česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Dillí
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Budvar se vrací na perspektivní indický trh

České hospodářské přítomnosti v Indii stále něco scházelo. Vypadá to, že by se to teď mohlo změnit a jedna z tradičních exportních komodit by se mohla natrvalo usadit na 1,3 miliardovém spotřebitelském trhu. Ano, máme na mysli lahodný mok zvaný pivo. Pro mnohé to bude možná překvapením, avšak Indie patří k nejrychleji rostoucím pivním trhům na světě a skýtá celou řadu zajímavých příležitostí jak pro vývozce, tak pro investory. Budějovický Budvar se je nyní rozhodl využít.

Český výrobce světoznámého piva se na indický trh vrací. Ve své novodobé historii se pivo vyráběné v Budějovickém Budvaru představilo indickým zákazníkům již v roce 2010. Konkrétně český pivovar v Indii nabídl speciální silné pivo Budějovický Budvar Premier Select (16o s obsahem alkoholu 7,6% a dobou zrání 200 dnů). Ostatně pivo s vyšším podílem alkoholu je v Indii obecně velmi oblíbené.

Velvyslanectví ČR v Dillí toto rozhodnutí tradičního českého výrobce považuje za logické. Indie sice patří ve spotřebě na hlavu k podprůměrným konzumentům piva, avšak rozsah trhu a stále rostoucí popularita piva z něj činí zajímavou podnikatelskou destinaci. Potvrzuje to poradenská společnost BMI Research, která odhaduje, že prodej piva poroste během let 2018 až 2022 každý rok průměrně o 6,9 %. Spotřeba piva by tak mohla stoupnout až na 6,5 miliard litrů ročně oproti 4,7 miliard litrů prodaných v roce 2017.

Poptávka po pivu roste především v městských oblastech. Indické zákazníky stále více lákají zahraniční značky, za které jsou ochotni zaplatit extra prémii. V současnosti je v Indii na trhu dominantním pivovarem United Breweries se značkou piva Kingfisher, jehož prodeje pokrývají více než polovinu spotřeby piva v Indii. Mezi zahraniční výrobce piv nejpopulárnějších značek patří společnosti AB InBev, Carlsberg a Mohan Meakin. Pivo se do Indie dováží zejména z Belgie, Německa, USA, Mexika, Nizozemí, Thajska a Dánska. Vývoz piva z EU do Indie se od roku 2010 zvýšil přibližně 7,5 krát a v roce 2018 jeho hodnota činila 5,3 mil. eur. České pivo, které je mezi indickými milovníky tohoto nápoje považováno za jedno z nejlepších na světě, se však v místních dovozních statistikách prakticky neobjevuje.

Velvyslanectví ČR v Dillí vstup a přítomnost českých pivovarníků na indickém trhu dlouhodobě podporuje. Naposledy tak učinilo prostřednictvím podnikatelské mise indických nákupčích technologií pro potravinářských průmysl, kterou zorganizovalo letos v dubnu ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR a agenturou CzechTrade. Indičtí podnikatelé během ní navštívili přímo Budějovický Budvar a také další české společnosti dodávající technologie do potravinářství, včetně výroby piva. 

V uplatnění českých pivovarnických technologií vidí velvyslanectví další mimořádně perspektivní příležitosti pro české firmy. Na indickém trhu je zájem o dodávky pivovarů formou projektů na klíč, které kombinují dovážená zařízení a stroje a také originální české suroviny. S úspěchem se v Indii uplatnili i dodavatelé dílčích zařízení nebo provozních linek pro pivovary. V neposlední řadě je pak třeba zmínit i dodávky služeb formou konzultací nebo odborným dohledem nad procesem výroby piva z pozice zaškolených sládků. Velvyslanectví a také zastoupení CzechTrade vybízí malé a střední pivovary, aby se nebály náročnosti indického trhu. Obě instituce jsou připraveny jim pomoci v nalezení spolehlivého dovozce a distributora pro jejich výrobky.

 

Milan Touš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Dillí