Telefonní čísla pro blokaci bankovních karet
Citibank |
+420 233 062 222 |
Česká spořitelna |
800 207 207 |
ČSOB |
+420 495 800 111 |
Dresdner Bank |
+420 272 771 111 |
eBanka |
800 124 200 |
GE Capital Bank |
+420 272 771 111 |
HVB Bank |
800 162 946 |
Komerční banka |
+420 222 412 230 VISA/MC |
Poštovní spořitelna |
+420 495 800 121 |
První městská banka |
+420 495 800 111 |
Raiffeisenbank |
+420 417 941 446 zahraničí |
Volksbank |
+420 272 771 112 |
Živnostenská banka |
800 122 412 tuzemsko |
VISA |
+141 058 179 31 |
MasterCard |
+131 454 271 11 |
Diners Club |
+420 267 197 450 |
Ztráta platební karty
Ztrátu platební karty je třeba okamžitě nahlásit instituci, která ji vydala. Ne vždy to však znamená absolutní ochranu před jejím dalším zneužitím. Každá banka má pro blokace platebních karet svá vlastní pravidla a postupy. Klienti tak při ztrátě karty ručí v každé bance jinou výší, liší se i poplatky za zablokování karty. Veškeré podmínky týkající se platebních karet jsou uvedeny ve smlouvě o platební kartě, kterou podepisujete při jejím převzetí.
Obecně se dá říci, že blokace elektronické platební karty stojí řádově stokoruny. Ovšem stoplistace mezinárodní embosované karty je o dost dražší a cena se pohybuje v tisících.
Blokace - je to dočasné nebo trvalé omezení práva používat platební kartu. Týká se pouze autorizovaných on-line transakcí, tedy všech transakcí elektronickými platebními kartami. Zablokování je otázkou jen několika minut. Při nahlášení ztráty elektronické karty stačí k absolutnímu znemožnění jejího použití pouhá blokace této karty v systému.
Stoplistace - týká se embosovaných karet (s reliéfním písmem), se kterými je možné provádět neověřené transakce. Jedná se o trvalé, nevratné zrušení práva používat platební kartu. Kartu již nelze nikdy používat. Číslo karty, jméno držitele a další náležitosti jsou zařazeny na mezinárodní stoplist. To je výrazně nákladnější a tedy i poplatek je vyšší.
Blokace i stoplistace platební karty se provádí telefonicky, a to i ze zahraničí . U některých bank je možné zavolat na infolinku příslušné banky a nahlásit ztrátu operátorovi. Jiné banky mají speciální střediska pro blokaci, jejichž telefonní číslo je většinou uvedeno na zadní straně platební karty. Což vám bohužel není nebude při její ztrátě nic platné, pokud si ho předem někam nepoznamenáte! Pokud číslo přece jen neznáte, můžete se obrátit na jakoukoliv banku, která vydává stejný druh platebních karet nebo zavolat přímo na příslušnou asociaci.
Telefonní čísla jednotlivých bank a kartových asociací, na kterých můžete nahlásit ztrátu své platební karty a zablokovat ji, najdete na této stránce.
Během relativně krátké doby banka platební kartu zablokuje. U většiny bank nese majitel účtu náklady vzniklé zneužitím platební karty pouze do půlnoci dne nahlášení ztráty . Některé banky však mají tuto lhůtu prodlouženou až o 24 hodin, tedy do půlnoci následujícího dne po nahlášení ztráty karty. Po provedení blokace banky občas požadují potvrdit blokaci či stoplistaci osobně přímo na pobočce. V bance potom vyplníte hlášení o krádeži, které zohledňuje způsob jakým ke ztrátě karty došlo.
sledujte nás na