français  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví Paříž
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Francie v čele projektu výroby baterií pro elektrická vozidla

Francie, Německo a pět dalších států získaly schválení Bruselu na podporu rozsáhlého průmyslového projektu výroby baterií pro elektrická vozidla do roku 2022. Automobilka PSA, sdružující sedmnáct společností, je součástí tohoto projektu, do kterého francouzská vláda plánuje vynaložit investice ve výši 700 milionů eur.

První « Airbus » elektrických baterií byl tak oficiálně spuštěn. Dva roky po prvních diskuzích na toto téma udělila Evropská komise tomuto projektu označení „důležitý projekt společného evropského zájmu“ (IPCEI). Ke spolupráci s Francií, která cely projekt iniciovala, se připojilo dalších šest členských států z EU (Německo, Belgie, Polsko, Itálie, Švédsko, Finsko).

Brusel tak umožňuje zúčastněným státům spolufinancovat projekt, kterého se účastní zatím okolo 17 firem (například PSA, Saft, BASF, BMW, Varta, Eneris, Solvay, Umicore atd.).

Celková slibovaná státní podpora by měla dosáhnout 3,2 miliardy EUR, což se přidá k 5 miliardám investic plánovaných společnostmi. Francie slibuje pomoc ve výši 700 milionů EUR, přičemž tato částka by měla dosáhnout přibližně 960 milionů včetně podpory z krajů a evropských dotací. Německo by mělo investovat 1,25 miliardy EUR a Itálie 570 milionů.

Pilotní závod má být otevřen ve Francii v průběhu roku 2020 (v Nersac, kraj Nouvelle Aquitaine), poté další dvě továrny ve Francii a Německu. První baterie pro elektrická vozidla « 100 %  made in Europe » by měly být vyrobeny v roce 2022.

Strategické a hospodářské výzvy tohoto projektu jsou celkem evidentní. Na trhu baterií, které představuji přibližně 40-50 % přidané hodnoty vozidla, dominuje převážně Asie (čínští výrobci BYD a CATL, korejský LG Chem nebo také japonský Panasonic). Ve snaze o urychlení elektrifikace vozidel a v souvislosti s ekologickými výzvami, je cílem Evropy vybudovaní kompletního kontinentálního řetězce od těžby surovin až po recyklaci baterií. Jedná se o výrobu baterií nové generace, která by měla být účinnější, bezpečnější a ohleduplnější k životnímu prostředí, než ty, které jsou v současné době k dispozici. Ambicí je tedy, aby také evropský průmysl mohl nabídnout Evropanům skutečně ekologická elektrická vozidla a vyhrát technologický boj proti Asii (a v menší míře proti Spojeným státům). Za tímto účelem bude také přezkoumán právní rámec, zejména pokud jde o podmínky těžby surovin a povinnosti týkající se recyklace baterií. Přístup na evropský trh by tak mohl být v budoucnu zakázán pro baterie, která nesplňují stanovená kritéria.

Podle předpovědí oborníků však nebude tento jedinečný „důležitý projekt společného evropského zájmu“ (IPCEI) postačovat k tomu, aby sám zajistil celkovou budoucí potřebu elektrických baterií evropského automobilového průmyslu. A proto se připravuje další projekt stejného typu, pilotovaný Německem, který by měl být oficiálně zahájen v roce 2020 a kterého by se mělo účastnit zhruba 50 firem.

Jedná se tedy o jedinečnou přílezitost pro české firmy, které se mohou například formou subdodávek tohoto evropského projektu také učastnit.

Adriana Rocher, ekonomický specialista, Velvyslanectví České republiky v Paříži