français  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Administrativní postup při zaměstnávání

Všeobecné podmínky

Je zakázáno zaměstnávat mladší 14 let, mladší 16 let mohou být zaměstnáni jen po určité období prázdnin a to v činnosti, v rámci které se připravují na vykonávání svého budoucího zaměstnání. Do 18 let pak lze zaměstnávat pracovníka s důslednějšími podmínkami pro bezpečnost
a kratší délkou trvání pracovní činnosti.

 Sociální zabezpečení

 -        Registrace zaměstnance u úřadu sociálního zabezpečení Urssaf

 Podle č. 1221-10 zákoníku práce musí zaměstnavatel nahlásit nového zaměstnance u úřadů sociálního zabezpečení před jeho nástupem na pracovní pozici. Nahlášení musí proběhnout minimálně osm pracovních dní před začátkem vykonávání funkce a to u úřadu Urssaf. Úřad Urssaf je hlavním orgánem zaštiťujícím francouzské sociální zabezpečení. K deklaraci slouží hromadná žádost tzv. DUE (La déclaration unique d´embauche). Toto prohlášení lze podat elektronicky (kde v kolonce SIRET, vyplníte Vaše identifikační číslo SIRET), faxem či písemně zaslat na úřad Ursaaf, resp. Vaši pobočku. DUE se nevztahuje na sezónní práce.

Tato hromadná žádost obsahuje následující formality:

  • Žádost zaměstnavatele o zapsání firmy do registru sociálního zabezpečení.
  • Žádost o zapsání zaměstnance do registru sociálního zabezpečení
  • Žádost o přičlenění se k pojištění pro případ nezaměstnanosti
  • Prohlášení zaměstnance o jeho předchozích aktivitách
  • Žádost o zapsání k pracovnímu lékaři
  • Žádost o lékařskou prohlídkou, povinnou před najmutím zaměstnance

Povinné poplatky sociálního zabezpečení

Podle článku R234-14 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen zaslat nejpozději do 31.1. každého roku přiznání pro úřady sociálního zabezpečení a zaplatit odpovídající poplatky.

Pro tyto účely lze využít hromadná on-line přiznání, DADS či DADS-U nebo DUCS – Déclaration unifiée des cotisations sociales.

Tato přiznání zahrnují:

  • Úřad Cnaf, francouzské důchodové pojištění
  • Organizace Arrco, Agirc spravující důchodové fondy. K důchodovým fondům musí být společnost zapsaná do třech měsíců po svém založení, i přestože v tuto chvíli nikoho nezaměstnává. Přispívat do fondu však začíná až s přijetím prvního zaměstnance. Po každém přijetí dalšího zaměstnance společnost musí o tomto kroku informovat kancelář fondu.
  • Penzijní připojištění (IP, CTIP)
  • Fond placených dovolených (Caisses de Congé intempéries BTP)
  • Zdravotní připojištění (Mutuelles). Připojištění hradící část nebo celé náklady na zdravotní ošetření, které nejsou pokryty povinným pojištěním.

Tyto hromadná prohlášení lze poddávat přes uvedené odkazy online, nebo na www.net-entreprises.fr/, kde také naleznete i data podání přiznání a jejich konkrétní postupy. Na této adrese najdete též ostatní užitečná přiznání, která lze podávat elektronicky.

 Jednotný registr zaměstnanců

Zákoník práce ukládá zaměstnavateli za povinnost vést registr zaměstnanců. Tento registr musí být veden
ve všech pobočkách a budovách, kde se nacházejí zaměstnanci. Zaměstnanci zde mají být zapisování v pořadí nastoupení do společnosti. Do registru je třeba zanést údaje o jménu a příjmení zaměstnance, jeho rodném čísle, národnosti, datu narození, pohlaví, zaměstnání, kvalifikaci, datu nástupu na pozici a případnému datu opuštění společnosti, či změny pozice. Zaměstnanec by měl být veden v registru ještě pět let po odejití ze svého postu.

