česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: NATO
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Česká republika se připojuje k Mnohonárodní flotile víceúčelových tankovacích a transportních letadel

Ve čtvrtek 24. října ministr obrany Lubomír Metnar na okraj zasedání ministrů obrany NATO v Bruselu svým podpisem stvrdil oficiální přistoupení České republiky k Mnohonárodní flotile víceúčelových tankovacích a transportních letadel (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet – MMF). Jedná se o iniciativu, kterou v roce 2016 rozběhly Nizozemsko a Lucembursko. Jejím primárním cílem je vylepšit schopnosti spojeneckých armád v Evropě v oblasti tankování za letu. Česká republika si od své participace slibuje také posílení transportních kapacit.

Mnohonárodní letka je konkrétním krokem vedoucím k odstranění nedostatku schopností v oblasti tankování za letu v Evropě. Zároveň jde o snahu snížit přílišnou závislost na leteckých kapacitách armády USA. Zúčastněné státy, tedy Belgie, Německo, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko a nově Česká republika, v současné době čekají na dodávky osmi strojů Airbus A330, které jsou primárně určeny k tankování za letu, ale dají se využít pro transport veškerého materiálu, osob i evakuaci zraněných (MEDEVAC). První dva letouny budou dle předpokladů dodány v květnu 2020.

MMF je skvělým příkladem efektivní spolupráce Severoatlantické aliance s Evropskou unií. Iniciátorem projektu byla Evropská obranná agentura (EDA), zatímco vlastníkem bude NATO, respektive její agentura NSPA. „S potěšením sleduji, jak se v tomto projektu setkalo úsilí našich organizací NATO a EU. Věřím, že v budoucnu takových iniciativ uvidíme čím dál více,“ řekl zástupce generálního tajemníka NATO Mircea Geoana.

Odhadované náklady pro ČR představují jednorázový poplatek ve výši cca 594 mil. Kč (akviziční poplatek), roční provozní náklady 32,6 mil. Kč a personální zapojení v počtu čtyř osob na zahraničním pracovišti cca 10 mil. Kč/rok. To vše za předpokládaného využití až 100 letových hodin za rok.