v tomto segmentu logistických potřeb se osvědčují dodávky ve standardizovaných balících za jednotnou cenu podle velikosti zásilky. Ty nejodvážnější logistické společnosti si zase uvědomují, jakou silou a zkušeností díky působení v takto dynamickém prostředí disponují a troufají si na založení vlastních online obchodů. Touto cestou se chce vydat třeba firma CDEK, která hodlá klienty oslovit svými logistickými zkušenostmi a nízkou cenou za dodávku zboží, kterou si díky pokrytí většiny Ruska může dovolit. Sberlogistika, která na trhu působí od roku 2019, je další takovou firmou.
 

Fialové logo Wildberries je k vidění po celém Rusku

Fialové logo Wildberries je k vidění po celém Rusku

Při úsilí se dostat co nejblíže k zákazníkům online obchody hodně investují do výdejních míst, na kterých si lidé svoje objednávky vyzvedávají. Nejčastěji formou franchisingu, kdy soukromým podnikatelům za vstupní a potom i pravidelný poplatek garantují určitou exkluzivitu na dodávky z jejich obchodů a také poplatek za každou takto předanou objednávku. Nejaktivnější v této oblasti je firma Wildberries, jejíž fialové logo se skví na více než pěti tisících místech po celém Rusku. Druhý v pořadí Ozon.ru má takto nasmlouvaných přes dva a půl tisíce míst. Sberlogistika se zase snaží využít infrastrukturu největší ruské banky Sber a silně rozvíjí oblast postamatů, které instaluje do stále většího počtu poboček Sber. Pro hodně lidí, kteří si franšízu u některé firmy koupí je to první zkušenost se samostatným podnikáním. Vyrojilo se proto mnoho firem nabízejících podnikatelské rychlokurzy, zaměřené na výuku základních pravidel franšízingu, ovládání nezbytného softwaru i jednání s lidmi. Na technologickém rozvoji postamatů a všeho co s tím je spojeno se zase podílí i zahraniční IT a jiné firmy, které spolupracují s Ruskou poštou, 5Post, PickPoint, Boxberry nebo již zmiňovanými Wildberries nebo Ozon. Pomáhají jim se zabezpečením, designem i třeba s co nejjednodušším hlasovým ovládáním postamatů.

Z rozvoje ruského online obchodu netěží jen firmy, co mají své zboží fyzicky v Rusku ale i zahraniční výrobci, kteří působí v segmentu b2c ale zatím se nerozhodli si v Rusku zařídit pobočku. Od začátku roku 2020 je hranice pro bezcelní dodávky zboží zakoupeného v zahraničí stanovena na 200 euro a váhový limit určen na 31 kilogramů. Tento typ nabídky zvané Cross-Border zatím nejvíce rozvíjí firma Ozon, která za tímto účelem přišla s konceptem Ozon Global. Zákazník si pohodlně objedná zboží třeba z České republiky a fungující řetězec dodavatelů a přepravců mu zásilku doručí třeba až do nejbližšího postamatu v daleké Čitě či jinde až na ruském Dálném východě. Některé položky se ale takto prodávat nesmí, typicky alkohol, tabák a e-cigarety, zbraně nebo rostliny a semena rostlin.  Mnoho firem, např. City Nature, se specializují na uvedení takových zahraničních firem na stránky velkých ruských online obchodů a za měsíční poplatek tyto služby nabízí zahraničním firmám. Pokud třeba bude chtít z Česka oslovit ruské zákazníky napřímo, servis jako Ozon Global je pro Vás určitě zajímavá možnost.
 

Do postamatů mohutně investuje i dvojka ruského e-commerce

Do postamatů mohutně investuje i dvojka ruského e-commerce


Tomáš Hart, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Moskvě