česky  english 

rozšířené vyhledávání
phnompenh_nocni_pohled
Foto: Ladislav Terč
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

V Kambodži roste zájem o zahraniční potraviny, české firmy se tu mohou prezentovat na evropském spotřebitelském veletrhu

Zatímco ještě před pár lety byly obchody se specializací na zahraniční potraviny v Kambodži výjimečné, dnes se již s nimi lze setkat na mnoha místech Phnompenhu. Zákazníky přitom nejsou jen cizinci. Země zatím nemá dostatečně rozvinutý spotřebitelský trh, ve větších městech a turistických oblastech ale po dovážených potravinách a nápojích roste poptávka. Solidní vyhlídky pro zahraniční dodavatele registruje i místní evropská obchodní komora EuroCham a na konec června 2018 připravuje pro firmy prezentační akci se zaměřením na spotřebitele.
 

V kambodžském zemědělském a potravinářském sektoru naleznou zahraniční firmy nejvíce příležitostí v sektorech zaměřených na budování infrastruktury a posilování kapacit celého odvětví. Jde zejména o mechanizaci zemědělství a také zpracovatelský průmysl. Spotřebitelský segment ale nelze opomíjet.

Podmínky pro dovoz potravin a nápojů jsou v Kambodži obecně příznivé. Ze srovnání zemí jihovýchodní Asie vychází Kambodža pro importéry výhodněji tarifními a netarifními překážkami u alkoholických nápojů.  Oproti okolním zemím jsou zde menší bariéry v jejich marketingu a celních poplatcích.  S nižšími koncovými cenami pro spotřebitele se lze setkat v případě vín, byť jejich dovozy v posledních letech stagnují. Významně se ale na druhé straně zvyšuje zájem o importovaná piva a za celé odvětví zahraničních alkoholických nápojů roste dovoz piv nyní nejrychleji.

Exkluzivní zaměření na Kambodžu u finálních zpracovaných potravin vyžaduje v ideálním případě stálou obchodní přítomnost. Kambodža je spotřebitelsky rostoucím, avšak stále ještě malým trhem, na který v první fázi nejsnáze proniknou firmy ze států se silným potravinovým brandingem. V zemi, která se stále rozvíjí, je kromě toho nutné zohlednit i nedostatečnou maloobchodní distribuční síť v regionech. Větší možnosti se proto pro české firmy nacházejí u dodávek surovin (sušené mléko, slad ad.). Vznikají zde také nové mini a mikropivovary. Nejperspektivnější jsou z pohledu českých exportérů dodávky technologií a zařízení do projektů třetích investorů se silným kapitálem.

Pomoc s prvním krokem při vstupu na kambodžský trh nabídne ve dnech 29.-30 června 2018 evropským firmám místní obchodní komora EuroCham. V centru Phnompenhu na hlavním výstavišti Diamond Island Convention and Exhibition Center bude EuroCham pořádat spotřebitelský veletrh. Akce je multioborová, avšak cílí hlavně na potraviny, nápoje a rychloobrátkové zboží (FMCG). Více podrobností o akci je připojeno v příloze. Zájemci o účast z řad českých firem mohou kontaktovat Velvyslanectví ČR v Phnompenhu.

Přehled příležitostí shrnuje následující tabulka:

Poptávaný produkt Odhad vývoje Hlavní rizika Exportní příležitosti
Alkoholické nápoje Potenciálem je hlavně doplnění sortimentu dovážených piv Omezením jsou náklady na marketing u málo známých značek Oproti ostatním zemím skupiny ASEAN není v Kambodži tolik regulována reklama alkoholu a celní poplatky jsou mnohdy nižší. U nápojů s max. 15% obsahem alkoholu a u lihovin se uplatňuje 15% clo a speciální 35% daň. DPH je 10% u všech alkoholických nápojů.
Subdodávky k dalšímu zpracování Roste zájem o import koncentrovaného mléka. V letech 2011-2015 se jeho dovoz  zvýšil více než 8x. V případě sladu se v letech 2006-2016  import zvýšil 10x Konkurence velkých světových agrárních hráčů Příležitosti jsou hlavně v dovozu koncentrovaného (sušeného) mléka a sladu
Participace na výstavbě, minipivovary Nové podniky vznikají v oblastech s vyšší kupní silou a koncentrací cizinců/turistů Nutný větší kapitál na vlastní investici do minipivovaru a riziko dlouhodobější návratnosti Dodávky technologií pro minipivovary s řemeslnou výrobou, vybavení restaurací a další doplňky pro výrobu a vaření piva

Autor: Štěpán Vojnár, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Phnompenhu

přílohy

EU Fair Kambodža 477 KB PDF (Acrobat dokument) 4.4.2018