 Informování úřadu DIRECCTE

Společnosti zaměstnávající padesát a více zaměstnanců mají za povinnost hlásit v prvních osmi dnech měsíce souhrn uzavřených pracovních smluv během předcházejícího měsíce úřadu DIRECCTE (Direction régionale des entreprises, de la concurrence, de la consommation, du travail et de l´emploi.). Úřad DIRRECTE kromě jiného zahrnuje oddělení inspekce práce, rozvoje firem, řádného fungování trhu, ochrany spotřebitelů. Povinností je hlásit smlouvy, které byly uzavřeny alespoň na dobu jednoho měsíce.

 Zdravotní prohlídka

Podle článku R241-48 zákoníku práce jsou zaměstnanci povinni podstoupit lékařskou prohlídku před najmutím na danou pozici, nejpozději však  před vypršením jejich zkušební doby. U určitých zaměstnání vyjmenovaných ve výše uvedeném článku je povinností postoupit zdravotní prohlídku pouze před jejich najmutím na pozici.

 Povinně zveřejňované informace

Zaměstnavatel je povinen zveřejňovat v budově společnosti následující informace:

  • Pracovní doba a délka přestávky
  • Hodnocení a varování inspektorů práce s jejich telefonním číslem a adresou
  • Adresa a telefon firemního lékaře a záchranné služby
  • Upozornění na existenci kolektivní smlouvy, pokud tato existuje a místa, kde je k nahlédnutí
  • Upozornění na vnitřní pravidla společnosti, pravidla bezpečnosti a zákony o profesní rovnosti mezi muži a ženami
  • Kontakt na krizovou linku anti-diskriminačního úřadu HALDE  

Tyto informace se musí pravidelně aktualizovat, v opačném případě hrozí pokuta až 1500 Eur.

Pracovník cizí státní příslušnosti

Náležitosti k zaměstnání cizích státních příslušníků se liší podle typu práce, na kterou mají být najati a podle konkrétní země původu pracovníka. V zásadě platí, že cizí státní příslušníci mimo Evropskou unii, Evropský hospodářský prostor a Švýcarsko, jsou povinni vlastnit číslo povolení k pobytu a pracovní povolení. Rumunsko a Bulharsko zatím tvoří výjimku a nepodléhají volnému pohybu pracovníků.

Pro bližší informace navštivte oficiální stránky o profesní imigraci francouzského Ministerstva pro imigrační otázky.

Pracovní smlouvy musí být napsané ve francouzském jazyce, avšak v případě že zaměstnanec zažádá, musí být tato podle francouzského zákoníku práce, č. L1221-3 přeložena do jeho mateřského jazyka.

 Povinnosti zaměstnavatele při větším počtu pracovníků

Pokud zaměstnavatel zaměstnává větší počet zaměstnanců vztahují se na něj další povinnosti. Například při zaměstnání jedenácti a více pracovníků je nutností zvolit tzv. zástupce zaměstnanců. Od 20 pracovníků výše je pak zaměstnavatel povinen stanovit vnitřní pravidla společnosti.

 Podmínky práce

Minimální plat zaměstnance nemůže být méně než je hodnota globálně stanoveného minimálního platu ve Francii, tzv. SMIC.

Podle článku č. L3121-10 zákoníku práce je pracovní doba ustanovena na 35 hodin týdně, za přesčasy musí zaměstnavatel platit větší hodinovou sazbu.

Zaměstnavatel musí dbát na dodržení preventivních opatření pracovních rizik, pravidelně informovat a školit své zaměstnance, přizpůsobit chod firmy způsobem, aby zajistil bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců. 

 Podepsání smlouvy

Dalším krokem před najmutím zaměstnance je promyslet, jaký typ smlouvy mu nabídnete. Nejčastěji se lze setkat s dvojím typem smluv, níže popsaných.

  • Smlouva na dobu neurčitou  (Contrat a durrée indeterminée)
  • Pracovní smlouva, která se uzavírá bez konkrétního data ukončení a která může být ukončena z iniciativy zaměstnance či zaměstnavatele dle podmínek stanových ve smlouvě.
  • Smlouva může být uzavřena jak na částečný, tak na plný úvazek.
  • Zkušební doba se liší podle profese zaměstnance. Řadoví zaměstnanci mají stanovenu dvouměsíční zkušební pracovní dobu. Pracovníci na vyšších postech a technici podléhají tříměsíční zkušební době, top manažeři pak čtyřměsíční zkušební lhůtě. Zkušební doba může být jednou obnovena, pokud se na tomto shodly smluvní strany.

