deutsch  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ČC Mnichov
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Výstavy českého šperku: On the Road, In Corona Times a Wooden Rhapsody

Výstavy v Českém centru Mnichov za podpory Generálního konzulátu a v rámci přehlídky autorského šperku „Schmuck“ na Mezinárodním veletrhu řemesel představí
práce české autorky Evy Eisler a jejích studentů a absolventů z ateliéru K.O.V. (koncept – objekt – význam) na pražské UMPRUM,
dále práci kurátorky Julie Bergmann a jejích studentů s přírodními materiály
a konečně práce dvanáct jedinečných šperkařů různých generací, rozmanitých materiálů, zpracování a reflexe posledních náročných let skrze prsteny, závěsy, náušnice a brože. Výstavy byly finančně podpořeny v rámci programu PROPED MZV a MPaO ČR.

On the Road:

Ateliér, od roku 2007 pod vedením Evy Eisler, poskytuje prostor a čas k experimentům a hledání vlastního výtvarného jazyka a názoru. Jak napovídá název ateliéru, studenti nejsou omezováni materiálem, měřítkem ani nositelností či užitností objektů. Důraz je kladen na integritu myšlenky a realizace autorských projektů. Vystavené objekty volně proplouvají mezi hranicemi sochy, užitného předmětu, šperku či drobné architektury. Přestože jsou výsledkem různých kreativních přístupů, společně hovoří sebevědomým, vyzrálým hlasem.

Studenti a absolventi ateliéru K.O.V. se pravidelně účastní mezinárodních přehlídek Marzee Graduate Show, Talente či Schmuck a získali ocenění v soutěžích Marzee Graduate Prize, Czech Grand Design či Národní cena za studentský design. Práce studentů ateliéru K.O.V. byly k vidění na výstavách v Mnichově, Londýně, New Yorku nebo v Miláně.

Eva Eisler je mezinárodně uznávaná sochařka, designérka a šperkařka. Její práce jsou zastoupeny v Metropolitním muzeu v New Yorku, v Cooper Hewitt Design Museum v New Yorku, v Pinakothek der Moderne v Mnichově a v řadě dalších veřejných i soukromých sbírek.

 

In Corona Times:

období velkých omezení – často i materiálních – a jisté osamělosti vzniklo spoustu zajímavých uměleckých děl. Mnohé z toho je k vidění na této výstavě v Českém centru během mnichovského týdne šperku, Schmuck 2022. Dvanáct jedinečných šperkařů různých generací, rozmanité materiály, zpracování a reflexe posledních náročných let skrze prsteny, závěsy, náušnice a brože. A konečně je můžeme vnímat bezprostředně, naživo, nejen přes obrazovky počítačů. Snad se tato možnost stane zase samozřejmostí!

VYSTAVUJÍCÍ AUTOŘI

Sergiy Dubovyk | Stanislava Grebeníková | Pavel Opočenský | Zdena Roztočilová | Martina Singerová | Ludmila Šikolová | Markéta Šílená | Jiří Urban | Petr Vogel | Karel Votipka | Adéla Wiesenbergová & Markéta Šumová

KURÁTORKA Julie Bergmann

 

Wooden Rhapsody:

Jak naznačuje titul, téma výstavy je dřevo. Jednoduchý koncept přírodního materiálu, který se používá odpradávna a je přítomný v každodenním životě.

Před autory stál nesnadný úkol nalézt neotřelé a inovativní řešení a využít veškeré možnosti, které dřevo nabízí. Pozvednout jeho působivost pomocí různých technologií na úroveň drahých kovů, zdůraznit jeho přirozenou krásu – barvu, strukturu, materii jako takovou. Čtyři umělci a jedna umělecká dvojice, kteří se výstavy účastní, pojali zadání v duchu své práce a vznikly jedinečné kusy:

Adéla Wiesenbergová a Markéta Šumová vytvořily elegantní náhrdelníky, ústřední téma je lehkost a pohyb: šperky kopírují pohyb těla a na každém působí tudíž trochu odlišně.

Prsteny a brože Milana Nováčka z kolekce „Můžeš si přát“ vychází z okouzlení Japonskem. Kostry šperků, se zlatnickou důsledností spojené zlatými hřeby, mají tvary japonských znaků. Bílé papírky, na kterých jsou japonsky napsána jednotlivá přání, dodávají šperkům tvar a vzdušnost.

Brože Oldřicha Sládka jsou malé relikviáře, precizně pomocí studených spojů vytvořené rámy, v jejichž středu je jako relikvie zasazen více či méně opracovaný kus vzácného dřeva. Šperky jsou postaveny na kontrastu dokonale a studeně působícího kovu a naopak amorfního dřeva.

Nová kolekce broží a závěsů je svým konceptem pro Kateřinu Matěchovou typická: různě, zdánlivě nahodile provrtané mahagonové destičky jsou podloženy stříbrnou destičkou jako zrcadlem. Hlavní roli zde hraje kontrast materiálů a optické efekty.

Poslední z vystavujících Pavel Opočenský se opět vrací ke svému ústřednímu tématu – recyklaci: nalezená kytara se mění v brože, kde různě vybroušené vrstvy odhalují krásu různých materiálů, z kterých byla kytara vyrobena.

 

(S použitím textu Julie Bergmann)