Zápis o uzavření manželství v cizině - žádost o český oddací list
18.08.2014 / 17:34 | Aktualizováno: 17.04.2023 / 10:32
Občané ČR, kteří uzavřeli sňatek v cizině, potřebují k jednání s českými úřady oddací list vydaný zvláštní matrikou v Brně. Bez českého oddacího listu není tedy možné například požádat o vydání nového českého pasu.
K podání žádosti na konzulárním oddělení našeho velvyslanectví je nutné se předem objednat.
Pro občany ČR, kteří uzavřeli manželství v cizině
Kdo vydává český oddací list
Český oddací list vydává zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.
Místo podání žádosti
Ve Francii je žádost možno podat:
- osobně na našem velvyslanectví nebo na některém z honorárních konzulátů,
- v poštovním styku prostřednictvím našeho velvyslanectví.
V ČR lze žádost podat u obecního úřadu dle místa trvalého pobytu žadatele. V tomto případě doporučujeme podání žádosti předem s příslušným obecním úřadem projednat.
Náležitosti žádosti
Formuláře si laskavě vytiskněte a vyplňte hůlkovým písmem.
- řádně vyplněný formulář (zápis manželství (PDF, 453 KB));
- prohlášení (Prohlaseni Declaration.doc);
- event. žádost o zápis příjmení v mužském tvaru, končí-li příjmení na souhlásku (Zápis příjmení ženy po uzavření manželství v mužském tvaru (DOC, 35 KB)) pozn. formuláře vytiskněte a vyplňte hůlkovým písmem;
- cizozemský oddací list v úplném znění ("acte de mariage - copie intégrale") - pozn. "Livret de famille" není dostačující;
- rodný list českého občana;
- platný cestovní pas nebo občanský průkaz (včetně souhlasu s pořízením kopie cestovního dokladu Souhlas a kontaktní údaje (DOC, 26 KB));
- event. pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství českého občana.
Uvítáme, pokud nám při podání žádosti dáte i prázdnou předplacenou obálku PRÊT-À-POSTER - LETTRE SUIVIE - 50g s Vaší přesnou korespondenční adresou. Obálku zakoupíte na francouzské poště. Vydaný oddací list Vám zašleme v této obálce.
Upozornění
Změní-li český občan v souvislosti s uzavřením manželství příjmení, platnost jeho pasu skončí ze zákona, a to 3 měsíce od data uzavření manželství (§ 28 odst. 1 písm. c) zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech).
Česká občanka po rozvodu manželství nemůže bez povolení úřadu příslušného podle místa jejího posledního trvalého bydliště v ČR oficiálně používat automaticky dívčí jméno.
Všechny doklady se předkládají v originálu či ověřené kopii.
Cizozemské doklady musí být opatřeny úředním překladem do českého jazyka. Úřední překlady do českého jazyka provádí:
- soudní překladatel v ČR,
- francouzský soudní překladatel,
- naše velvyslanectví,
- některý z honorárních konzulátů ČR ve Francii a Monaku.
Při osobním podání se formuláře podepisují před pracovníkem konzulátu.
Správní poplatky se hradí v hotovosti v EUR. Šeky ani platební karty nepřijímáme.
Cizozemský oddací list potřebný k provedení zápisu matriční události je součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně a žadatelům se nevrací.
Vyřízení žádosti o vydání českého oddacího listu trvá obvykle 2 až 3 měsíce.
Podání žádosti v písemném styku
Pokud budete žádost podávat v poštovním stkyu, musí být podpisy na všech formulářích úředně ověřené na místní radnici nebo u notáře.
Do Vašeho dopisu vložte i předplacenou obálku PRÊT-À-POSTER - LETTRE SUIVIE - 50G s Vaší přesnou korespondenční adresou. Obálku lze zakoupit na francouzské poště. Vydaný oddací list Vám zašleme v této obálce.
V průvodním dopisu uveďte laskavě současně Vaši přesnou poštovní adresu, mailovou adresu a telefonní číslo.
Naše korespondenční adresa
Ambassade de la République tchèque
Section consulaire
18 rue Bonaparte
75006 Paris
Děkujeme za pochopení.
K podání žádosti na našem konzulárním oddělení je potřebné si předem sjednat schůzku v úředních hodinách na telefonním čísle
+33 (0) 1 44 32 02 16.
Pokud budete mít další dotazy, zašlete nám je laskavě mailem s uvedením Vašeho telefonního čísla.
sledujte nás na