Ukázka vzoru smlouvy

  • Smlouva na dobu určitou (Contrat a durée determinée)
  • Smlouva na dobu určitou se uzavírá pro vykonání konkrétního a dočasného úkolu. Nejčastější případ pro uzavření smlouvy je nahrazení nepřítomného pracovníka např. z důvodů nemoci či mateřské dovolené, sezónní práce apod. Její použití je dosti limitované.
  • Maximální doba, na kterou smlouva může být uzavřena se liší podle typu požadovaného úkolu.

Ukázka vzoru smlouvy

Pro bližší informace o pracovních smlouvách a pro další verze smluv navštivte oficiální stránky francouzského Ministerstva práce a stránky polostátní agentury APCE.

Daňový systém

Každý občan je povinen podávat daňové přiznání samostatně. Před jeho podáním doporučujeme kontaktovat daňový úřad v místě trvalého bydliště (Centre des impôts), jeho adresu získáte vyplněním Vašeho místa bydliště, kde v rubrice "Vos services locaux" vyplníte svoji adresu.

Upozorňujeme, že ne vždy Vám bude formulář daňového přiznání zaslán na Vaši adresu, je třeba se o něj aktivně přihlásit, pokud se nerozhodnete vyplnit jej on-line. Daňový úřad Vám totiž za pozdní podání daňového přiznání může vyměřit pokutu.

V případě, že budete chtít podat Vaše daňové přiznání on-line, je možnost uskutečnit daňové přiznání přes oficiální internetové stránky.

 

NOVINKA : Usnadnění procedury pomocí TESE

V srpnu 2008 byla ustanovena možnost usnadněné procedury zaměstnání pracovníků článkem L1273 zákoníku práce pomocí tzv. TESE (Le titre emploi-service entreprise), který spadá pod administrativu Urssaf.

TESE umožňuje zaregistrovat následující:

  • La déclaration unique d´embauche (DUE)

  • Zajištění pracovní smlouvy

  • Prohlášení pro úřady sociálního zabezpečení jako Ursaaf, pojištění nezaměstnanosti, důchodové pojištění a fondy…

  • Vydání osvědčení o zaměstnanosti pro pracovníka

  • Výplatní pásky pro zaměstnance

  • Potvrzení ročních příjmů daňovému úřadu

Tato možnost se vztahuje pouze na malé a střední podniky sídlící ve Francii, tzn. podniky mající pod 250 zaměstnanců. Využívat tuto metodu nemohou podnikatelé s daňovými úlevami, zaměstnávající pracovníky v zemědělské oblasti a další, pomocí TESE nelze též nahlásit najaté stážisty a pomoc v domácnosti. Společnosti, které mají do devíti zaměstnanců mohou tímto deklarovat veškeré zaměstnance bez ohledu na typ jejich pracovní smlouvy. Společnosti nad devět zaměstnanců mohou touto metodou řešit pouze příležitostné zaměstnance, kteří nepřekročí 700 odpracovaných hodin ročně či 100 pracovních dnů.

Zaregistrování

Přihlásit se k režimu TESE lze osobně na úřadu Ursaaf nebo on-line, kde si zároveň můžete stáhnout formuláře pro osobní podání.

Po zaregistrování dostanete dva dokumenty, dokument o identifikaci zaměstnance (Volet d´identification du salarié), který zaměstnavatel musí vyplnit a minimálně osm dní před zaměstnáním pracovníka zaslat zpět úřadu TESE, tento formulář musí být podepsán zaměstnavatelem i budoucím zaměstnancem. Dále pak formulář o sociálním zabezpečení (Volet social), který musí být každý měsíc vyplňován a zasílán úřadu TESE a na jehož bázi se dále počítají sociální odvody. Do devátého dne následující měsíce pak úřad informuje zaměstnavatele o výši odvodů, které zaměstnavatel musí uhradit do 12. dne měsíce.

Upozorňujeme, že administrativní povinnosti se mohou lišit v závislosti na velikosti a typu podniku, typu práce zaměstnance. Proto doporučujeme důkladně prostudovat následující stránky, na nichž zároveň naleznete veškeré vaše administrativní povinnosti, formuláře a užitečné informace.