česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Pratt & Whitney
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Postpandemická podpora letectví v Kanadě vytváří prostor pro spolupráci

Letecký průmysl je jedním z kanadských strategických odvětví, které však bylo významně zasaženo protipandemickými opatřeními. O to větší jsou snahy o jeho podporu a nalezení nových příležitostí pro jeho obnovu. Kromě podpory ze strany federální vlády podpoří svůj stěžejní sektor i provincie Québec, která je hlavním kanadským centrem v oblasti aerospace.
 

Kanada je pátým největším leteckým trhem světa a i přes obrovské dopady koronavirové pandemie si letecký a kosmický průmysl udržuje pozici globálního lídra ve výrobě leteckých simulátorů a je stále na špici ve výrobě civilních motorů a civilních letadel.

Aerospace je v Kanadě také nejinovativnějším odvětvím s vysokým podílem výzkumu a vývoje. Uvědomuje si to i kanadská vláda, která uznala strategický význam sektoru a sektor již podpořila finančními nástroji z Plánu ekonomické obnovy Kanady. Společně s provincií Quebéc pak vláda sektoru poskytne 685 milionů dolarů ze Strategického inovačního fondu, a to na podporu výzkumu a vývoje nových technologií, především v oblasti digitálních technologií či uhlíkově neutrálního letectví, včetně podpory vývoje prvního hybridního elektrického pohonu. Federální vláda rovněž přislíbila malým a středním leteckým podnikům poskytnout do roku 2024 v rámci národního programu Aerospace Regional Recovery Initiative částku 250 milionů dolarů, které budou určeny k financování ekologičtějších řešení provozu, zlepšení produktivity a posílení komercializace produktů.

Zatím poslední iniciativou na pomoc svému hlavnímu průmyslovému sektoru je závazek vlády provincie Quebéc podpořit oživení leteckého průmyslu v provincii, a to prostřednictvím aktualizace québecké letecké strategie Horizon 2026. Její součástí je i poskytnutí finanční podpory do roku 2024 ve výši 334 milionů dolarů, což by mohlo přilákat investice ve výši téměř 3 miliard dolarů. Strategie se zaměřuje především na urychlení technologického vývoje inovací se zaměřením na bezpilotní letecké systémy a kosmické technologie a na podporu sektoru obrany a bezpečnosti, který není tak výrazně ovlivněn ekonomickými změnami jako civilní letectví.

Všechny uvedené snahy na federální i provinční úrovni ukazují, že přes významné negativní dopady by kanadský letecký a kosmický průmysl měl být dostatečně silný pro další spolupráci a bude vytvářet prostor pro další mezinárodní spolupráci, například v oblasti technologií šetrných k životnímu prostředí. V rychle se měnícím prostředí leteckého průmyslu se i díky kanadským snahám o jeho oživení nabízí příležitosti pro české dodavatelé, a to jak pro ty tradiční, tak inovativní vyrábějící moderní technologie.

Jan Kubačka, ekonomický diplomat
Velvyslanectví ČR v Ottawě