français  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Lukke, CC BY-SA 3.0
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Francie plánuje rozvoj příměstské vlakové dopravy

Paříž i další velká francouzská města trápí problémy s nadměrnou automobilovou dopravou, která působí dopravní zácpy, prodlužuje časy dojezdů a v neposlední řadě výrazně přispívá ke znečištění ovzduší. Region Île de France okolo hlavního města obsluhuje již od 60. let minulého století vlakový systém RER (Réseau Express Régional). Systém propojující regionální vlaky Île de France se skládá z pěti linek a denně přepraví na 2,7 milionu cestujících. Podobný systém by měl, podle nedávných vyjádření prezidenta Emmanuela Macrona, vzniknout i dalších francouzských metropolích a přispět tak ke zvýšení kvality každodenního hromadného cestování lidí za prací a zároveň podpořit snižování emisí. 
 

Síť RER kombinuje systém podzemní dráhy v centru Paříže a příměstské železnice s krátkými časovými intervaly mezi jednotlivými vlakovými spoji. V centru Paříže RER funguje jako pařížské metro, je však rychlejší a má méně zastávek. Již v roce 1977, kdy byla slavnostně inaugurována stanice Châtelet-Les Halles, propojující linky RER A a B, bylo cílem projektu odradit Pařížany a obyvatele předměstí od jízdy autem. 

V zájmu zlepšení dopravní situace v dalších francouzských metropolích, podpory hromadné a ekologické železniční dopravy a snížení nákladů obyvatel na dojíždění má Francie v úmyslu tento systém expresní příměstské vlakové dopravy rozšířit do dalších přibližně deseti městských aglomerací a tím odlehčit přetížené silniční dopravě a umožnit lidem kvalitnější každodenní cestování na kratších trasách, bez potřeby využití osobního automobilu.  

Myšlenka rozšíření vlakové sítě typu RER do dalších oblastí Francie není úplnou novinkou. V roce 2020 vypracoval francouzský veřejný železniční dopravce, společnost SNCF, pro vládu zprávu, která identifikovala potřeby jednotlivých francouzských metropolitních oblastí v otázce mobility za využití stávající železniční infrastruktury. Podle této zprávy se měl rozvoj expresní metropolitní vlakové sítě prioritně zaměřit na města s vysokým podílem na populačním a demografickém růstu a dynamice pracovních míst. Aktuálně je v přípravě přibližně patnáct projektů po celé Francii, zejména v regionech Lille, Bordeaux, Grenoble a Aix-Marseille. Vzhledem k vysokým investičním nákladům na tyto projekty však bude teprve rozhodnuto, které z nich budou zahájeny přednostně.

V nejpokročilejší fázi se nachází projekt regionu Grand Est, který plánuje vybavit město Štrasburk a departement Bas-Rhin Evropskou metropolitní expresní sítí a zavádí dodatečných 120 vlaků denně, které budou propojovat město Štrastburk s ostatními alsaskými městy. Ve městě Bordeaux nedávno proběhly veřejné konzultace o rozvoji místní železniční dopravy s cílem zvýšit frekvenci některých vlaků a zároveň provést celkovou revizi jejich provozu. 

Projekt rozvoje expresní příměstské vlakové sítě okolo velkých měst po celé Francii si vyžádá obrovské investice a úzkou spolupráci mezi státem a regiony - nejen v otázce financování -  a neobejde se bez rozsáhlých prací na již existující železniční infrastruktuře. Odborníci odhadují, že zdvojnásobení podílu železniční dopravy ve Francii bude trvat 15 let a vyžádá si investice ve výši kolem 100 miliard eur. Plánovaný rozvoj a modernizace železniční sítě okolo velkých francouzských měst bude představovat příležitosti pro spolupráci se zahraničními dodavateli. Veřejné zakázky budou publikovány v Oficiálním věstníku francouzské státní správy.

Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka Velvyslanectví ČR v Paříži