Potvrzení údajů o pobytu a stavu českého občana pro zahraničí
05.02.2021 / 11:19 | Aktualizováno: 12.09.2022 / 13:32
Doklad, který v některých případech vyžadují cizozemské úřady. Tento doklad by neměl nahrazovat Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření sňatku.
Občanovi, který potřebuje potvrzení údajů pro zahraniční úřady (např. údaje o trvalém pobytu či rodinném stavu), vystavuje doklad na základě jeho žádosti obec příslušná podle jeho trvalého pobytu v ČR podle § 14 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).
Potvrzení potřebná pro uplatnění práva v cizině vydává obec příslušná podle trvalého pobytu občana v případě, že požadované údaje jsou jí známy. Doklad se vydává v českém jazyce, měl by být pro použití v zahraničí opatřen kulatým úřednmím razítkem, aby měl charakter veřejné listiny a jako takový mohl být opatřen vyšším ověřením, které bývá pro použití v cizině nezbytné. Pro použití v Norsku a na Islandu by měl být doklad ověřen apostilou. Apostilu uděluje po vyšším ověření dokumentu krajským úřadem na žádost občana Konzulární odbor Ministerstva zahraničních věcí, oddělení legalizace.
Adresa:
Ministerstvo zahraničních věcí
Konzulární odbor – oddělení legalizace veřejných listin
Hradčanské náměstí 5
110 00 Praha 1
tel.: 224 182 153, 224 182 188
e-mail: legalizace@mzv.cz
Potvrzení o pobytu a stavu lze také vydat na základě žádosti jako výpis údajů z agendového informačního systému evidence obyvatel (AISEO). Žádost se podává na formuláři, který spolu s podrobnými informacemi naleznete na webu Ministerstva vnitra ČR.
Potvrzení se rovněž vydává pouze v českém jazyce. Jedná se o výpis z Evidence obyvatel ČR v potřebném rozsahu, vydávaný podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, který zahrnuje i adresu místa trvalého pobytu v české obci a rodinný stav českého občana (svobodný(á), ženatý/vdaná, rozvedený(á) atd.).
Tento doklad však není prioritně určen pro použití v zahraničí, zejména v případě, že je třeba zahraničnímu úřadu předložit dokument ověřený apostilou a opatřený autorizovaným překladem. Doporučujeme, abyste si požadavek cizozemského úřadu na vyšší ověření (apostilu) a překlad dokumentu ověřili.
O vydání potvrzení o pobytu a stavu dle zákona č. 133/2000 sb. , o evidenci obyvatel lze požádat:
- elektronicky na formuláři, zpřístupněném Ministerstvem vnitra dálkovým přístupem, který žadatel po vyplnění opatří uznávaným elektronickým podpisem nebo podá prostřednictvím zpřístupněné datové schránky
- osobně na úřadu příslušném podle místa trvalého pobytu v ČR nebo na krajském úřadu v ČR, případně na zastupitelském úřadu v zahraničí
- v listinné podobě, v tom případě musí být žádost opatřena úředně ověřeným podpisem, povinnost úředního ověření neplatí, pokud obyvatel žádost podepsal před orgánem příslušným k převzetí žádosti (tedy např. před zastupitelským úřadem v zahraničí).
K žádosti je třeba předložit platný doklad totožnosti žadatele.
Žádost o zajištění dokladu o pobytu a stavu v ČR pro zahraničí lze podat osobně na zastupitelském úřadě, který vyřízení v ČR zprostředkuje. Doba vyřízení žádosti včetně apostily je cca 60 dnů. Tuto dobu lze zkrátit jedině podáním žádosti prostřednictvím pověřené osoby přímo v ČR. K tomu je třeba zvláštní plná moc s ověřeným podpisem zmocnitele. Podpis lze ověřit na Islandu u honorárního konzula ČR v Reykjavíku, v Norsku pak na zatupiteslkém úřadě nebo honorárních konzulátech. Pro žádost není stanoven žádný formulář, podává se volnou formou a je možné ji sepsat při podání na velvyslanectví.
sledujte nás na